پارک آبیدر؛ مجموعه تفریحی غرب سنندج

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جاذبه های گردشگری کردستان می‌توان به پارک جنگلی آبیدر در دامنه کوهی به همین نام اشاره کرد. این پارک بزرگترین سینمای روباز کشور و جهان را دارد.
جاذبه های گردشگری پارک آبیدر

یکی از زیباترین نقاط ایران در فصل بهار، منطقه کردستان و سنندج است. مکان‌های دیدنی، آب و هوای لطیف، جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه‌های خروشان، این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری طبیعی تبدیل کرده است. مجله دلتا در معرفی جاذبه‌های گردشگری سنندج به مجموعه تفریحی و جاذبه گردشگری پارک آبیدر رفته است. این مجموعه تفریحی در ناحیه غربی شهر سنندج و در انتهای خیابان آبیدر میان کوه های آبیدر با ارتفاع ۲۵۰۰ متر و با پوشش گیاهی متنوع همراه با چشمه سارهای جاری قرار گرفته است.

«مجموعه تفریحی پارک آبیدر» که با نام «پارک کوهستانی آبیدر» نیز شهرت یافته، در واقع معروف‌ترین و محبوب‌ترین تفرجگاه‌ در شهرستان سنندج محسوب می شود که در اکثر ایام سال، میزبان مسافران و گردشگران از سراسر ایران و جهان است.

آبیدر یعنی جایی که آب زیاد از آن بیرون می‌آید و این وجه تسمیه به دلیل چشمه‌های زیرزمینی فراوان این منطقه است. پارک آبیدر از رشته کوه‌های آبیدر بزرگ و کوچک تشکیل شده که هر کدام به ترتیب دارای ارتفاعی بالغ بر ۲ هزار و ۲۵۰ و ۲ هزار و ۳۵۰ متر است.

جاذبه های سنندج

چشم‌انداز فوق‌العاده آبیدر

اشراف کامل به شهر سنندج از فراز این پارک زیبا، چشم‌اندازی فوق‌العاده را ایجاد کرده است. در بالای قله تخت آبیدر کوچک یک جان‌ پناه برای استفاده کوهنوردان احداث شده‌  و تله کابینی در مسیر بین پارک کودک و قله در حال راه‌اندازی است.

بزرگترین سینمای روباز جهان در آبیدر سنندج

بزرگترین سینمای روباز کشور و همچنین دنیا، با گنجایش ۱۰ هزار نفر و با پرده‌ای در ابعاد ۱۲× ۲۵ متر، در آبیدر ساخته شده است. صدای فیلم‌های این سینما از طریق موج اف ام رادیو در هر مکان از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت است و پرده آن به گونه‌ای تعبیه شده که ۱۰ هزار نفر بتوانند آن را ببینند. حوزه هنری کردستان ساعت ۲۱ هر شب یک فیلم را در این سینما اکران می‌کند.

امکانات پارک آبیدر

مجموعه تفریحی و کوهستانی پارک آبیدر، یکی از مشهورترین تفرجگاه‌های سنندج محسوب می‌شود. در این پارک چندین باغ و چشمه طبیعی وجود دارد که از بزرگترین باغ‌های آن می‌توان به باغ امیریه اشاره کرد. عمارت‌‌های تاریخی خسرو آباد، آصف و وکیل تعدادی از بناهای تاریخی مجموعه تفریحی آبیدر به شمار می روند.

از دیگر جاذبه های گردشگری پارک آبیدر می‌توان به کانی شفا، ماماتکه، کانی بانتا، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه‌دار، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک (سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌ است، اشاره کرد.

۲ دیدگاه

  1. مهدی فراهانی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۸:۲۶ ب٫ظ

    بسیار زیباست

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۴:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…