۵ روش درمان خانگی تبخال

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تبخال ظاهری ناخوشایند در چهره فرد به وجود می‌آورد. برای رفع این عارضه می‌توانید از روش‌های خانگی بهره ببرید که در این مطلب به 5 مورد اشاره کرده‌ایم.
درمان تبخال

تبخال معمولا همان عفونت ویروسی به فرم جوش‌های ملتهب است که اطراف لب ایجاد می شود. این جوش‌ها می‌توانند با یکدیگر لایه‌ای ضخیم ایجاد کنند و پهنای زیادی داشته باشند. بعد از این که جوش‌ها می‌ترکند، تبخال شکل می‌گیرد. این عارضه معمولا در عرض دو تا چهار هفته ناپدید می‌شود، به طوری که هیچ اثر زخمی از آن باقی نمی‌ماند. در این مطلب مجله دلتا، چند روش خانگی برای درمان تبخال را به شما خواهیم گفت.

  • درمان تبخال با یخ

یخ می‌تواند التهاب، قرمزی و درد ناشی از تبخال را از بین ببرد. قالب یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و سپس آن را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی قسمت مورد نظر قرار دهید.

این کار را هر سه الی چهار ساعت یکبار تکرار کنید.

درمان خانگی تبخال لب

  • سیر

سیر دارای آنزیم‌هایی است که خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی دارند، به درمان تبخال کمک می‌کنند و خواص ضد التهابی آن‌ها می‌تواند ورم و التهاب را کاهش دهد.

یک حبه سیر را نصف کرده، آن را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و ۱۰تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. این فرآیند را سه تا پنج بار در روز تکرار کنید.

  • ریشه شیرین بیان

گیاه شیرین بیان برای درمان تبخال بسیار مناسب است و همچنین دارای یک ماده فعال است که به آن گلیسیریزین می‌گویند؛ این ماده دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است.

یک قاشق غذاخوری از پودر ریشه شیرین بیان را با نصف قاشق چای‌خوری آب مخلوط کرده، آن را روی تبخال بگذارید و چند ساعت صبر کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

همچنین می‌توانید چای ریشه شیرین بیان یا مکمل آن را میل کنید. اگر مستعد تبخال زدن هستید، این گیاه را بخورید تا احتمال تبخال زدن شما به حداقل برسد.

نکته: اگر فشار خون بالایی دارید، از مصرف ریشه شیرین بیان خودداری کنید؛ زیرا فشار خون را افزایش و پتاسیم را کاهش می‌دهد.

تبخال لب

  • بالم لیمو

بالم لیمو بهبود تبخال را تسریع، التهاب آن را کاهش می‌دهد و از پخش شدن عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. بالم لیمو حاوی ترکیبات ضدویروسی است.

دو قاشق چای‌خوری برگ لیموی خشک شده را با یک لیتر آب داغ به مدت ده دقیقه مخلوط کنید؛ سپس سه تا چهار فنجان از آن را در روز بنوشید. می‌توانید کمی از آن را روزی سه تا پنج بار روی تبخال بزنید.

  • درمان تبخال با شیر سرد

شیر، حاوی ایموگلوبین‌هایی است که از تبخال زدن جلوگیری می‌کند. ایمونوگلوبولین دسته‌ای از مولکول‌های موجود در سیستم ایمنی است. علاوه بر آن نوعی چربی به نام مونوکاپرین در شیر است که خواص ضدویروسی دارد. شیر سرد همچنین احساس ناراحتی حاصل از تبخال را  کاهش می‌دهد.

یک پد را درون شیر سرد فرو ببرید، آن را به ناحیه مورد نظر بچسبانید و ده دقیقه صبر کنید. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید. جدا از این روش، نوشیدن شیر هم برای رفع تبخال مفید است.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۱:۰۶ ب٫ظ

  2. یوسفی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

  3. سعدی

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…