جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟

۸
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در قانون برای جعل مدرک دانشگاهی، مجازات در نظر گرفته شده و بر اساس آن اگر فردی مدرک اشتغال به تحصیل یا فارغ‌التحصیلی داخل یا خارج از کشور را جعل کند، مجازات خواهد شد.
مجازات جعل مدرک تحصیلی
جعل مدرک تحصیلی از جمله جرایمی است که برخی افراد آگاهانه و یا گاهی بی‌اطلاع از عواقب قانونی آن، اقدام به خرید مدرک جعلی می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جعل مدرک تحصیلی از نظر قانونی می‌پردازیم.

جرم مدرک تحصیلی جعلی

در قانون تعریف خاصی از جرم جعل ارائه نشده و صرفا به بیان مصادیق این جرم بسنده شده است. طبق ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی: جعل و تزویر عبارت است از: «ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا ساییدن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته­‌ دیگر یا به کار بردن مهر دیگر بدون اجازه­­ صاحب آن و نظایر این‌ها به قصد تقلب.»

مجازات جعل مدرک تحصیلی

طبق ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی: «هرکس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی یا تاییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور یا ارزشنامه­‌های تحصیلات خارجی را جعل کند، یا با علم به جعل بودن، مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جبران خسارت، به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.»

در صورتی که مرتکب، یکی از کارکنان وزارتخانه­‌ها یا سازمان‌ها یا موسسات وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا نهادهای انقلاب اسلامی باشد، یا به نحوی در امر جعل یا استفاده از مدارک و اوراق جعلی شرکت داشته باشد، به حداکثر مجازات محکوم می‌شود. همانطور که از ماده مشخص است، جعل کردن مدرک تحصیلی، یا فارغ التحصیلی یا ریز نمرات مراکز نام برده شده در متن ماده، جرم است و کسی که مرتکب این نوع جعل شود مجازات می‌شود و مجازات وی علاوه بر جبران خسارت، حبس از یک تا سه سال است.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جعل سند چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. محمد تقوی

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۸:۴۵ ق٫ظ

    عالی بود .

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۸:۰۱ ب٫ظ

  3. ارسلان

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

    مرسی بابت راهنماییتون ?

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۶ ب٫ظ

      سلام و سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  4. مسعود

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۸ ب٫ظ

    ممنونم

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۳۹ ق٫ظ

  5. مسعود

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۰۸ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  6. یوسفی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۹:۰۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …