خانه بخریم یا دلار ؟

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

در روزهایی که قیمت دلار به مهم ترین موضوع اقتصادی کشور تبدیل شده است گمانه زنی ها در خصوص  وضعیت بازار در حوزه های مختلف ادامه دارد. بررسی شرایط خرید خانه درمقایسه با سه بازار رقیب سکه،  دلار و بورس حاکی است که بازار مسکن نسبت به بازار های رقیب رشدی کمتر اما نسبت به سال‌های گذشته اوضاعی مناسب ‌تر داشته است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد آنلاین ، بخش مسکن  تهران طی  سال ۹۶ ، ۱۱.۵ درصد رشد قیمت داشته است ؛ در حالی که قیمت دلار ، سکه و بورس تهران در ۱۰ ماهه  پارسال به ترتیب ۲۵ ، ۲۱  و۲۸ درصد بوده است .

 1 42 خانه بخریم یا دلار ؟

این در حالی است که رشد قیمت خرید خانه  در سال ۹۵ ، ۵.۴ درصد بوده  که نشان ‌دهنده رشد ۲.۱ برابری در مقایسه با سال ۹۴ است. التهاب غافلگیرکننده بازار ارز در ابتدای امسال ، نخستین تاثیر را با رکود معاملات در بازارمسکن ایجاد کرد. در اسفند ماه پارسال در پی افزایش ۲۶ درصدی میانگین قیمت خانه شهر تهران که در بعضی مناطق تا ۴۱ درصد هم بالا رفته بود، سرعت معاملات به شدت پایین آمد.

تا پیش ازجهش قیمت دلار ، پیش‌بینی می شد سال ۹۷ بازار مسکن به تدریج رونق گیرد ،اما این پیش‌بینی‌ها باچالش مواجه شد؛ اقدام  یکباره دولت در تک نرخی کردن نرخ ارز و کنترل قیمت دلار در محدوده ۴۲۰۰ تومان اما شرایطی را فراهم ساخته که تحلیل اوضاع آینده  بازار مسکن را مشکل کرده است.

اگر قیمت دلار را ۴۲۰۰ تومان در نظر بگیریم یعنی سکه هم‌ اکنون ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد و روی کاغذ باید فعالان اقتصادی از خرید سکه پرهیز کنند ،که پی آمد آن افت بازار سکه خواهد بود. در آن صورت می‌توان انتظار داشت که سرمایه ‌ها وارد بازار های مسکن و بورس شود؛ اگرچه در اقتصاد ایران هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

3 21 خانه بخریم یا دلار ؟

بنا بر این گزارش، وزیر راه و شهرسازی در باره  پیش‌بینی اوضاع بازار خرید خانه درسال ۹۷ می‌گوید: به نظرم در سال جدید بازار ارز (دلار) و طلا همچنان نسبت به بازار مسکن جذابیتی بیشتر خواهند داشت.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۸:۵۴ ق٫ظ

    خانه بخریم بهتره

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…