غار نمکی قشم ؛ در صف یونسکو

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از پاییز تا آخر فروردین فصل مناسبی برای سفر به قشم است. در این زمان غار نمکی قشم هم هوای ملایم و مطبوعی دارد و گشت و گذار در هوای خنک زمستان، ما را خسته نمی‌کند.

در روزهای سرد سال، سفر به قشم بهترین تصمیم است. جاهای دیدنی زیادی دارد و به لحاظ گردشگری پر تردد است. غار نمکی قشم هم که یکی از بزرگ‌ترین غارهای نمکی دنیاست، یک مقصد بی‌نظیر برای گردشگران است. این غار یکی از عجایب هفتگانه خلیج فارس است و به نام غار نمکدان معروف است.

غار نمکدان کجاست؟

این غار در دل یک کوه نمکی قرار گرفته است. این کوه چند غار دیگر هم دارد؛ اما معروف‌ترین و طولانی‌ترین آن‌ها، غار نمکی قشم است. بام جزیره هم یک کوه نمکی ۳۴۰ متری است که همین‌جا قرار دارد.

غار نمکدان میراث جهانی یونسکو

از قشم باید به باسعیدو برویم که حدود یک ساعت و نیم با ماشین طول می‌کشد؛ بعد از آنجا راهنمای غار ما را به جاده فرعی هدایت می‌کند و ۴۴ دقیقه بعد به غار می‌رسیم. راه نزدیک‌تر هم از روستای سلخ است تا به مقصد برسیم. این مسیر  ۹۰ کیلومتر است و بهتر است با ماشین‌های شاسی بلند و آفرود طی شود.

غار نمکدان قشم

اینجا طولانی‌ترین غار نمکی دنیاست که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌. طولش بیشتر از ۶ کیلومتر است و پیاده‌روی در آن اگر بخواهید بیشتر از نیم ساعت پیش بروید، به راهنما نیاز دارد. عمر غار نمکی قشم ۵۰۰ میلیون سال است و از لایه‌های نمکی چند رنگی تشکیل شده است. جالب است بدانید قندیل‌های غار هر کدام ده‌ها هزار سال قدمت دارد، به همین دلیل بهتر است که به هیچ‌کدام از قندیل‌های نمکی دست نزنیم و هوس نکنیم تکه‌ای از آن را برای خودمان برداریم.

مطلب پیشنهادی:  محققان به دنبال سیاره نهم منظومه شمسی می‌گردند + ویدیو

هزینه ورودی غار نمکی قشم

می‌گویند نمک‌های اینجا خاصیت درمانی دارند و نفس کشیدن در هوای غار، حساسیت و آسم را تسکین می‌دهد. در کف غار، جوی آبی هم می‌بینیم که حجم نمک خیلی زیادی دارد و آب آن در بعضی جاها مثل آینه عمل می‌کند و زیبایی غار را دوبرابر نشان می‌دهد.

غار نمکی تا همین چند وقت پیش قرار بود در فهرست یونسکو قرار بگیرد، اما به دلیل گودبرداری ناحیه جلوی غار، فعلا از این فهرست کنار گذاشته شده است.

هزینه ورودی غار نمکی قشم

بازدید از غار نمکدان رایگان است و فقط کافی است شما برای رفتن به آنجا تصمیم بگیرید. اگر روز را برای رفتن به غار انتخاب کنید بهتر است.

غار نمکدان کجاست

نکات مهم در بازدید از غار

هر چند غار روشنایی ندارد، اما برای دیدن زیبایی‌های آن هدلایت و چراغ‌‌قوه کافی‌ است. می‌توانید آب و خوراکی سبک و یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید.

از مهر تا آخر فروردین فصل مناسبی برای سفر به قشم است. در این زمان غار نمکی قشم هم هوای ملایم و مطبوعی دارد و گشت و گذار در هوای خنک زمستان، خسته‌مان نمی‌کند.

غار نمکدان کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

عطر‌هایی با رایحه‌های عجیب و غریب!

برخی شرکت‌های طراح و تولید کننده عطر، تصمیم گرفته‌اند که محصولاتی جذاب و منحصر به‌فرد، برا…