حضانت دائم فرزند

۴
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از راهکارهای قانون برای سپردن حضانت به یکی از والدین، سن فرزندان است. سن حضانت فرزند دختر و پسر متفاوت است.
حضانت دائم فرزند در قانون

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص جدایی یا طلاق زن و مرد ممکن است مطرح شود این است که حضانت فرزند بر عهده کیست. اهمیت این امر یعنی لزوم حمایت از کودکان برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها سبب شده است که قوانینی در جهت حضانت فرزندان و حق ملاقات با فرزندان تصویب شود. گاهی زوجین این سوال را مطرح می‌کنند که آیا می‌توان حضانت فرزند را به طور دائمی گرفت؟ اصلا حضانت دائمی فرزند چیست و در صورت امکان چگونه امکانپذیر است.در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی حضانت دائم فرزند در قانون می‌پردازیم.

سن حضانت

راهکار قانون مدنی برای سپردن حضانت به یکی از والدین، سن فرزندان است. لازم است که در اینجا حضانت فرزند دختر و حضانت فرزند پسر به تفکیک مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس قانون مدنی، حضانت فرزند دختر تا سن هفت سالگی با مادر است؛ از هفت سالگی تا نه سالگی با پدر بوده و بعد از سن نه سالگی خود او می‌تواند انتخاب کند که می‌خواهد با کدامیک از والدینش زندگی کند. حضانت فرزند پسر نیز تا سن هفت سالگی با مادر است، پس از آن، تا پانزده سالگی بر عهده پدر قرار می‌گیرد بعد از رسیدن به سن پانزده سالگی خودش می‌تواند انتخاب کند که می‌خواهد با پدر زندگی کند یا با مادر.

حضانت دائم فرزند در قانون

حضانت دائم فرزند در قانون

حضانت فرزند تا رسیدن به سن بلوغ(در دختران نه سال تمام قمری و در پسران پانزده سال تمام قمری)، تعیین تکلیف شده است بعد از آن خود فرزند قادر است که انتخاب کند؛ چرا که از سن حضانت خارج شده است اما برخی این سوال را مطرح می کنند که آیا حضانت دائمی فرزند امکانپذیر است؟ در این رابطه توجه به این نکته ضروری است که ملاک دادگاه برای سپردن حضانت به والدین مصلحت کودک است، بنابراین پدر و مادر کودک به ویژه در طلاق توافقی می‌توانند بر سر این موضوع به تفاهم برسند که حضانت دائمی با یکی از آنان باشد؛ مثلا خانم با بخشیدن مهریه اقدام به این امر کند اما چون مصلحت طفل مهم‌ترین جنبه از حضانت کودک است، در صورتی که شخصی حضانت دائم فرزند را با توافق دیگری گرفته باشد و مصلحت طفل به هر دلیلی تامین نشود، طرف دیگر می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و با ارائه دلیل قانونی، از او سلب حضانت کند.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر حضانت فرزند قبل از طلاق را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۲۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹ در ۰:۴۳ ق٫ظ

    خوبه برای من جالب مفیداست

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۴۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …