10 3 بازار ملک از نگاه مطبوعات

ثبات نسبی قیمت مسکن قدرت خرید دهک‌ های متوسط برای خرید خانه را افزایش داده است. تسهیلات  ۸۰ میلیون تومانی خانه اولی ها با بهره ۹.۵ درصد و تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی اوراق حق تقدم با بهره ۱۷.۵ درصدی، نیز فرصت مناسبی برای ورود متقاضیان مصرفی به بازار مسکن بوده که کم کم با شروع پرداخت این تسهیلات به آنها وارد بازارشده‌اند.  افزایش یک تا ۲۰ درصدی تعداد معاملات در برخی مناطق مانند منطقه۳، ۵، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۲۰ و ۲۲ در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش تقاضا برای واحدی‌های کوچک متراژ را نشان می‌دهد. براساس سامانه آماری وزارت راه و شهرسازی در تیرماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴.۵ هزار واحد مسکونی رسید.

همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های ملکی شهر تهران ۴.۶ میلیون تومان بود ۶.۲ درصد افزایش نسبت به همین مدت درسال گذشته را نشان می‌دهد.  بررسی توزیع واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در تیرماه ۱۳۹۶ حاکی از آن است که واحدای تا  ۵ سال ساخت با سهم ۴۶.۲ درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌ اند. سهم مذکوردر مقایسه با تیرماه سال قبل ۵.۷ درصد کاهش یافته و درمقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

روزنامه عصر اقتصاد- ارائه اوراق مسکن رایگان به خانه اولی ها

معصومه آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهادی در کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر ارایه هر برگاوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به صورت مجانی به خانه اولی‌ها خبرداد و گفت : این طرح  را برای جوانان و کسانی پیشنهاد کردیم که برای اولین بار قصد خرید مسکن دارند .
آقاپور با بیان اینکه یکی از راهکارهای خروج اقتصاد از رکود، ایجاد رونق در بخش مسکن است و رونق این بخش باعث ایجاد اشتغالزایی درکشور می شود، افزود: درشرایط فعلی قیمت مسکن درتهران و بسیاری از نقاط کشور با درآمد بسیاری از خانوارها متناسب نیست.  وی تصریح کرد: نرخ هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر بالا است، با توجه به اینکه یکی از اهداف در ارایه وام مسکن، تسهیل شرایط برای خانه دار شدن مردم است؛ بنابراین باید از رویکرد صرفا اقتصادی در حوزه مسکن پرهیز شود.وی با بیان اینکه باید با استفاده ازسامانه اطلاعاتی شرایط متقاضیان مشخص شود، افزود: این طرح به راحتی قابل پیگیری است و از طریق آمایش اطلاعات چک می شود و فقط شامل افرادی می شود که خانه اولی باشند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از سوداگری دربازار مسکن عنوان کرد : باید در راستای ترویج امرازدواج شرایط خانه دار شدن مردم و خانه اولی ها را تسهیل کرد.

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…