گل پتوس و شرایط نگهداری آن

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگهداری گل‌های آپارتمانی در خانه علاوه بر تصفیه هوا و زیبایی محیط، به فضای خانه سرزندگی و طراوت می‌بخشد و به سلامت روان افراد هم کمک می‌کند.
گل پتوس

زیبایی و ایجاد هوای پاک و آرامش توأم با انرژی با وجود گیاهان آپارتمانی باعث شده است استفاده از گیاهان در آپارتمان‌ها روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است که فضای داخلی خانه‌ای که گیاهان آپارتمانی به عنوان بخشی از دکوراسیون داخلی آن، دل‌نشین‌تر، زیباتر و آرامش‌بخش‌تر باشد. بسته‌ به علایق و وسعت فضای خانه، چند نوع گلدانرا  انتخاب کنید و ازوجود آن‌ها لذت ببرید. نگهداری برخی از گیاهان آپارتمانی از جمله گل پتوس بسیار آسان و راحت است و از جمله گیاهان آپارتمانی پرتوان است.

در این مطلب مجله‌ دلتا به معرفی گل پتوس و شرایط نگهداری این گیاه زیبا می‌پردازیم.

گل پتوس

معرفی گل پتوس

گل پتوس از خانواده گل‌های شیپوری است و مشخصه ظاهری که آن را متمایز می‌کند برگ‌های قلبی شکل و زیبای آن است. دو نوع گل پتوس داریم: پتوس با برگ‌‌های معمولی و پتوس با برگ‌های ابلق. هر دو نوع پتوس نیاز به مراقبت دارند و حتی در سایه هم روند رو به رشد خود را به خوبی خواهند داشت ولی برگ‌های ابلق نسبت به برگ‌های معمولی نیاز بیشتری به نور دارند. شاخه‌های این گیاه بالارونده هستند و تا سقف ادامه می یابند که همین امر جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی می‌دهد.

شرایط نگهداری گل پتوس

devils ivy in basket 1 گل پتوس و شرایط نگهداری آن

میزان نور خورشید

نیاز کم به نور خورشید یکی از ویژگی‌های اکثر گل‌های آپارتمانی است. گل پتوس هم در این دسته قرار دارد، این گیاه زینتی و مقاوم نیازی به نور مستقیم خورشید ندارد و در صورتی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد برگ‌های آن دچار آفتاب سوختگی و پژمرده می‌شوند. در صورتی که برگ‌های کمرنگ گل پتوس به تدریج زرد شوند نشانه‌ی این است که پتوس شما بیش از حد در معرض نور قرار دارد.گیاه پتوس حتی با نور متعادل فضای خانه هم شرایط مناسب خود را حفظ می کند؛و بنابراین گیاهی کاملا متناسب با فضای آپارتمانی است.

نحوه آبیاری

نکته جالب در مورد گل پتوس این است که هم در آب و هم در خاک رشد می‌کند. اما مراقب باشید که اگر از ابتدا در آب قرار داده می شود آن را به خاک منتقل نکنید، چون شرایط نگهداری بعد از تغییر محل رشد بسیار سخت خواهد شد. اگر در خاک باشد بهتر است هر ۵-۴ روز یک بار آبیاری شود، چون باید خاک آن همواره مرطوب باشد. البته قبل از هر بار آب دادن مطمئن شوید که سطح خاک تقریبا خشک شده باشد. یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ‌های پتوس آب دادن بیش از حد به این گیاه است و همچنین اگر برگ‌ها قهوه‌ای یا پژمرده شدند نشانه کم آبی است. ناگفته نماند آب دادن بیش از حد، به ریشه آن هم آسیب می‌رساند. در فصل سرد تعداد دفعات آبیاری را کمتر کنید مثلا هر ۷-۶ روز یک بار. چون همان رطوبت اندک محیط برایش کافی است.

گیاهان آپارتمانی

دمای مناسب

پتوس یک گیاه گرمسیری است و دمای بین ۲۲ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد برایش مناسب است. البته در دمای پایین‌تر هم تا حدودی مقاومت می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با سایر گیاهان آپارتمانی مقاوم “ گیاهان آپارتمانی مقاوم ” را مطالعه کنید.

توجه کنید که گل پتوس به دلیل داشتن برگ‌های سمی حتما باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی باشد، البته برگ‌های پتوس کشنده نیست ولی اگر جویده و هضم شوند باعث تحریک دستگاه گوراش و منجر به استفراغ می‌شوند.

۵ دیدگاه

  1. مسعود

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۲۳ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. یاورحسنی

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    باسلام واحترام
    لطفا” برایم خبرارسال نکنید.احتمالا” خودم تاییدیه داده ام که مطالب برایم ارسال می شود ولی ناخواسته بوده وتقاضای حذف وعدم ارسال دارم با تشکر

    پاسخ

  3. فتحی

    ۷ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۶ ب٫ظ

  4. سعدی

    ۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۴۵ ب٫ظ

  5. یوسفی

    ۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…