جریمه دستکاری پلاک خودرو

۹
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برخی از رانندگان برای آن که در دید دوربین‌های راهنمایی و رانندگی قرار نگیرند و جریمه نشوند، قسمتی از پلاک خودروی خود را می‌پوشانند یا آن را مخدوش می‌کنند، اما انجام این کار بر اساس قوانین جرم محسوب شده و مجازات‌ دارد.
جریمه پوشاندن پلاک خورو

پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک خودرو از جمله اقداماتی است که برخی از رانندگان برای ورود به طرح ترافیک انجام می‌دهند. این اقدامات تخلف محسوب شده و جریمه و گاهی حتی مجازات برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. در این نوشتار جریمه پوشاندن پلاک خودرو بررسی شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

جریمه پوشاندن پلاک خودرو

همانطور که گفته شد برخی از رانندگان برای آن که در دید دوربین‌های راهنمایی و رانندگی قرار نگیرند و جریمه نشوند، قسمتی از پلاک خودروی خود را می‌پوشانند یا آن را مخدوش می‌کنند، اما انجام این کار بر اساس قوانین جرم محسوب شده و مجازات‌ دارد. در واقع پوشاندن پلاک خودرو برای فریب ماموران و دوربین‌ها نه فقط سبب جریمه ماشین و توقف آن می‌شود، بلکه موجب توقیف خودرو به مدت یک ماه می‌شود.
مطابق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی انجام این کار و پوشاندن پلاک خودرو از ۶ ماه تا ۱ سال حبس دارد و فرد متخلف در صورت دستگیری باید این مجازات را طی کند. علاوه بر مجازاتی که برای فرد وجود دارد، راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودروی فرد متخلف را به مدت ۱ ماه توقیف و در پارکینگ نگهداری کند.

پوشاندن پلاک خورو

جریمه مخدوش بودن پلاک

برخی از رانندگان اقدام به مخدوش کردن شماره پلاک ماشین می‌‌کنند. به طور مثال یکی از اعداد پلاک را تغییر می‌دهند. در ‌واقع این کار تخلف است و متخلف با جریمه ماموران مواجه خواهد شد. تخلف مخدوش کردن پلاک بیشتر در مناطق ورودی زوج و فرد و طرح ترافیک رخ می‌دهد. با توجه به نحوه عملکرد دوربین‌های پلیس راهور، باید در نظر داشت مشخصاتی که در عکس ثبت می‌شود با مشخصات شماره گذاری تطبیق داده می‌شود و اگر با مشخصات ظاهری خودرو یکی نباشد مشمول جریمه نمی‌شود. شایان ذکر است در صورتی که جریمه به دلیل خطای چشم از سوی کاربران پلیس باشد و فردی جریمه شود، می‌تواند از طریق دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ اعتراض کند تا به آن رسیدگی شود.

۹ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۲۶ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۳۱ ب٫ظ

  3. مسعود

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۷:۰۰ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  4. ملکی

    ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۰۱ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  5. سعدی

    ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۱:۱۸ ب٫ظ

  6. یوسفی

    ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

  7. روزبهانی

    ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۸:۵۶ ق٫ظ

    باید با متخلفین برخورد قانونی شود

    پاسخ

  8. فرهاد کرمی

    ۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۲۵ ب٫ظ

  9. جعفری

    ۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۵:۲۱ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …