کولیت روده ، علائم و راه‌های کنترل

۵
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای کاهش التهاب کولیت روده طب سنتی به کمک شما می آید. مصرف کدام خوراکی‌ها می‌تواند التهاب روده را کاهش دهد؟ با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.
درمان-کولیت-روده

کولیت روده همان التهاب عصبی روده یا ورم روده است که معمولا با علائمی چون اسهال خونی و درد شکمی خود را نشان می‌دهد. اگر این بیماری با عوارض خطرناکش درمان نشود، ممکن است منجر به سرطان روده شود. نگران نباشید! کولیت و مشکلات روده مانند سلیاک و کولون قابل درمان است. با مجله دلتا همراه باشید.

کولیت اولسراتیو

بیماری کولیت روده ( کولیت اولسراتیو )

کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis) یا همان کولیت، التهاب و ورم روده وضعیتی است که باعث زخم دستگاه گوارش و روده بزرگ می‌شود.

علت کولیت و التهاب روده 

التهاب و ورم روده به دلیل سوء عملکرد سیستم ایمنی بدن روی باکتری‌های طبیعی داخل دستگاه گوارش ایجاد می‌شود که البته رژیم غذایی نامناسب و استرس هم در تشدید این بیماری تأثیرگذار است.

کولیت روده

علائم کولیت روده عصبی 

افرادی که از بیماری کولیت روده رنج می‌برند، معمولا دچار علائم مشترکی چون درد شکم، اسهال خونی، درد رکتوم، بی‌اشتهایی، خستگی و ضربان قلب بالا هستند.

علائم کولیت روده در کودکان 

کولیت روده در کودکان هم با علائم خاصی چون تب، اسهال، درد شکم و مدفوع خونی همراه است.

تشخیص کولیت روده 

پزشک با توجه به علائمی که بیمار دارد، آزمایش‌های مختلفی چون آزمایش خون و مدفوع را برای بیمار تجویز می‌کند البته در کنار آن معاینه شکمی، مفصلی و معقدی هم انجام می‌شود.

عوارض کولیت روده 

آیا کولیت روده کشنده است؟ اگر کولیت و التهاب روده درمان نشود ممکن است باعث بیماری‌های مختلفی چون بیماری کبد، پوکی استخوان، التهاب مفصل، تورم کولون روده، زخم روده بزرگ، زخم دهان و … شود.

انواع کولیت روده 

یکی از شایع‌ترین انواع کولیت روده، کولیت روده عصبی یا سندروم روده تحریک‌پذیر است. پروکتیک اولسراتیو، پروکتوسیگوییدیت، کولیت سمت چپ و کولیت بدخیم است.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع بیشتر درباره بیماری کولیت روده عصبی ”  علائم سندروم روده تحریک پذیر”  را مطالعه کنید.

کولیت عصبی

کنترل خانگی بیماری کولیت روده 

آیا درمان کولیت و التهاب روده در خانه یا با ورزش‌های خانگی امکان‌پذیر است؟ رژیم غذایی مناسب التهاب روده چیست؟ درباره درمان گیاهی کولیت روده چه می‌دانید؟ اصلا راهکارهای درمان التهاب روده را می‌شناسید؟ با صفحه سلامتی مجله ما همچنان همراه باشید.

رژیم غذایی مناسب برای کولیت روده 

  • ورزش در کنار تغذیه مناسب می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند. همچنین نوشیدن مایعات و آب فراوان حرکت روده را روان می‌کند.
  • مصرف برخی خوراکی‌ها مانند مواد غذایی حاوی امگا ۳، روغن بذر کتان، ماهی و غذاهای پروبیوتیک می‌توانند التهاب روده را کاهش دهند.
  • اگر روده شما مشکل دارد، روغن زیتون، روغن ماهی، ویتامین c و فیبر فراوان را فراموش نکنید.
  • مصرف خرما و سنجد ضد التهاب روده عمل می‌کند.
  • از جمله میوه‌های مفید برای درمان کولیت روده گلابی، سیب، موز و پرتقال است.

کاهش التهاب کولیت روده با ورزش 

ورزش کردن باعث تحریک روده برای هضم غذا می‌شود. برای کاهش التهاب روده و مشکلات شایع و مشابه آن مثل بیماری کرون بهتر است در کنار تغذیه مناسب از ورزش‌های مختلف چون یوگا و مدیتیشن استفاده کنید.

کولیت روده

کاهش التهاب کولیت روده  با داروهای گیاهی

از مصرف ادویه‌های ضد التهاب مثل زردچوبه، زنجبیل و دارچین که بگذریم، بسیاری از گیاهان دارویی و دمنوش‌های خانگی هم می‌توانند التهاب روده را کاهش دهند. از جمله گیاهان دارویی مفید عبارتند از:

  • پسیلیوم ( پوست اسفرزه ) که باعث کاهش یبوست می‌شود.
  • آب سبوس گندم یا آب لیمو و عسل
  • آب سبزیجات فیبردار مثل آب کلم
  • چای گیاهی بابونه و چای سبز
  • مصرف خاکشیر، بارهنگ، کندر و …

شاید آخرین گزینه درمانی برای این بیماری جراحی کولیت روده باشد، آن هم در مواردی که بیماری با زخم‌ها و التهاب و تورم سرتاسر روده را درگیر کند که البته جراحی کولیت باید با تشخیص پزشک انجام شود. به خاطر داشته باشید که مجله دلتا پزشک خانواده شما است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با بیماری‌های مربوط به روده  ” سلیاک؛ بیماری خطرناک و کشنده ” را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. مهدی فراهانی

    ۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

    بسیار مفید بود

    پاسخ

  2. فرهاد کرمی

    ۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۱ ق٫ظ

  3. شمس

    ۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

    دمنوش و گیاهان دارویی بسیار خوب است ممنون ازشما

    پاسخ

  4. فتحی

    ۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۷ ق٫ظ

  5. مودت

    ۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

    تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…