خانه های تاریخی تبریز که احتمالاً ندیده اید !

۵
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
یکی از خانه های تاریخی تبریز خانه پروین اعتصامی یکی از بنام‌ترین شاعران معاصر است و خانه‌ای که او تا ۷ سالگی در آن زندگی کرد امروزه به یک موزه تبدیل شده است.
خانه های تاریخی تبریز

دیدن خانه‌ های تاریخی معروف و یا خانه اشخاص مشهور شخصی همیشه برای گردشگران و دوستداران تاریخ خیلی جالب است. برخی شاعران که گاه شعرهایشان رفیق خلوت ما بوده و می‌دانیم آن‌ها هم جایی در خلوت خانه‌هایشان این اشعار را سروده‌اند. یا خانه کسانی که تاریخ را زیرو رو کرده‌اند و فرهنگ ما را غنی‌تر ساخته اند. اگر قصد سفر به آذربایجان و به طور خاص تبریز را دارید فرصت دیدن خانه های تاریخی تبریز را به خود بدهید. به محله های قدیمی سر بزنید و ده‌ها عکس بی نظیر برای خود به ثبت برسانید.

خانه تاریخی مشروطه تبریز

خانه های تاریخی تبریز

  • خانه استاد شهریار

    اینجا خانه سراینده حیدربابایه سلام است. یکی از شاهکارهای ادبیات ترکی که امروزه به موزه تبدیل شده است. پس از مرگ استاد در شهریورماه سال ۶۷ شهرداری تبریز این خانه را خرید و با تمام یادگاری‌ها و لوازم زندگی و وسایل شخصی او و حتی دست خط این شاعر بزرگ، آنجا را برای دید عموم آزاد گذاشت. فراموش نکنید در بازدید از خانه‌ استاد شهریار سه‌تار معروف این شاعر بزرگ را هم حتماً ببینید.
    آدرس خانه استاد شهریار: تبریز، محله‌ی مقصودیه، خیابان ارتش‌ جنوبی، ‌کوچه‌ مقصودیه‌‌
    خانه استاد شهریار

  • خانه تاریخی پروین اعتصامی

    یکی دیگر از خانه های تاریخی تبریز خانه پروین اعتصامی یکی از بنام‌ترین شاعران معاصر است و خانه‌ای که او تا ۷ سالگی در آن زندگی کرد امروزه به یک موزه تبدیل شده است. بنایی دوطبقه و مربوط به اوایل دوره‌ پهلوی است و تقریباً شکل اولیه خود را حفظ کرده است. حیاط خانه سرسبز است و حوض آب زیبایی دارد. زیر زمین خانه از حوض‌خانه با سقف کلیل آذری و اتاق‌هایی گهواره‌ای شکل، تشکیل شده است. وقتی برای بازدید از این خانه می‌روید مجسمه‌ تمام قد پروین اعتصامی را خواهید دید که در ابتدای پله‌های ورودی ایستاده است.
    آدرس خانه پروین اعتصامی: تبریز، محله‌ ششگلان، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه ساوجبلاغی، پلاک ۶
    خانه پروین اعتصامی

  • خانه تاریخی امیر نظام گروسی

    این‌جا یکی از زیباترین خانه های تاریخی تبریز و حتی آذربایجان است. این خانه امروزه به موزه قاجار تبدیل شده است؛ چرا که منزل شخصی امیر نظام گروسی دیپلمات، سفیر و نویسنده دوران قاجار بوده است. در دوران ناصرالدین شاه و در دو طبقه بنا شده‌است. ایوان آن ۱۶ ستون دارد و با سرستون‌هایی زیبا تزئین شده است. از اندرونی و بیرونی تشکیل شده و حوضی وسط حیاط است. پنجره‌های مشبک، شیشه‌های رنگی، گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های داخلی عمارت هم از زیبایی‌های این خانه‌ هستند.
    تالار سکه، تالار بافته، تالار چینی، تالار آبگینه، تالار فلزات، تالار موسیقی، تالار خاتم در طبقه اول و تالارهای سنگ، اسلحه، رجال و فرامین، معماری و شهرسازی و قفل و فانوس در زیرزمین قرار گرفته است.
    آدرس خانه امیر نظام گروسی: تبریز، محله ششگلان، خیابان شهریار، پشت مقبره الشعرا، جنب بیمارستان کودکان و مدرسه‌ی شیخ عطار
    خانه قدیمی امیر نظام تبریز

  • خانه حریری تبریز

    یکی از دیدنی‌ترین خانه های تاریخی تبریز هم همین خانه حریری است. نقاشی‌های دیواری خانه‌ حریری که به سبک قاجار است در این خانه بسیار طرفدار دارد. وجود گردشگران و عکاسان زیادی در این خانه‌‌ آنجا را به یکی از شلوغ‌ترین خانه‌های زیبای آذربایجان‌شرقی تبدیل کرده است.
    این خانه، حیاط اندرونی، بیرونی و دو بلوک خانه دارد که نقاشی‌های نمای بیرونی ساختمان داستان‌های اساطیری را عنوان می کنند مانند یوسف و زلیخا. سقف آن مزین به مینیاتور ایرانی است. در سال ۱۳۷۷ ثبت ملی شده و دسترسی آن بسیار راحت است.
    آدرس خانه حریری: تبریز، خیابان تربیت تبریز، کوچه‌ نور هاشمی، پلاک ۱۳۲
    خانه حریری تبریز

  • خانه تاریخی بهنام تبریز

    یکی از قدیمی‌ترین خانه های تاریخی تبریز خانه‌ بهنام است و در اواخر دوران زندیه و اوایل دوره‌ قاجار بنا شده. هرچند این بنا به بزرگی خانه‌های قاجاری کاشان نیست اما تمام زیبایی‌های معماری ایرانی مثل گچ‌بری، نقاشی‌های روی دیوار، پنجره‌های ارسی، اندرونی و بیرونی، زیرزمین و حیاط مزین به حوض را در دل خود جای داده است.
    در دوره‌ ناصرالدین شاه این بنا یک بار بازسازی شد و نقاشی‌های سبک قجری آن هم مربوط به همین دوران است.
    آدرس خانه بهنام: تبریز، میدان ساعت، محله‌ مقصودیه (برای ورود به آن باید از دالان پشت خانه در کوچه‌ی مشیر وارد شوید.)
    پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با میدان ساعت “میدان ساعت تبریز، مقصد ثابت گردشگری” را مطالعه کنید.
    خانه تاریخی بهنام تبریز

  • خانه صرافلار ( موزه سفال)

    خانه صرافلار هم یادگاری از دوران قاجار است. متعلق به خاندان صرافلار که آخرین ساکنین آن، خانواده‌ علوی بوده‌اند. در حال حاضر متعلق به میراث فرهنگی تبریز است. از سال ۱۳۷۴ به نمایشگاه و خانه‌ سفال تبریز تبدیل شد و موزه سفال نام گرفت. شامل بخش‌های مختلفی از جمله نمایشگاه دائمی، حوضخانه ( که در آن جلسه‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود)، فروشگاه دائمی و کلاس‌های آموزشی است.
    زیر زمین و طبقه‌ فوقانی دارد و ایوان آن با ستون‌های گچ کاری شده و حیاط آن با باغچه های با صفا و حوض مزین است.
    آدرس خانه‌ی صرافلار: تبریز، خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه‌ی صرافلار، کوچه‌ی شهید نوروزی، پلاک ۱۰۰
    خانه صرافلار تبریز

    برای دیدن جاذبه های گردشگری به صفحه گردشگری مان در مجله دلتا مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۴۷ ب٫ظ

  2. آدینه

    ۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۹ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۵ بهمن ۱۳۹۸ در ۱:۱۹ ب٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  3. خالقی

    ۲ بهمن ۱۳۹۸ در ۷:۴۷ ب٫ظ

    بسیار عالی و زیبا بود…

    پاسخ

    • گلزار

      ۳ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۰ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…