املاک بازداشتی چیست و فروش آن چه حکمی دارد؟

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
املاک بازداشتی املاکی هستند که خرید و فروش آن‌ها به واسطه دستور مقامات قضایی امکانپذیر نیست. بازداشت ملک به دو صورت دائم و موقت صورت می‌گیرد.
ملک بازداشتی

ملک بازداشتی از جمله املاکی است که با دستور مقامات قضایی امکان معامله آن‌ها به صورت موقت یا دائمی وجود ندارد؛ اما گاهی افراد اقدام به فروش این املاک می‌کنند. در مجله دلتا به این سؤالات پاسخ داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

•بازداشت ملک چیست؟
•بازداشت دائم ملک
•بازداشت موقت ملک
•معامله ملک بازداشتی چه حکمی دارد؟
•الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی

بازداشت ملک چیست ؟

املاک بازداشتی به املاکی گفته می شود که خرید و فروش آن‌ها به دستور مقامات قضایی ممکن نیست. مشخصات املاک بازداشتی در دفتر مخصوصی در اداره ثبت اسناد موجود است  و زمانی که استعلام ثبتی توسط دفترخانه صورت بگیرد، بازداشتی بودن آن مشخص می‌شود. به همین دلیل همواره توصیه شده است قبل از عقد قرارداد افراد ، به یک دفترخانه اسناد رسمی در محل مورد نظر مراجعه و ضمن در خواست استعلام  در صورت نبودن مانع قانونی، به معامله ملک اقدام کنند. بازداشت ملک به دو صورت دائم و موقت صورت می‌گیرد.

معامله ملک بازداشتی

بازداشت دائم ملک

این دسته از املاک معمولاً به نفع دولت مصادره می­‌شوند و بعد از مراحل قانونی جزء اموال دولتی محسوب شده و ممکن است بعد از رفع بازداشت به صورت مزایده به فروش برسند؛ اما هر نوع معامله اعم از خرید یا فروش قبل از تعیین تکلیف آن‌ها غیر قانونی و باطل است. به طور مثال املاکی که محل تولید مشروبات الکلی بوده یا ملکی که از طریق پولشویی خریداری شده باشد از جمله موارد بازداشت دائم ملک به شمار می روند.

بازداشت موقت ملک

دسته دیگری از املاک به دستور مقامات قضایی تا صدور حکم نهایی به صورت موقت بازداشت می‌­شوند؛ برای مثال املاکی که بابت ضمانت و کفالت از سوی مالک به مرجع قضایی معرفی می‌شود تا دادگاه به طور موقت شخصی را آزاد کند. همچنین زمانی که طلبکار از بدهکار چک دارد و آن را برگشت زده، برای اطمینان از دریافت طلب خود، می‌تواند قبل یا همزمان با طرح دعوا ملک او را بازداشت کند که به این امر تامین خواسته می‌گویند. اگر بدهکار بدهی خود را بپردازد، با دستور قاضی ملک آزاد می­‌شود.

مطلب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معامله املاک، مطلب “ضرورت های انجام یک معامله ملکی” را مطالعه کنید.

معامله ملک

فروش ملک بازداشتی چه حکمی دارد ؟

خرید و فروش املاک بازداشتی ممنوع و باطل است. به این معنا که فروشنده حق انتقال آن را ندارد و خریدار، مالک ملک نمی‌شود. بنابراین اگر معامله‌ای صورت بگیرد، آن معامله باطل است. از طرفی دیگر اگر خرید و فروش این‌گونه املاک انجام شود، جرم محسوب می‌شود.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک بازداشتی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که هنگام خرید ملک، خریداران با آن مواجه می‌شوند این است که فروشندگان از حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال ملک خودداری می‌کنند. این در حالی است که معمولا فروشنده مقدار زیادی از قیمت ملک را دریافت کرده است و به دلایل مختلف از جمله ادعای بالا رفتن ارزش ملک یا عدم توانایی بر پرداخت بدهی بانک در مواردی که ملک در رهن بانک قرار دارد، از انجام تعهد خود امتناع می‌کند. بنابراین زمانی که خریدار و فروشنده قصد دارند معامله‌ای را انجام دهند اما هنوز مقدمات لازم را فراهم نکرده‌اند، باید قراردادی منعقد کرده و در آن دو طرف متعهد شوند که معامله را با شرایط معین و ظرف مهلت مشخص انجام دهند. در واقع خریدار قبل از انجام دادن معامله باید مطمئن شود که ملک مورد معامله، در رهن یا بازداشت نیست. در هر حال هرگاه مالک حاضر به امضای سند انتقال به نام خریدار نشود، نماینده دادگاه سند انتقال را در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار امضا می‌کند. شایان ذکر است که قبل از انجام دادن هر گونه معامله‌ای لازم است افراد اطمینان کسب کنند که ملک بازداشتی نیست.

مطلب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معامله املاک در رهن بانک، نوشتار ملک در رهن بانک را چطور معامله کنیم؟ مطالعه شود.

یک نظر

  1. سعدی

    ۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …