نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم

۸
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از نکاتی که در ابتدا باید توجه شود این است که خریدار و فروشنده باید قولنامه را در دفتر اسناد رسمی تنظیم و در غیر این صورت، لازم است سه نفر شاهد قولنامه را امضاء کنند.
22 نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم

خرید خودرو از معاملات رایج و البته بسیار مهمی است که اگر افراد دقت نکنند ممکن است دچار دردسر و مشکلات فراوانی شوند. در این نوشتار مهم‌ترین نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم که لازم است رعایت شود، توضیح داده شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

معامله خودرو دست دوم

اولین و مهم‌ترین موردی که باید به دقت بررسی شود یا به عبارت دیگر از قوانین فروش خودرو به شمار می‌آید، بررسی کامل و دقیق سند خودرو است. سند خودرو باید هنگام معامله به نام فروشنده باشد و خریدار باید تمام اسناد مالکیت خودرو را به دقت بررسی کند.

خرید خودرو دست دوم

قولنامه خرید ماشین دست دوم

در صورت توافق اولیه بین خریدار و فروشنده، برگه‌ای تنظیم می‌کنند که قولنامه گفته می‌شود. در خرید خودروی دست دوم باید تمام توافقات در قولنامه به طور دقیق و واضح ذکر شود. همچنین باید در قولنامه قید شود که عوارض و مالیات‌ها را فروشنده پرداخت خواهد کرد. خریدار و فروشنده باید قولنامه خرید را در دفتر اسناد رسمی تنظیم کنند. در غیر این صورت، لازم است سه نفر شاهد قولنامه را امضاء کنند. شایان ذکر است یکی دیگر از موارد مهم این است که در قولنامه درج شود که فروشنده خودرو را به نام خریدار خواهد کرد. پس از تکمیل قولنامه، خریدار که اینک مالک خودرو است باید تمام مدارک خودرو را اعم از کارت و بیمه نامه از فروشنده تحویل بگیرد.

پرداخت خلافی خودرو

یکی از مواردی که موجب ضرر و زیان بسیاری از افراد شده موضوع خلافی خودرو است. به این صورت که شخص بدون اطلاع از میزان خلافی خودرو اقدام به خرید می‌کند. در واقع باید کلیه جرائم و خلافی‌های خودرو توسط فروشنده، پرداخت و  برگ عدم خلافی در قولنامه آورده شود.

stylish elegant couple car salon 1157 24861 نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم

نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم

۱. پلاک خودرو حتماً از نوع جدید باشد و از انواع پلاک قدیمی نباشد.
۲. یک سری ابزار از جمله جک و آچار چرخ و زاپاس در خودرو موجود است که آن‌ها هم جزئی از خودرو بوده و در زمان فروش خودرو، باید تحویل داده شوند.
۳. کلیه توافقات خریدار و فروشنده باید در قولنامه ذکر شود. این امر به این دلیل اهمیت دارد که اگر بعدها، مالک قبلی خودرو ادعاهایی نسبت به برخی موارد توافق شده انجام دهد، خریدار به قولنامه و توافقات صورت گرفته استناد کند. به طورمثال  دو طرف در مورد وجود یا عدم وجود لوازم جانبی و ضروری و تحویل آن باید توافق  و موارد را در قولنامه ذکر کنند تا پس از آن  اختلافی در این باره پیش نیاید.
۴. کارت سوخت دریافتی، مربوط به خودروی مورد معامله باشد و کارت دیگری تحویل گرفته نشود.

کلاهبرداری دلالان خودرو

یکی دیگر از نکات مهم در خرید خودرو توجه به کلاهبردارانی که ممکن از است از غفلت افراد سوءاستفاده کنند. باید در نظر داشت که شب ایده آل ترین و بهترین زمان برای معامله از نظر یک دلال خودرو است. زیرا بسیاری از عیب و ایرادهای خودرو به واسطه تاریکی و عدم دقت کافی، از نظر خریدار پنهان خواهد ماند. بنابراین توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد افراد از خرید خودرو در شب و زیر نور چراغ خودداری کنند.

۸ دیدگاه

  1. شوفر

    ۲ اسفند ۱۴۰۱ در ۹:۲۸ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۲۷ ب٫ظ

  3. بهروز

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۰۴ ق٫ظ

    عالی است لطفا در مورد کشتی های بار وچند مدل کشتی است ونوع ساخت وتجهیزات کشتی مطلب بنویسید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۵۸ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما
      بله حتما

      پاسخ

  4. دریافت جرایم ماشین

    ۱۱ مهر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۰ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  5. پیمان

    ۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۰:۳۹ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  6. یوسفی

    ۳۰ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۲ ب٫ظ

    کار آمد بود

    پاسخ

  7. روزبهاني

    ۳۰ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۰ ب٫ظ

    خرید وفروش خودرو باید بعد از توافق طرفین در مراکز تعویض پلاک انجام شود وکارت سبز جدید شناسنامه خودر بنام خریدار صادر می شود ونیازی به دفترخانه وپرداخت پول ااضافه نیست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …