تاثیر دلار بر قیمت مسکن در سال ۹۷

۱
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه

تاثیر دلار بر قیمت مسکن . بالا رفتن قیمت دلار در روزهای اخیر و قیمت نجومی آن  که در رویدادی غیر منتظره دیروز(دوشنبه) به ۶۰۰۰ تومان هم رسید،باعث شده تا این دغدغه در ذهن بسیاری از مردم شکل بگیرد. با اینکه عده ای از کارشناسان تا سه ماه قبل معتقد بودند که بازار مسکن در سال ۹۷ با روندی ملایم به رونق می‌رسد، پرش قیمت ارز و افزایش قیمت دلار تقریبا تمام معادلات را به هم زده است. با این حال احتمال افزایش قیمت مسکن در تهران وشهرهای بزرگ  رایج ترین گمانه زنی در این خصوص است.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایسنا، رصد شرایط فعلی بازار مسکن از یک سو و اوضاع قیمت دلار نشان می دهد که هم اکنون کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری در بازار مسکن است. کاهش سرعت رشد معاملات در اسفندماه و افت قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن تا محدوده ۵۴ هزار تومان، حاکی از آن است که از یک سو تقاضای سوداگری از بازار مسکن در سال ۹۷ به سمت بازار ارز رفته و از سوی دیگر تقاضای مصرفی نیز دچار افت شده است. به این ترتیب تاثیر دلار بر قیمت مسکن خیلی زود خود را نشان داده است.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن تاثیر دلار بر قیمت مسکن در سال 97

در این شرایط کسانی که قصد ساخت و ساز جدید دارند باید این احتمال را بدهند که ممکن است تا چند سال آینده موفق به فروش واحدهای خود نشوند.

 معادله تسهیلات بانکی و تاثیر دلار بر قیمت مسکن

بانک مسکن در روزهای اخیر تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن را مجددا احیا کرده است. سازندگان پروژه های ساختمانی برای دریافت این تسهیلات به سه دسته تقسیم بندی می شوند که سقف تسهیلات متناسب با هر دسته، متفاوت تعریف شده است. برای سنتی سازی، سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت در تهران ۷۰ میلیون تومان، در مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون، در سایر شهرها ۵۰ میلیون و در مناطق کمتر توسعه یافته ۴۰ میلیون تومان است.

این تسهیلات به سازنده های دارای صلاحیت حرفه ای و پروانه انبوه سازی نیز در چهار گروه شهری نام برده شده به ترتیب در سقف های ۹۰، ۸۰، ۷۰ و ۶۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد. سازندگان حرفه ای در صورتی که از تکنولوژی های نوین ساخت و کاهنده مصرف انرژی در ساختمان برای ساخت و ساز استفاده کنند، در قالب دسته سوم تسهیلات، در تهران ۱۱۰ میلیون، در مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر ۱۰۰ میلیون، در سایر شهرها ۹۰ و در مناطق کمتر توسعه یافته ۸۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده دریافت خواهند کرد؛ ضمن آنکه نرخ سود تسهیلات برای دسته سوم، یک درصد کمتر از دو دسته دیگر خواهد بود.

اما ریسک ساخت و ساز با توجه به شرایط فعلی بالا رفته است. مدت پروژه های ساختمانی یک تا دو سال طول می کشد و مشخص نیست در آن زمان بازدهی بخش ساختمان چگونه باشد.ضمن  اینکه تجربه سال ۱۳۹۱ پیش روی سازندگان قرار دارد و قطعا با احتیاط کامل به تعریف پروژه جدید می پردازند.  این می تواند روشن ترین نمونه از تاثیر دلار بر قیمت مسکن باشد. تاثیری که احتمالا بازار مسکن در سال ۹۷ را با شرایط جدیدی مواجه خواهد ساخت.

قیمت دلار

 درخصوص تاثیر دلار بر قیمت مسکن در سال ۹۷  «سلمان خادم المله« ( کارشناس اقتصاد مسکن ) می گوید:  قیمت دلار هنوز با ارزش واقعی خود فاصله دارد و فعالان بازار مسکن منتظرند که وضعیت دلار به تثبیت برسد تا خود را با آن تطبیق کنند. در ماههای اخیر با تاثیر متغیرهای اقتصادی همچون کاهش نرخ بهره و افزایش نرخ ارز، مسکن دهک های ۸ و ۹ تحرک بیشتری به خود گرفت و اگر قرار باشد قیمت دلار  باز هم افزایش پیدا کند که احتمال آن بالاست، با یک وقفه زمانی چند ماهه تاثیر خود را با رشد قیمت مسکن و رکود بر این بخش خواهد گذاشت.

 حال باید منتظر ماند و میزان تحقق این پیش بینی و سایر نظرات کارشناسی درباره تاثیر دلار بر قیمت مسکن را با محک واقعیت سنجید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    رکود مسکن همراه با افزایش قیمت در راه است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…