خرید زمین و نکات حقوقی آن

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خریدن زمین و ملک قواعد خاص خود را دارد و نیاز به اطلاعات کافی از منطقه، موقعیت زمین، آینده آن، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، کسب اطلاع از شورای محل، تحقیق و بررسی از دهیاری و معتمدین محلی و خیلی موارد دیگر که باید در نظر گرفته شوند.
نکات حقوقی خرید زمین

خرید زمین یکی از مهم‌ترین معاملاتی است که افراد به قصد  ساخت و سکونت و یا برای سرمایه گذاری انجام می دهند. در مجله دلتا به بررسی نکات حقوقی خرید زمین پرداخته شده و مراحل انتقال آن توضیح داده شده است.

معامله زمین

خریدن زمین و ملک قواعد خاص خود را دارد . داشتن اطلاعات کافی از منطقه، موقعیت زمین، آینده آن، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، کسب اطلاع از شورای محل، تحقیق و پرس و جوازمعتمدین محلی و خیلی موارد دیگر که باید در نظر گرفته شوند. پس از انجام دادن تحقیقات لازم، خریدار می‌تواند در مورد خرید ‌زمین با فروشنده مذاکره کند تا پس از توافق معامله کنند.

نکات حقوقی خرید

نکات حقوقی خرید زمین

۱. برای خرید زمین از نهادها و شرکت‌ها باید حتماً مجوزهای وکالت فروشنده از نهاد مربوطه به دقت بررسی و از درستى و صحت آن‌ها اطمینان حاصل شود.

۲. خرید زمین‌هایی که توسط دادگاه‌های انقلاب مصادره و به دستگاه‌هایی مانند بنیاد شهید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و… منتقل شده‌اند، معمولاً با مشکلاتی همراه است؛ زیرا مالکان قبلی ممکن است ادعایی درباره‌ ملک سابق خود مطرح کنند

۳. در مورد زمین‌هایی که ممکن است در طرح های توسعه قرار داشته باشند ، باید در خصوص تایید یا رد آن اطمینان حاصل شود.

۴. خرید زمین کشاورزی قولنامه‌ای: بعضی از زمین‌های کشاورزی دارای سند رسمی نیستند و به صورت محلی و سنتی برای آن‌ها سند تنظیم شده است. خریدار برای خرید زمین‌هایی از این نوع، باید قبل از انعقاد قرارداد از مراجع مربوطه و دفاتر اسناد رسمی در خصوص اینگونه زمین ها و اسناد قانونی آن ها استعلام‌ کند.

نکات خرید زمیننحوه نوشتن قولنامه زمین

قولنامه یک کاغذ معمولی است که جزء اسناد رسمی محسوب نمی‌شود. در حالیکه اسناد رسمی اسنادی هستند که به تأیید دولت و مراجع قضایی رسیده باشند. در واقع قولنامه فقط توسط خریدار، فروشنده و مدیر بنگاه تنظیم می‌شود و به تایید دولت یا مراجع قضایی نمی‌رسد، به همین دلیل از جمله اسناد رسمی محسوب نمی‌شود.
از آنجایی که معامله مرحله به مرحله انجام می‌شود، معمولاً برخی از مدارک و اسناد خریدار و فروشنده به عنوان ضمانت اجرایی نزد بنگاه به عنوان امانت قرار داده می‌شود. در این گونه موارد باید سند خرید زمین و یا مسکن را قبل از انعقاد قولنامه بررسی و از کد رهگیری مربوطه استعلام شود. قولنامه باید در سه نسخه تنظیم شود که پس از امضای طرف‌ ها و شاهدان آن‌ ها، یک نسخه از آن نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و یک نسخه نزد بنگاه محفوظ می‌ماند.

کد رهگیری ؛ از دیگر نکات حقوقی خرید زمین

افراد از طریق کد رهگیری می‌توانند در جریان آخرین وضعیت زمین یا ملک مربوطه قرار بگیرند تا از فروش احتمالی زمین یا ملک به  خریداران دیگرمطلع شوید. یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشت این است که در صورتی که بین طرف های قرارداد چک رد و بدل می‌شود، باید جزییات چک مانند شماره سریال، مبلغ و نام طرف‌ های مورد معامله در آن چک به صورت دقیق ذکر شود.

۴ دیدگاه

  1. saara

    ۵ تیر ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۱ ب٫ظ

    سایت شما عالی هستش
    امیدوارم موفق باشید
    https://youmovise.com/list-armenian-singer/

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۶ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۱۰ ب٫ظ

      سپاس از شما کاربر عزیز همراه.

      پاسخ

  2. روزبهانی

    ۲۹ دی ۱۳۹۸ در ۱:۴۴ ب٫ظ

    خرید زمین حتما باید زیر نظر کارشناس مسکن انجام شود

    پاسخ

  3. ثامن

    ۲۹ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …