تشخیص جعل امضا در دادگاه چه مراحلی دارد؟

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر کس امضای مخصوص به خود را دارد که گاهی برای سوء استفاده مورد جعل دیگران قرار می‌گیرد و این کار جرم خواهد بود. شخصی که از امضا او جعل شده باید در دادگاه این امر را ابتدا ثابت کند.
جعل امضا

جعل امضا یکی از جرایمی است که در صورت اثبات شاکی می‌تواند علیه جعل کننده شکایت کند. در مجله دلتا به بررسی روش های تشخیص جعل امضا پرداخته شده است.

مجازات جعل امضا

هر کس امضای مخصوص به خود را دارد که گاهی برای سوء استفاده مورد جعل دیگران قرار می‌گیرد و این کار جرم خواهد بود. شخصی که امضا او جعل شده باید در دادگاه این امر را ابتدا ثابت کند. باید در نظر داشت که جعل امضای دیگران و هم استفاده از امضا جعل شده مجازات کیفری برای مجرم خواهد داشت.

مجازات جعل امضا

روش های تشخیص جعل امضا

اگر در جعل امضا در سند یا مدرک ، جاعل حرفه ای نباشد، با یک بررسی ساده می‌توان جعل بودن آن را تشخیص داد اما اگر عمل جعل توسط یک فرد حرفه ای در این کار انجام شده باشد ، سه روش برای تشخیص جعل بودن در دادگاه استفاده می‌شود. این روش ها عبارتند از:
۱.روش فیزیکی
۲.شیمیایی
۳.مقایسه ای
اگر شاکی در دادگاه ادعا کند که امضای او جعل شده و مورد انکار متهم قرار گیرد ، اثبات جعل با شاکی خواهد بود که از دادگاه بخواهد مورد جعل را بررسی کند. با صدور قرار رسیدگی توسط دادگاه مراحل رسیدگی به ادعای شاکی آغاز می شود و دادگاه امر تطبیق خط و امضا را به کارشناسان رسمی و یا اداره تشخیص هویت پلیس که مورد تایید دادگاه هستند، ارجاع می‌دهد.
در این مرحله از شاکی خواسته می‌شود تا نمونه دستخط و امضای خود را به کارشناسان تحویل دهد تا با امضای جعلی مورد تطبیق داده شود ، کارشناسان این حوزه از ابزارهای آزمایشگاهی و همچنین تجارب خود در این کار استفاده می‌کنند و از روش هایی مانند مقدار فشاری که بر قلم وارد می‌شود تا امضا صورت گیرد، همچنین جهت حرکت دست یا قلم، نوع مرکب خودکار ، تطبیق شکستگی های خط و تطبیق امضای اصلی با امضایی که ادعا شده جعل است نو یا کهنه بودن قلم استفاده می کنند تا جعل بودن امضا را به اثبات برسانند.
در مواردی که روش های فیزیکی موثر نباشد از روش های شیمیایی و پرتو نور در تشخیص امضا استفاده می‌شود.
در بررسی کارشناسان و نتیجه ای که حاصل شود درصد خطا بسیار کم می‌شود و نتایج حاصله برای دادگاه فرستاده خواهد شد.
اگر نتیجه ای که توسط کارشناسان به دست آمده به جعل بودن امضا منجر شود، دیگر توسط متهم قابل انکار نخواهد بود و متهم به حبس و جریمه مقرر در قانون محکوم خواهد شد.
قانون موارد محکومیت را برای بازدارندگی در وقوع این جرم ها قرار داده است تا کسی نخواهد با جعل امضای دیگری آرامش را از جامعه سلب کند و باعث ایجاد ضرر و زیان مالی به دیگران شود، همچنین اگر با این جعل موجبات از بین بردن اعتبار دیگری را فراهم کنند ، قانون با این افراد برخورد سختی خواهد داشت.

جعل امضای دیگران

مجازات جعل امضا

مجازات جاعل با توجه امضای چه شخصی و روی چه سندی جعل کرده است مشخص می‌شود.
۱.طبق قانون مجازات اسلامی اگر دست خط مقام معظم رهبری و یا روسای سه قوه ( به اعتبار مقام آنان) را جعل کنند به حبس از سه تا ۱۵ سال محکوم خواهند شد.

۲. چنانکه امضا یا مهر معاون اول رئیس جمهور، وزرا، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس قضات، یکی از کارمندان و مسئولین دولتی از حیث مقام رسمی آنان باشد، متناسب با مورد مجازات حبس از یک تا ده سال خواهد داشت.
۳.به موجب ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ هر کس در اسناد و نوشته‌های غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا تا دوازده میلیون ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهد شد.

۴ دیدگاه

  1. مسعود

    ۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۷:۴۷ ب٫ظ

    مطالب بسیار آموزنده و مفید بود

    پاسخ

  2. زهرا

    ۶ بهمن ۱۳۹۸ در ۱:۰۳ ب٫ظ

    مورد دیگه، این هست که فرض کنید در قراردادی، یکی از طرفین امضای اصلی خودش را استفاده نکرده باشد و بعدا ادعای جعل امضا کند
    چطور میشه ثابت کرد که این امضا توسط خود آن فرد بود ولی از امضای اصلی اش استفاده نکرده؟؟

    پاسخ

  3. فتحی

    ۲۸ دی ۱۳۹۸ در ۲:۴۱ ب٫ظ

  4. سعدی

    ۲۷ دی ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …