شیر چای ؛ نوشیدنی مفید یا مضر ؟

۳
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شیر چای یک نوشیدنی مفید یا مضر است؟ ترکیب این دو ماده چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟ با مجله دلتا همراه باشید.
شیر-چای

تا به حال شیر چای را امتحان کرده‌اید؟ خیلی از افراد عادت دارند که چای را به همراه شیر بنوشند البته باید بگوییم که مضرات این نوشیدنی بیشتر از فواید آن است؛ نوشیدن یک فنجان شیر چای داغ یا حتی شیر قهوه چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟ چرا این نوشیدنی خطرناک است؟ با مجله دلتا همراه باشید.

شیر چای

شیر چای ؛ نوشیدنی مفید یا مضر ؟ 

حتما شما هم درباره خواص چای و شیر چیز‌های زیادی شنیده‌اید؛ البته ترکیب این دو ماده با هم با وجود رنگ فوق العاده‌اش نمی‌تواند ارزش افزوده خاصی برای بدن داشته باشد؛ رسم قدیمی نوشیدن شیر چای از انگلستان شروع شد و بعدها در هندوستان و در میان ایرانی‌ها هم جای خود را پیدا کرد.

همانطور که خوردن چای سیاه بلافاصله بعد از غذا در جذب آهن خلل ایجاد می‌کند، مخلوط این دو ماده هم می‌تواند بسیاری از مواد مغذی را نابود یا درصد تأثیر گذاری آن‌ها را کمتر کند؛ اگر شما هم به خوردن این نوشیدنی عادت کرده‌اید، بهتر است آن را کنار بگذارید؛ در ادامه درباره فواید و مضرات این نوشیدنی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع نوشیدنی های گرم

خواص چای 

چای با انواع مختلفش یک نوشیدنی اصیل ایرانی است؛ فرقی نمی‌کند که شما طرفدار خوردن چای سبز، سفید، ترش، ماچا، ماسالا یا چای کوهی باشید؛ این نوشیدنی پر خاصیت با کافئین فراوانش می‌تواند خستگی شما را برطرف کند.

یک استکان چای سیاه باعث تعدیل مزاج و تقویت اندام‌‌های بدن می‌شود، این نوشیدنی با افزایش ترشح، عرق و ادرار به عنوان یک سم زدای طبیعی برای بدن عمل می‌کند و مواد زائد را از بین می‌برد.

از دیگر خواص این نوشیدنی می‌توان به تسکین سردرد، تصفیه خون، بهبود رنگ چهره، پاکسازی معده و مغز، کاهش بوی بد دهان، افزایش نشاط و کمک به بهبود خواب اشاره کرد.

نوشیدنی گرم

خواص شیر 

تقریبا همه افراد از خواص شیر و کلسیم فراوان آن اطلاع دارند. نوشیدن یک استکان شیر تازه به صورت روزانه، سلامت استخوان‌ها را به خصوص در خانم‌های یائسه تضمین می‌کند. همچنین شیر سندرم قاعدگی خانم‌ها و دردهای ناشی از آن را از بین می‌برد. شیر مثل گل گاو زبان یک آرام‌بخش قوی است، مصرف شیر کم چرب یا پیروی از رژیم شیر می‌تواند شما را لاغر کند.

شیر یک ماده ضروری برای داشتن ناخن‌ها، دندان‌ها و موهایی سالم است . ویتامین D این نوشیدنی باعث استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها  می‌شود و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع بیشتر درباره چای کوهی و خواص آن به مقاله ”  خواص چای کوهی چیست؟” مراجعه کنید.

شیر و چای

شیر چای ( مخلوط مضر چای و شیر ) 

همانطور که گفتیم، ترکیب این دو ماده نمی‌تواند به عنوان یک نوشیدنی سالم محسوب شود البته برخی افراد برای تغییر طعم چای و قهوه به آن کمی شیر اضافه می‌کنند که البته این مقدار کم نمی‌تواند خطرساز باشد، اگر این دو نوشیدنی را به میزان مساوی ترکیب کنیم، بسیاری از مواد مغذی و ویتامین‌های آن از بین خواهد رفت؛ درواقع شما نه چای و نه شیر نوشیده‌اید.

  • ترکیب شیر با چای سبز  و سیاه 

مخلوط چای سبز یا سیاه به همراه شیر با درصد کمی آنتی اکسیدان می‌تواند برای دهان و دندان مفید واقع شود؛ بنابر تحقیق دانشمندان ممکن است با بیماری‌هایی مثل سرطان دهان هم مبارزه کند. درواقع وقتی شما مقدار کمی شیر به چای خود اضافه می‌کنید، میزان کلسیم دریافتی آن را پایین می‌آورید اما ترکیب این مواد می‌تواند باعث دریافت پروتئین و ویتامین B‌ شود.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع بیشتر درباره بیماری‌های دهان و دندان می‌توانید به مقاله ” علائم سرطان دهان چیست؟” مراجعه کنید.

شیر چای

عوارض و مضرات شیرچای 

  • کاهش میزان جذب کلسیم 

همانطور که گفتیم، بهتر است به چای و  قهوه خود شیر داغ یا سرد اضافه نکنید؛ پلی‌فنول‌های چای می‌توانند به آهن یا کلسیم موجود در بدن که با خوردن مواد غذایی مختلف دریافت شده‌اند، بچسبند و باعث ایجاد اختلال در جذب آن‌ ها شوند. اضافه کردن شیر به چای داغ می‌تواند حدود ۱۰ درصد از کلسیم دریافتی موجود در آن را کاهش دهد.

  •  مشکلات قلبی 

مصرف چای کم رنگ به همراه نبات برای سلامتی قلب مفید است؛ طبق مطالعات دانشمندان آلمانی، اضافه ‌کردن شیر به چای این خاصیت را از بین می‌برد.

بر اساس نتایج این بررسی، علت این تفاوت وجود نوعی پروتئین‌ به نام “کازئین”‌ در شیر است که با چای وارد واکنش می‌شود و غلظت کاتشین- فلاوونوئید موجود در چای که مسئول اثرات محافظتی آن در مقابل بیماری قلبی است، کاهش پیدا می‌کند، این ترکیب اثر آنتی‌اکسیدانی چای و ضد سرطانی آن را هم از بین می‌برد.

مضرات شیر چای

طرز تهیه معجون شیر چای خانگی 

اگر می‌خواهید این ترکیب مغذی را حتما امتحان کنید، بهتر است ماده اصلی و نوشیدنی پایه شما شیر باشد و به این ترکیب و معجون جادویی مقدار کمی برگ چای به همراه عسل و مواد مغذی دیگر اضافه کنید.

مواد اولیه 

  • شیر سه فنجان
  • شکر سه قاشق چایخوری سرخالی
  • عسل سه قاشق غذاخوری سرخالی
  • برگ بو سه عدد
  • هل یک و نیم قاشق چایخوری
  • چوب دارچین به میزان لازم
  • چای خشک یک قاشق غذاخوری سر پُر

طرز تهیه 

ابتدا شیر را در ظرفی بریزید و اجازه دهید تا دو دقیقه بجوشد، سپس چای خشک، هل، چوب دارچین، برگ بو، عسل و شکر را به آن اضافه کنید. وقتی که شیر به همراه مواد حدود پنج دقیقه با حرارت کم جوشید و به رنگ کرم شکلاتی در آمد، ترکیب مغذی را از صافی رد کنید؛ معجون خانگی شما آماده است؛ نوش جان!

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۰۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۱۹ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. سعدی

    ۲۷ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…