آخر هفته در روستای شهرستانک ؛ جاهای دیدنی کرج

۱۳
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
از کنار کاخ ناصری رودخانه‌ای می‌گذرد که از چشمه گله گیله جاری‌است. مسیر 15 کیلومتری را طراوت می‌بخشد و معمولا در عکس‌های روستای شهرستانک ترکیب درختان سر به فلک کشیده را کنار این رودخانه دیده‌اید.
روستای شهرستانک

روستایی در شمال کوه توچال تهران و در جاده چالوس قرار گرفته است که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال می‌رسد. منبع آب و چشمه‌ای پر آب دارد و مردم را گرد هم آورده. منطقه‌ای خوش آب و هوا با ۵۰۰ هکتار مساحت. ترکیبی چشم‌نواز از تاریخ و طبیعت حیرت‌انگیز است و ناصرالدین شاه هم به راحتی از آن نگذشته و کاخی در آن ساخته است. صفحه گردشگری مان امروز به روستای شهرستانک می‌رود. مقصدی مناسب برای دوری از دغدغه‌ها و روزمرگی. برای آخر هفته‌ای فرح بخش با مجله دلتا بمانید.

عکسهای شهرستانک

شهرستانک کجاست؟

شهرستانک روستایی از توابع آسارای کرج است و در مرز دو استان تهران و البرز قرار گرفته. فاصله کمی با تهران و کرج دارد، گردشگران بسیاری سالانه به آن جذب می‌شوند. این روستا جاده‌ای کوهستانی، دره‌ای سرسبز، باغ‌های میوه و کوچه‌ باغ‌هایی زیبا دارد که در سفرتان می‌توانید از قدم‌زدن در آن‌ها لذت ببرید. از روستایی که در هر صورت برای رسیدن به آن باید به جاده چالوس بزنی، توقعی جز زیبایی محض سراغ دارید؟! مسیر پیچ در پیچ و کوهستانی که تقصیر بیش از نیمی از خاطرات سفرمان به شمال، بر گردن اوست.

از جاده چالوس شهرستانک

جاهای دیدنی روستای شهرستانک

  • کاخ ناصری روستای شهرستانک

    کاخ شهرستانک عمارت ییلاقی‌ ناصرالدین‌شاه قاجار است. وقتی که نتوانست از آب‌ و هوا و طبیعت بی‌نظیر این روستا بگذرد. کاخ ناصری معروف‌ترین جاذبه این روستاست که به دستور او در انتهای دره شهرستانک که گله گیله نام دارد بنا شد. برخی محلی‌ها می‌گویند یکی از زنان ناصرالدین شاه در این کاخ به خاک سپرده شده است!
    شاخص 16 آخر هفته در روستای شهرستانک ؛ جاهای دیدنی کرج
    عمارت ناصری شامل یک ساختمان دو طبقه (دیوانی یا بیرونی) و یک ساختمان یک طبقه (حرمسرا یا اندرونی) بود و با دیوار از هم جدا شده بودند. کاخ شهرستانک از شهریور ۱۳۷۶ جزو میراث فرهنگی است و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. کمی آن طرف‌تر از روستا و در کنار رودخانه. باید از روستا خارج شوید و به سمت کوچه باغ‌ها بروید. اینجا ورود با اتومبیل ممنوع است و باید پیاده وارد آن شوید. تابلوهای راهنما شما را به آن می‌رساند.

اگر قصد رفتن به کاخ شهرستانک را دارید تصور نکنید با یک عمارت شاهانه طرف هستید، این روزها این کاخ که زمانی جلال و شکوه داشته به خرابه‌ای بدل شده که دیوارهایش پر است از دیوارنوشته‌هایی که گردشگران نوشته‌اند. در و پنجره‌ها و ستون‌های شکسته تصویر قشنگی از یک مکان تاریخی نیست.

کاخ ناصرالدین شاه شهرستانک

  • چشمه گل گیله

    از کاخ ناصری که به سمت شمال حرکت کنید، به چشمه زلالی به نام گله گیله یا گل کیله می‌رسید. از زیر سنگی می‌جوشد و به رودخانه می‌ریزد. اگر برای کمپ زدن آمده‌اید می‌توانید ناهار خود را اینجا بخورید، اطراف این چشمه درختان میوه و طبیعت زیبایی دارد. اگر در فصل زیبای زمستان به اینجا بیایید، یک تابلوی نقاشی زمستانه را در برابر خود خواهید دید.

  • قلعه دزدبند شهرستانک

    بقایایی از یک بنایی تاریخی دیگر روی بلندترین قله کوه شهرستانک، دیده می‌شود. از دوران ساسانیان باقی مانده و فقط پایه‌های اتاق‌ها و قسمتی از سقف یک اتاق آن باقی است. کاربری واقعی این بنا مشخص نشده و نام آن  قلعه دختر یا قلعه دزدبند است. سفال‌های یافت شده آنجا، بنا را به دوره اسلامی ربط می‌دهد. باید به سمت کوه شاه نشین که دقیقا در پشت کاخ ناصری قرار دارد بروید و بعد از نیم ساعت به قلعه خواهید رسید.
    قلعه دختر یا قلعه دزدبند

  • کتیبه ناصری شهرستانک

    کاخ ناصری را که به سمت ضلع شرقی‌اش بروید، سنگی عظیم با ارتفاع حدود ۴ متر خواهید دید. نوشته خوانایی ندارد؛ اما روایتی محلی می‌گوید این سنگ در زمان ناصرالدین شاه از صخره مشرف به کاخ او جدا و به اینجا پرت شده است. از آنجا که صدمه‌ای به کاخ نزده، ناصرالدین شاه دستور می‌دهد شرح این واقعه را بر روی همان سنگ بنویسند.

  • درخت اورس روستای شهرستانک

    درختانی با قدمت بسیار که هویتی افسانه‌ای دارند را اُرس می‌نامند. درخت اورس شهرستانک که محلی‌ها آن را هورست هم می‌نامند به ۲۸۰۰ سال پیش باز می‌گردد و از دیدنی‌های روستا به شمار می‌رود. ارتفاع این درخت به ۱۷ متر می‌رسد و عرض آن تقریبا ۱۴ متر است.
    برای رسیدن به این درخت به سمت جنوب شرقی روستا راهی شوید و به یک مسیر خاکی برسید و بعد از حدود ۲۰ دقیقه این درخت زیبا را خواهید دید. اینجا تابلو راهنمایی ندارد و خوب است برای رسیدن به آن از محلی‌ها کمک بگیرید.
    درخت ارس

  • رودخانه و آبشار

    از کنار کاخ ناصری رودخانه‌ای می‌گذرد که گفتیم از چشمه گله گیله جاری‌است و راهیِ دل روستا می‌شود. مسیر ۱۵ کیلومتری را طراوت می‌بخشد و فضایی روح افزا ایجاد می‌کند. معمولاً در عکس‌های روستای شهرستانک ترکیب درختان سر به فلک کشیده را کنار این رودخانه دیده‌اید.

    اگر در امتداد کاخ ناصری مسیر رودخانه را دنبال کنید قبل از رسیدن به چشمه، آبشار کم ارتفاع و عریضی را خواهید دید که سقوط آب چشم نوازی را به شما نشان می‌دهد و موسیقی دل انگیزی برایتان می‌نوازد.
    چشمه و رودخانه شهرستانک

آدرس روستای شهرستانک

آدرس: استان البرز، شهر کرج، جاده چالوس، منطقه آسارا، نرسیده به گچسر

سواری شخصی: می‌توانید وارد جاده کرج – چالوس شوید. اگر از کرج بیایید، بعد از حدود ۴۴ کیلومتر رانندگی و گذر از روستای آسارا، نرسیده به گچسر، به دوراهی شهرستانک که در سمت راست‌تان است می‌رسید. تابلویی مسیر را به شما نشان می‌دهد. حدود ده دقیقه بعد در روستا خواهید بود.

اگر از محور چالوس – کرج به شهرستانک می‌روید، بعد از گچسر و نرسیده به آسارا، تابلوی شهرستانک در سمت جاده نمایان خواهد شد.

قبل از روستا، باید در محوطه‌ای خودروی خود را پارک کنید و با کمی پیاده‌روی به روستا برسید.

 وسایل نقلیه عمومی: بسته به اینکه سفر خود را از کجا به سمت شهرستانک آغاز می‌کنید، راه‌های متفاوتی وجود دارد. فقط کافی‌است بدانید: باید از تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی استفاده کنید که از جاده چالوس می‌گذرند تا بتوانید در دو راهی شهرستانک پیاده شوید. پس از پیاده شدن ماشین‌های گذری شما را به روستا می‌برند و یا اینکه اگر پیاده گرد یا گردشگر حرفه‌ای هستید، می‌توانید مسیر را تا رسیدن به روستا پیاده طی کنید.
آدرس شهرستانک

* مسیر کوهنوردی

این یک مسیر پیشنهادی برای کوهنوردان است. از قله توچال به سمت شهرستانک و بالعکس مسیر صعودی متفاوتی وجود دارد. انتهای روستای شهرستانک بن بست است و به سه درّه منتهی می‌شود. یکی از این دره‌ها به سمت قله توچال می‌رود و دقیقا همان مسیری‌است که کوهنوردان از آن به روستا می‌آیند.

مسیر از سمت غرب توچال پس از طی حدودا یک ساعت شما را به قله شاه نشین می‌رساند. از این قله پس از یک ساعت و نیم پیاده روی به روستای شهرستانک خواهید رسید. در ابتدا به کاخ ناصری می‌رسید و از آن به بعد می‌توانید حسابی به گشت و گذار بپردازید.

* تور شهرستانک

ممکن است بخواهید به راحتی به شهرستانک بروید، حتی رانندگی هم نکنید. بنابراین استفاده از تور شهرستانک به مقصد این روستا گزینه بی‌نظیری برایتان خواهد بود. معمولا از مبدا تهران و کرج برگزار می‌شوند و نقاط گردشگری را با راهنما حسابی خواهید گشت.

تور شهرستانک

اقامت در شهرستانک

متاسفانه اقامت در شهرستانک، امکانات چشمگیری ندارد. می‌توانید در یکی از شهرهای نزدیک بمانید یا برای سفری یک روزه به شهرستانک، برنامه‌ریزی کنید. تهران، کرج، مرزن آباد و … انتخاب خوبی است.

کمپینگ اما در طبیعت شهرستانک بی‌نظیر است. لوازم کمپینک خود را بردارید و مثلاً در محوطه کاخ ناصری، در آلاچیق‌ها و یا کنار رودخانه اقامت کنید.

اجاره ویلا در شهرستانک

ممکن است بخواهید در هر صورت و بدون آشنایی با کمپ‌زنی در این روستا بمانید. در این صورت، اجاره ویلا در شهرستانک امکان‌پذیر است و می‌توانید برای ماندن خود در یک آخر هفته عالی برنامه ریزی کنید.

اجاره ویلا در شهرستانک

۱۳ دیدگاه

  1. محمود احمددوست

    ۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

    توضیحات عالی بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۴۶ ق٫ظ

  3. عرفان محبان

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عالی

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۲۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۴۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۲۴ ب٫ظ

  7. محمد برخوردار

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۴۷ ب٫ظ

    خیلی جالب وجذاب بود

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۳۶ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۳۱ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۶:۲۹ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۶:۱۲ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۵۳ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…