با خواص تربچه بیشتر آشنا شوید

0
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کمی آن طرف تر از تره، گشنیز و شاهی نشسته است، قرمز پر خاصیتی که زینت بخش سفره های ایرانی است؛ تربچه را می‌گوییم با خواص بی‌نظیرش؛ مجله دلتا را ورق بزنید.

تربچه یکی از سبزیجات پر خاصیت است که سلامتی بدن را تضمین می‌کند. خواص تربچه چیست؟ آب تربچه می‌تواند در کاهش وزن و لاغری بسیار تأثیرگذار باشد. شاید باورتان نشود اما همین سبزی گرد و کوچک مثل نعناع غذای شما را هضم می‌کند و برای دوران بارداری خانم‌ها هم بسیار مفید است.

خواص تربچه فقط به همین موارد ختم نمی‌شود، امروز ناهار چه دارید؟ شاید جای سبزی خوردن با انواع مختلف آن مثل ریحان، تره، جعفری، نعناع، مرزه، ترخون، شاهی، گشنیز و از همه مهم‌تر تربچه پرخاصیت در سفره ایرانی و گرم و صمیمی شما خالی باشد؛ بهتر است همین حالا چاشنی ناهارتان را تغییر دهید البته ورق زدن صفحه سلامتی دلتامگ را فراموش نکنید.

خاصیت تربچه

طبع و برگ تربچه قرمز 

تربچه و برگ‌های آن از خانواده شب بو و ریشه‌های خوراکی سبزی است. طبع تربچه گرم و خشک است و در زمان‌های قدیم و طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده شده است.

 انواع ترب ( ترب سفید، ترب سیاه و قرمز ) 

تربچه در انواع مختلفی مثل ترب سفید، ترب سیاه و قرمز موجود است که منبع غنی از ویتامین‌های مختلف مثل پتاسیم، ویتامین C، فولات، فیبر، منگنز، مس، منیزیم، کلسیم، ویتامین B6، ریبوفلاوین و سدیم به حساب می‌آید؛ این بار که سر سفره یا در مهمانی سبزی خوردن را دیدید ، بدون معطلی و اول از همه تربچه را انتخاب کنید، این ماده غذایی ارزشمند در کشورهای آسیایی طرفداران زیادی دارد.

تربچه

خواص تربچه در طب سنتی ( سبزی خوردن پرخاصیت ) 

با تربچه کوچک، گرد و پرخاصیت بیشتر آشنا شوید. اصلا سبزی خوردن بدون تربچه صفایی ندارد! همان‌طور که گفتیم، شاید علت اصلی آن خاصیت هضم کنندگی تربچه باشد. درواقع یک سبد سبزی خوردن معطر و رنگارنگ در کنار تربچه‌های قرمز می‌تواند اشتها برانگیز باشد، فرقی نمی‌کند که شما چه غذایی تهیه کرده‌اید، اهمیت تربچه بیشتر از این حرف‌ها است. از این به بعد، در کنار زیتون، ماست، خیار شور و ترشی‌های خانگی، سبزی خوردن همراه با تربچه را فراموش نکنید.

  • خواص تربچه قرمز برای لاغری

خوردن غذا با برگ تربچه اشتهای شما را تحریک می‎کند اما به دلیل فیبر کم باعث لاغری و کاهش وزن هم می‌شود. البته ممکن است مصرف بیش از حد تربچه باعث شود تا مثل پیاز اشک از چشمان شما جاری شود اما به امتحان کردن و گنجاندن در رژیم لاغری و در کنار سبزیجات دیگر می‌ارزد.

تربچه می‌تواند مشکل چربی‌های داخل سلولی را حل کند و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. تحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان داده است که مصرف انواع ترب از گرسنگی زود هنگام بدن در طول روز جلوگیری می‌کند. البته مصرف تربچه خالی مثل شلغم ممکن است که معده شما را اذیت کند؛ شما می‌توانید از این ماده غذایی ارزشمند در سالاد سبزیجات یا حتی کنار استیک استفاده کنید؛ همین ماده غذایی گرد و کوچک می‌تواند چربی‌های دور شکم و پهلوی شما را به سرعت آب کند.

  • خاصیت ضد سرطانی ترب

تربچه یک سم زدای طبیعی برای بدن است، این ماده غذایی سرشار از ویتامین C، اسید فولیک و آنتوسیانین است که به بهبود انواع سرطان به ویژه سرطان کولون، کلیه، روده، معده و سرطان دهان کمک می‌کند.

  • خوتص تربچه قرمز برای هضم غذا

همان‌طور که گفتیم، تربچه در کنار دیگر سبزیجات تازه برای هضم غذا بسیار مفید و مناسب است. این ماده به دلیل آب و فیبر زیادی که دارد، بسیار کم کالری و کم چرب است که علاوه بر خاصیت ملین کنندگی می‌تواند با میکروب‌های عفونی معده و روده هم مبارزه کند.

  • خواص برگ ترب قرمز برای درمان یبوست

تربچه خاصیت ملین کنندگی دارد، این ماده با آب و فیبر زیادش حرکت روده را روان می‌کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام پاک کردن سبزی برگ‌های تربچه را دور بریزید، بهتر است این کار را نکنید؛ چون برگ تربچه به دلیل فیبر فراوان می‌تواند به درمان یبوست کمک کند.  اگر مشکل یبوست دارید، می‌توانید از آب تربچه هم استفاده کنید.

  • خواص تخم ترب برای بواسیر

تخم تربچه به همراه سکنجبین باعث پاک شدن معده از سموم می‌شود. تخم تربچه اشتها آور است؛ اگر مشکل بواسیر دارید، از این ماده غذایی استفاده کنید؛ تخم تربچه ضد یبوست و ضد بواسیر است.

  • درمان سرماخوردگی با آب و برگ تربچه

برگ تربچه حاوی مواد غنی مثل کلسیم، پتاسیم، مس، ویتامین ‌c ، اسید فولیک و آنتوسیانین ( نوعی آنتی اکسیدان قوی ) است؛ مصرف روزی ۲ تا ۳ بار از آب تربچه به همراه یک قاشق مرباخوری عسل بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، سیاه سرفه، گلودرد و ناراحتی ریه را رفع می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  این پیراهن های زنانه تازه مد شده‌اند

ترب سفید

  • خواص تربچه برای زیبایی پوست و مو

آب تربچه رنگ چهره و صورت را باز می‌کند. آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در آن ضد آلرژی پوستی، خارش و کهیر است. ویتامین c، فسفر، روی و ویتامین B کمپلکس موجود در این گیاه ضد جوش، آکنه و ضد خارش است و جای نیش حشرات را بهبود می‌بخشد. ضماد ترب با عسل برای از بین بردن آثار کبودی زیر چشم، آثار ضربه و جای زخم و کک و مک پوستی بسیار مفید است. همچنین آب تربچه می‌تواند پیاز مو را تقویت و جریان خون را به سمت ریشه موها هدایت کند.

  • خواص تربچه برای کبد و کلیه

همان‌طور که گفتیم، تربچه خاصیت ضد عفونی کننده و سم زدایی دارد. تربچه گرفتگی کبد را رفع می‌کند و آب تربچه برای دفع سنگ کلیه بسیار مفید است. تربچه حاوی آنزیم‌هایی شبیه به مایروسیناس و دیتاستاز است که از کبد و کیسه صفرا در مقابل عفونت‌ها و زخم‌ها جلوگیری می‌کند.

این سبزی و ماده غذایی ارزشمند خاصیت ادرار آوری دارد و میزان ادرار را افزایش می‌دهد. آب تربچه برای درمان التهاب و سوزش ادرار گزینه مناسبی است. همچنین مصرف این ماده از عفونت کلیه، مثانه و بیماری‌های دستگاه ادراری هم جلوگیری می‌کند.

  • خواص تربچه برای دیابت

همان‌طور که می‌دانید، مصرف سبزیجات پر فیبر مثل مارچوبه، کلم، کرفس، خیار، کدو، گوجه فرنگی و شلغم قند خون را کاهش می‌دهد. تربچه و دیابت دو دوست جدایی ناپذیرند؛ این ماده غذایی مثل بامیه به درمان دیابت کمک می‌کند. این سبزی سرشار از لیپوئیک اسید ( نوعی آنتی اکسیدان ) است که برای درمان دیابت گزینه مؤثری است؛ بهتر است که همین حالا تربچه را هم به لیست سبزیجات خود اضافه کنید.

  • خواص تربچه برای بارداری

خوردن تربچه در بارداری به رفع یرقان و زردی مادر و نوزاد کمک می‌کند. همان‌طور که گفتیم، تربچه یک ماده غذایی سم زدا است که خون را تصفیه می‌کند البته در میان انواع مختلف ترب، مصرف ترب سیاه برای درمان یرقان گزینه مناسب‌تری است. این سبزی به پاکسازی بیلیروبین از خون و افزایش اکسیژن کمک می‌کند. همچنین مصرف سبزی خوردن و به خصوص تربچه شیر مادر را زیاد می‌کند.

فواید تربچه

 مضرات تربچه ( ترب ) 

در مصرف انواع مختلف ترب به خصوص تربچه قرمز دقت کنید؛ چون ممکن است باعث گلودرد و دل پیچه شود و معده را اذیت کند.

نظر شما درباره تربچه‌های قرمز و کوچک که سبد سبزی خوردن شما را رنگ و لعاب دیگری بخشیده‌اند، چیست؟ اگر تا به حال این ماده غذایی را مصرف نمی‌کردید یا برگ‌های آن را دور می‌ریختید، از این به بعد و با توجه به اطلاعات دارویی و درمانی که به دست آورده‌اید، دیگر این کار را انجام ندهید؛ سبزی خوردن تازه همراه با تربچه نوش جان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

بایدها و نبایدهای گرم کردن غذا با مایکروویو

معمولاً برای گرم‌کردن غذا آن را در مایکروویو می‌گذاریم. اگرچه گرم کردن غذا با مایکروویو ام…