علائم یائسگی در زنان چیست؟

۳
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تا به حال برای شما پیش آمده است که در اتوبوس یا مترو به خانم میانسالی که یک بادبزن در دست دارد و از شدت گرما کلافه شده است، خیره شوید؟ گرگرفتگی یکی از علائم شایع یائسگی زنان است، با مجله دلتا همراه باشید.
علائم-یائسگی-در-زنان

یائسگی در زنان یک امر طبیعی است که با توقف چرخه قاعدگی و کاهش فعالیت هورمونی در خانم ها اتفاق می‌افتد، علائم یائسگی در زنان چیست؟ یکی از شایع ترین علائم یائسگی در خانم ها گرگرفتگی های مکرر است که البته برای رفع این مشکل راهکار های درمانی مختلفی وجود دارد.

درباره یائسگی، علت و علائم آن چه می‌دانید؟ سن یائسگی در خانم ها معمولا چند است؟ آیا می‌دانستید که خانم ها ممکن است یائسگی زودرس را تجربه کنند؟ خانم های عزیز می‌دانیم که به شدت علاقه مند هستید که درباره یائسگی بیشتر بدانید؛ پس صفحه سلامتی مجله دلتا را ورق بزنید.

قاعدگی زنان

یائسگی زنان چیست؟ 

یائسگی یعنی چه؟ یائسگی در زنان یک امر طبیعی و بیولوژیک است که در اثر توقف چرخه قاعدگی در بدن آن ها اتفاق می‌افتد که البته با علائم خاصی همراه است. درواقع، با افزایش سن، فعالیت تخمدان ‌ها و ترشح هورمون‌ های زنانه ( استروژن و پروژسترون ) کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله باعث قطع خون ریزی رحم و دوره قاعدگی ( پریود یا عادت ماهانه ) می‌شود، به دوره پس از قطع شدن قاعدگی خانم ها دوران یائسگی گفته می‌شود.

یائسگی زنان

سن یائسگی در زنان 

بعد از بیماری های مختلف زنانه مثل عفونت های ادراری، عفونت مثانه، سرطان سینه و … حالا نوبت به عارضه قاعدگی و یائسگی خانم ها می‌رسد. درباره سن یائسگی چه می‌دانید؟

سن شروع یائسگی در زنان متفاوت است، به طور متوسط ۵۱ سالگی سن یائسگی در خانم ها است ولی این مسئله از ۴۵ تا ۵۱ سالگی متغیر خواهد بود؛ چون این روند طی یک دوره چند ساله اتفاق می‌افتد.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع بیشتر درباره بیماری های زنان به مقاله ” ۵ سرطان خطرناک در کمین زنان ” مراجعه کنید.

دوره های یائسگی زنان 

اگر تصور می‌کنید با شروع دوره یائسگی به طور ناگهانی و کامل خونریزی رحم قطع می‌شود، سخت در اشتباهید، خانم های عزیز ممکن است شما یائسه شده باشید اما همچنان رحم شما خونریزی کند و به قول معروف پریود شوید. دوره های یائسگی در زنان چگونه است؟

  • دوران حوالی یائسگی ( دوره قطع و وصل شدن پریود و عادت ماهانه )

 این دوره ( خونریزی نزدیک به قاعدگی ) زمانی است که علائم یائسگی شروع می‌شود ولی هنوز خونریزی رحم و عادت ماهیانه وجود دارد، سطوح هورمونی به صورت نامنظم بالا و پایین می‌رود و خانم ها دچار گر گرفتگی و تغییر در عادات ماهانه خود می‌شوند.

  • دوران پس از یائسگی 

 ۱۲ ماه پس از آخرین دوره قاعدگی را دوران پس از یائسگی می‌گویند که در این دوره تخمدان‌ ها، تخمک آزاد نمی‌کنند و سطح هورمون های بدن زنان کاهش پیدا می‌کند و رفته رفته خونریزی و پریود خانم ها قطع می‌شود. جالب است بدانید که در این دوران، هورمون‌ های جنسی زنانه مثل استروژن، پروژسترون و آندروژن متوقف می‌شوند.

یائسگی زنان

یائسگی زودرس زنان چیست؟ 

اگر سن یائسگی در زنان کاهش پیدا کند، خانم ها با یائسگی زودرس مواجه می‌شوند که البته این بیماری هم علائم خاص خودش را دارد. درواقع، این احتمال وجود دارد که یک خانم، یائسگی را قبل از ۵۵ سالگی تجربه کند. یائسگی زود هنگام معمولا در زنانی اتفاق می‌افتد که قبل از ۴۵ سالگی وارد مرحله‌ یائسگی شوند؛ به عبارت ساده تر، اگر یائسه شده‌اید اما سن شما ۴۰ سال یا کمتر است؛ به این معنی است که به یائسگی زودرس دچار شده‌اید.

      علائم اولیه یائسگی زودرس در زنان ( پیش یائسگی ) 

اگر شما دچار پیش یائسگی شده باشید، قطعا در کنار گرگرفتگی ( اولین علامت یائسگی زودرس ) علائم دیگری را هم تجربه خواهید کرد؛ علائمی مثل:

  • حساس‌ شدن سینه‌ ها
  • پریود های سنگین‌ یا سبک‌ ( نوسان قاعدگی )
  • تجربه سندروم قبل از قاعدگی
  • خشکی بیش از حد پوست، چشم ‌ها یا دهان
  • سردرد و تپش قلب
  • درد عضلانی و مفصلی
  • مشکلات حافظه و تمرکز
  • نازک ‌شدن یا ریزش مو
  • افزایش وزن و چاقی

درمان یائسگی زنان

علائم یائسگی در زنان ( مهم ترین علائم یائسگی ) 

همانطور که گفتیم، شایع ترین علامت یائسگی خانم ها گرگرفتی است. با کاهش سه هورمون استروژن، پروژسترون و آندروژن علائم زیر در دوران یائسگی ایجاد می‌شود:

  • گرگرفتگی به عنوان شایع ترین علامت که در این حالت، تعادل هورمون‌ ها دچار تغییر می‌شوند، عروق خونی به سرعت متسع شده و درجه حرارت بدن بالا می‌رود. این حالت باعث تعرق زیاد و لرزش بدن می‌شود، این علائم ۳۰ ثانیه تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشند.
  • قاعدگی نامنظم ( به هم خوردن سیکل قاعدگی )
  • اختلالات خواب ( کم خوابی )
  • تغییرات هورمونی و خلق و خو
  • کاهش میل جنسی
  • بیماری قلبی
  • پوکی استخوان
  • بی‌ اختیاری ادرار
  • خشکی واژن

 

علت یائسگی زنان 

یائسگی می‌تواند ناشی از دلایل و عوامل مختلف باشد:

  • کاهش طبیعی هورمون های تولید مثل خانم ها ( استروژن و پروژسترون ) که چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کنند؛ درواقع درنتیجه افزایش سن دوره های قاعدگی خانم ها تغییر می‌کند و خانم ها نزدیک به دهه ۴۰ یا ۵۰ سالگی با یائسگی و علائم آن مواجه می‌شوند.

     علت یائسگی زودرس زنان 

یائسگی زودرس در خانم ها می‌تواند به علت های مختلف مثل مصرف بیش از حد سیگار و دخانیات، نقص های ژنتیکی، بیماری های خودایمنی خاص مثل روماتیسم مفصلی، صرع یا اختلال غده تیروئید ایجاد شود.

تشخیص یائسگی زنان ( آزمایش یائسگی ) 

اگر شما علائم یائسگی را داشته باشید، پزشک زنان، آزمایش خون و یائسگی را برای بررسی سطح هورمون هایی مثل هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH)، استروژن (استرادیول) و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) تجویز می‌کند.

عوارض یائسگی زنان ( عوارض بعد از یائسگی خانم ها ) 

پس از یائسگی، خطر ابتلا به بیماری های خاص افزایش پیدا می‌کند، شایع ترین بیماری هایی که با یائسگی مرتبط است:

  • بیماری قلبی
  • پوکی استخوان
  • بی اختیاری و عفونت ادرار
  • افزایش وزن و چاقی

یائسگی زودرس زنان

جلوگیری از یائسگی 

همانطور که می‌دانید، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ اگر علائم یائسگی را دارید، علاوه بر تغذیه و ورزش بهتر است اقدامات درمانی و پزشکی دیگری مثل انجام دادن آزمایش های لازم برای چکاپ سالانه، آزمایش تیروئید، ماموگرافی، غربالگری ( معاینه رحم، لگن و پستان ها ) و … را انجام دهید تا خیال‌تان راحت باشد. اگر پس از یائسگی خونریزی واژن داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

یائسگی زودرس

درمان یائسگی و گرگرفتگی زنان 

برای درمان یائسگی زنان و کاهش علائم آن روش ها و راه های متفاوتی مثل درمان های دارویی و گیاهی وجود دارد، در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • درمان دارویی یائسگی ( درمان قطعی یائسگی زودرس )

برای درمان یائسگی و گر گرفتگی های ناشی از آن دارو های مختلفی وجود دارد که البته مصرف آنها باید با تشخیص پزشک باشد. درمان های دارویی برای کنترل علائم یائسگی می‌توانند شامل این موارد باشند:

  1. هورمون درمانی
  2. دارو های ضد افسردگی با دوز پایین
  3. دارو ها برای درمان پوکی استخوان
  4. قرص گیاهی یائسگی
  5. قرص گرگرفتگی یائسگی
  • درمان گیاهی یائسگی ( گر گرفتگی یائسگی )

به طور کلی، در کنار ورزش ( یوگا ) و ترک سیگار، داشتن رژیم غذایی متعادل شامل انواع میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار و مصرف چربی های اشباع و حتی مکمل های ویتامین d‌ و کلسیم می‌توانند علائم یائسگی را تسکین دهند. برخی از این گیاهان مفید:

  1. گیاه توت مار سیاه

گیاه توت مار سیاه با همین نام عجیبش در میان بسیاری از زنان مبتلا به علائم یائسگی بسیار محبوب است. البته در مصرف این گیاه نباید زیاده روی کرد؛ چون این مکمل می‌تواند برای کبد و سینه مضر باشد.

  1. آگنوگل

این دارو حاوی گیاه پنج انگشت است و به علت خواص فیتواستروژنیک می‌تواند گرگرفتگی، احتباس مایعات، افسردگی و دیگر علائم یائسگی را بهبود بخشد.

  1. سیمی فوگل

این داروی گیاهی حاوی بلاک کوهش ( نوعی گیاه درمانی ) است که برای رفع گرگرفتگی خانم ها گزینه مناسبی است. همچنین این دارو اثر ملایمی روی واژن دارد و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. اگر اختلال خواب ناشی از یائسگی دارید، این داروی گیاهی را امتحان کنید.

به پایان یک مطلب دیگر سلامتی رسیدیم، خانم های عزیز امیدواریم که خواندن این مقاله بتواند علائم یائسگی و حتی درد قاعدگی شما را درمان کند؛ مجله دلتا پزشک خانواده شما است.

۳ دیدگاه

  1. بزرگی

    ۲۴ دی ۱۳۹۸ در ۶:۲۷ ب٫ظ

    قابل توجه خانم ها

    پاسخ

  2. فتحی

    ۲۴ دی ۱۳۹۸ در ۴:۰۶ ب٫ظ

    بابت مطالب ممنون

    پاسخ

  3. سعدی

    ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…