جاهای دیدنی اردبیل ؛ سفری به بام ایران

۶
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
به استان اردبیل می‌رویم و به جاهای دیدنی آن سر می‌زنیم. سپس از دو مسیر از اردبیل خارج می شویم. می توانید بهترین جاذبه های گردشگری اردبیل را در این مطلب بیابید.
شااخ جاهای دیدنی اردبیل ؛ سفری به بام ایران

استان‌‌های شمال غربی کشور همگی زیبا هستند و پر جاذبه. از سویی دسترسی به کوه، دشت، جنگل و دریا را با هم دارند و از سوی دیگر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن‌ها بی‌نظیر است. امروز با صفحه گردشگری به یکی از این استان‌ها سر می‌زنیم. می‌خواهیم جاهای دیدنی اردبیل را بگردیم. همان‌جا که جاذبه‌‌هایی چهار فصل دارد و به استان چشمه‌‌های بهشتی معروف است. با مجله دلتا بمانید تا به بخش‌هایی از این استان سر بزنیم. عکس‌های منحصر به فرد بگیریم و حسابی خاطره بسازیم.

جاذبه های گردشگری اردبیل

جاده رویایی حیران

سفر را از مسیر شمال به استان اردبیل شروع می‌کنیم؛ بعد از آستارا به طرف گردنه حیران می‌رویم و با یک دنیا تصاویر دیدنی از جاده رویایی حیران آلبوم خاطراتمان را پر می‌کنیم. در ابتدای مسیر جنگل بی‌بی‌ یانلو محلی برای اقامت و استراحت است که امکانات رفاهی خوبی هم دارد. از سویی گردنه حیران هم مجموعه گردشگری فوق‌العاده‌ای است. تله‌ کابین و سورتمه ریلی، زیپ‌ لاین، کارتینگ و دیگر امکانات تفریحی که در این گردنه زیبا کمی چاشنی هیجان‌‌انگیز به جاهای دیدنی اردبیل بزنید.

پیشنهاد مطالعه: می‌توانید برای آشنایی با تفریحات گردنه حیران مطلب “تفریحات گردنه حیران” را مطالعه نمایید.

انواع غذاخوری‌‌ها با منوهای سنتی و به‌ روز آن‌جا موجود است. آش دوغ به عنوان غذای محلی اردبیل را در گردنه حیران خوردن، لذت خاصی دارد. یادتان باشد اگر با وسیله شخصی خودتان برای سر زدن به جاهای دیدنی اردبیل می‌روید، این مسیر تا حدود ۵۵ کیلومتر پمپ بنزین ندارد. اولین پمپ بنزین بعد از آستارا در ورودی نمین است.

گردنه حیران

نمین ؛ آوازه جهانی

وارد شهرستان نمین که بشوید در ابتدای مسیر مسجد و مجتمع بین‌ راهی است و چند کیلومتر جلوتر پمپ بنزین قرار گرفته. نمین شهر گلیم استان اردبیل است.  گلیم عنبران آن آوازه جهانی دارد و می‌توانید از این شهر دست‌بافت‌های عالی به عنوان سوغات تهیه کنید.

نمین جاذبه‌‌های تاریخی زیادی دارد مانند دولمن‌‌ها (مسکن انسان‌های اولیه) و جاذبه طبیعی مثل جنگلِ به شدت زیبای فندقلو که میزبان بسیاری از گردشگران است. از پل روگذر تا به جنگل فندقلو برسید حدود ۱۰ کیلومتر باید برانید. آنجا اتاقک‌‌های چوبی با امکانات رفاهی و تله‌ کابین به طرف حیران هم وجود دارد. باورتان نمی‌شود که می‌توانید از چشم‌ انداز جنگل و کوه و جاده حیران و دریای خزر لذت ببرید.

پس از آن کوه سنگر حور و دریاچه سوها هم در مسیر برگشت‌تان از فندقلو زیبایی‌‌های جنگلی بکری را برایتان به نمایش می‌گذارند.

پیشنهاد مطالعه: می‌توانید اطلاعات کاملی را از جنگل فندقلو در مطلب “جنگل فندقلو ، بهشت بابونه اردبیل ” مطالعه کنید.

جنگل فندقلو استان اردبیل

جاهای دیدنی اردبیل

نمین تقریباً ۲۰ کیلومتر با اردبیل فاصله دارد و پس از آن شما به اردبیل می‌رسید. مکان‌‌های تاریخی مانند شیخ جبرائیل کلخوران، جمعه‌ مسجد، بقعه شیخ‌ صفی و خانه‌‌های تاریخی مانند خانه تاریخی صادقی را به رستوران تبدیل کرده‌اند. یک دریاچه طبیعی داخل شهری در کشور هست به نام شورابیل که یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی اردبیل است.

مجتمع گردشگری شورابیل بزرگ‌‌ترین پیست پیاده‌‌روی کشور را دارد. مسافت آن ۷ کیلومتر است و دور تا دور دریاچه را می‌زند.

این‌جا انواع دوچرخه و موتور سیکلت برقی در کنار دریاچه، قطار تفریحی، قایقرانی، اتوبوس دریایی، زیپ‌ لاین روی دریاچه و شهربازی هم وجود دارد. چند هتل نیز در کنار دریاچه شورابیل هستند که می‌توانید برای اقامت از آن‌ها بهره ببرید.

رودخانه بالیخلو از وسط شهر عبور می‌کند. پارک ساحلی و خیابان معلم، مکان تفریحی مناسبی برای گردشگران هستند که در حاشیه دریاچه به چشم می‌خورند.
شهرستان نمین

روستای سردابه هم یکی دیگر از جاهای دیدنی اردبیل است و هر سال شمار زیادی از گردشگران خارجی و داخلی به چشمه‌‌های آبگرم طبیعی و منطقه ییلاقی زیبای این‌جا سرازیر می‌شوند.

پل معلق و تمام‌ شیشه‌ای در منطقه دربند هیر با فاصله ۲۰ کیلومتری از اردبیل قرار گرفته که در بهار ۹۸ راه اندازی شده است. می‌توانید سری هم به آن‌جا زده و تجربه جدیدی را در شهر اردبیل به دست بیاورید.

‌دشت مغان

در شمالی‌‌ترین قسمت اردبیل می‌توانید به سراغ دشت مغان بروید، در واقع نام جلگه‌‌ای است که زیستگاه انسان‌ های نخستین بوده و تاریخش به دوران نوح و قوم‌های عاد و ثمود می‌رسد. علاوه بر این‌ها می‌‌دانیم حوادث و وقایع بزرگی را هم از سر گذرانده است.

بنابراین خیلی فرقی نمی‌کند شما طبیعت‌‌ گرد باشید یا تاریخ گرد، گردشگری حرفه‌ای باشید یا آماتور، در هر صورت دشت مغان با تعداد زیادی آثار تاریخی و مکان‌‌های طبیعی می‌‌تواند حسابی شما را سرگرم کرده و ساعت‌های‌تان را مال خود کند.

دشت مغان یا جلگه مغان

مشگین‌ شهر و پل به یاد ماندنی

از میدان وحدت اردبیل می‌توانید به سمت مشگین‌ شهر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری حرکت کنید. در خروجی شهر امامزاده صدرالدین را هم سر بزنید که یکی از جاذبه‌‌های مذهبی اردبیل به حساب می‌آید. در اینجا پمپ بنزین هم هست.

بین راه در روستای پیرازمیان، منطقه باستانی شهریئری با قدمت ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح را خواهید دید، با آن مجسمه‌های سنگی که به بیش از ۲۰۰ پیکره‌ می‌رسند. به شکل انسان که باستان‌ شناسان آنجا را رصدخانه یا معبد نام گذاشته‌اند. این پیکره‌‌ها به جز یک مورد که آن هم گمان می‌شود موبد معبد بوده است، دهان ندارند. چه قدر شگفت انگیز.

منطقه باستانی شهریئری دیدنی اردبیل

تعدادی از جاهای دیدنی اردبیل در همین مشگین‌ شهر وجود دارند و شاید چند روز برای دیدن آن‌ها وقت لازم است. آبگرم‌ های قینرجه، شابیل، وله‌زیر، موئیل و قوتورسویی در جاهای مختلف این شهرستان پراکنده‌اند.

خوب پل معلق و به یاد ماندنی مشگین‌ شهر هم که طولانی‌‌ترین پل معلق خاورمیانه و نخستین پل معلق تفریحی ایران است را هم حتما ببینید. امکانات گردشگری و تفریحی مانند زیپ‌ لاین از دیگر جاذبه‌‌های این شهرستان است. عکس‌های زیبایی که از این پل معلق ثبت می‌کنید مهم‌ترین آن‌ها در سفرتان خواهند بود. روی رودخانه خیاوچایی و در پارک جنگلی مشگین‌ شهر قرار گرفته است و در ارتفاعی ۸۰ متری، ۲ متر عرض و  ۳۶۵ متر طول دارد.

پل معلق مشگین شهر دیدنی اردبیل

منطقه‌ای زیبا در ییلاقات ملک‌ سویی وجود دارد که در بیش‌تر فصول سال می‌توانید ابرها را زیر پای خود ببینید. اکوکمپ عشایری با ۸ کلبه کوهستانی هم در دامنه سبلان و مجاورت آبشار ۸۰۰ متری گورگور و آبگرم ملک‌ سویی خواهید دید که می‌تواند برای اقامت مناسب باشد.

شیروان‌ دره‌ سی از آن دره‌ های اسرارآمیز است که در فهرست جاهای دیدنی اربیل می‌گنجد. حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌ شهر است و نزدیکی لاهرود.

این دره‌ عمیق و عریض با دیواره‌های صخره‌ای مساحتی حدود ۷۵ کیلومتر مربع دارد. سنگ‌‌هایش به صورت تندیس‌‌هایی دیده می‌شوند که گویا به دست هنرمندی تراشیده شده‌‌اند. به عنوان دومین ژئو پارک خاورمیانه در حال طی کردن مراحل ثبت در سازمان یونسکو است.

روستا گردی در اردبیل

جاذبه‌های گردشگری حاشیه رود ارس در پارس‌ آباد، گمرک بیله‌ سوار و بازار مرزی این گمرک از جاهای دیدنی اردبیل در شهرهای مرزی است. روستاهای گردشگری بخش موران و خانه بوم‌ گردی روستای شوون جاذبه‌های شهرهای شمالی استان هستند و روستاگردی بین زیبایی‌‌های روستاهای موران زبانزد است.

می‌توانید به روستای سرسبز شوون هم که به دلیل موقعیت جغرافیایی اش دو فصل بهار دارد، حتما سر بزنید. پاییز آن‌جا همانند بهار سرسبز و دیدنی است. روستای شوون رشته‌ کوه‌‌های زیبا و سواحل سرسبز، رودخانه‌‌های دائمی چون قاراسو، ساری‌قمیش و… دارد و مأوای گردشگران است.

سرعین شهر چشمه های آب گرم

سرعین اردبیل مشهور به شهر چشمه‌های آب گرم است. ۱۲ چشمه آبگرم مدرن در سرعین هست که با خواص درمانی مختلف گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود می‌کشاند. اصلا سرعین شهری توریستی است و تعداد بسیاری اقامتگاه و هتل هم در آن وجود دارد.

از جاذبه‌های دیگر آن می‌توان به پیست اسکی آلوارس و روستای تاریخی و زیرزمینی کنزق اشاره کرد. روستای ویلادره با فرآورده‌‌ها و غذاهای روستایی می‌تواند حسابی پذیرای گردشگران باشد.

پیشنهاد مطالعه: می توانید برای کسب اطلاعاتی دقیق تر از سرعین مطلب: “سرعین ، شهر چشمه های آب گرم” را مطالعه کنید.

سرعین شهر آب گرم دیدنی اردبیل

مسیر خروج از اردبیل

ابتدا می‌توانید به جنوب استان اردبیل بروید و جاذبه‌های شهرهای خلخال و کوثر را هم ببینید. همچنین روستاهای بخش شاهرود که به زبانی بازمانده از ایران باستان صحبت می‌کنند و فرهنگی اصیل دارند، روستاهای بخش خورش‌ رستم مانند روستای پلکانی کزج و روستای خمس با هتل که همه و همه از جاذبه‌‌های خلخال به شمار می‌روند هم می‌تواند مقاصد گردشگری خوبی برای شما باشد.

همچنین که در این مسیر با ورود به جاده اسالم و پونل می‌توانید به ماسوله گیلان و شهرهای شمالی برسید یا به سوی زنجان بروید.

مسیر دوم هم برای خروج از اردبیل، رفتن از سرعین به سمت نیر است که با دیدن بولاغلار و پل تاریخی قرمیزی‌کورپی می‌توانید به طرف سراب  آذربایجان شرقی بروید.

مسیر خروج از اردبیل

۶ دیدگاه

  1. شمس

    ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

    بسیار زیبا و قشنگ ممنون از شما

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۳:۴۴ ب٫ظ

      سپاس از شما که مطالب رو مطالعه می کنید 🙂

      پاسخ

  2. شمس

    ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

    بسیار زیبا و قشنگ است به خصوص آبگرم سرسین از شماممنون هستیم که جاهای قشنگ ایران رابه ما معرفی میکنید .

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۳:۴۴ ب٫ظ

      سپاسگزارم که هستین و با حضورتون به انرژی میدین 🙂

      پاسخ

  3. روزبهانی

    ۲۲ دی ۱۳۹۸ در ۶:۳۲ ب٫ظ

    بسیار جالب ودیدنی

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۳:۴۵ ب٫ظ

      بلی بلی بسیار 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…