خواص نخود فرنگی ؛ کوچولو های سبز و مغذی

۵
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
با یک بشقاب سالاد نخود فرنگی تازه و خوشمزه موافقید؟ درباره خواص نخود فرنگی چه می‌دانید؟ این کوچولو های سبز و مغذی را دست کم نگیرید. با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-نخود-فرنگی

نخود فرنگی ( نخود سبز ) را دست کم نگیرید! درباره خواص نخود فرنگی هرچه بگوییم باز هم کم است؛ این کوچولوهای ریز و مغذی فواید زیادی برای بدن دارند؛ برای مثال خانم‌های عزیز برای لاغری و تغذیه جنین در دوران بارداری می‌توانند از سالاد نخود فرنگی یا کوکوی نخود سبز استفاده کنند. نخود سبز به عنوان یک دورچین خوش‌رنگ و لعاب می‌تواند باعث افزایش اشتها شود؛ به همین دلیل برای بد غذایی کودکان راه حل مناسبی است. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره خواص نخود فرنگی بیشتر بدانید.

خواص نخود سبز

طبع نخود فرنگی ( نخود سبز ) 

در میان خوراکی های سبز و فرنگی‌های پر خاصیت مثل گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، هویج فرنگی، توت فرنگی، انگور فرنگی، تره فرنگی و … این بار به سراغ نخود فرنگی می‌رویم. درباره این ماده غذایی پر خاصیت اما کوچک چه می‌دانید؟

نخود فرنگی یا نخود سبز ( حمص یا چنه ) یک منبع غذایی با ارزش با طبع گرم و خشک است و از تیره نخود محسوب می‌شود. نخود سبز حاوی آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین و لیسین است. نخود سبز یا نخود فرنگی مواد مغذی ضروری مثل ویتامین B، ویتامین E، نشاسته، آهن، فسفر، اسید فولیک، چربی و پروتئین دارد؛ همه چیز برای یک رژیم لاغری خوشمزه آماده است؛ نوش جان!

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاعات بیشتر درباره مواد غذایی و فرنگی‌های پر خاصیت به مقاله ” ۶ فرنگی زیبا و پر خاصیت ” مراجعه کنید.

نخود فرنگی

خواص نخود فرنگی ( نخود سبز ) در طب سنتی 

درباره خواص نخود سبز یا نخود فرنگی چه می‌دانید؟ همان‌طور که گفتیم، این ماده غذایی کوچولو اما مغذی برای خانم‌ها یک منبع غذایی مهم تلقی می‌شود. شاید برای‎تان جالب باشد که بدانید نخود سبز مثل یک قرص کوچک ضد افسردگی عمل می‌کند، با این تفاوت که این قرص طبیعی و بسیار خوشمزه است.

صبر کنید! کجا می‌روید؟ قبل از اینکه سری به یخچال آشپزخانه یا سوپر مارکت محل‎تان بزنید و این ماده با ارزش را برای وعده غذایی امروز یا میان وعده لاغری خودتان انتخاب کنید، این مقاله را حتما بخوانید تا با خاصیت بی‌نظیر نخود سبز بیشتر آشنا شوید.

سوپ نخود فرنگی

  • کنترل وزن و لاغری با سالاد نخود فرنگی

نخود فرنگی در مقایسه با سایر حبوبات مثل لوبیا چربی بسیار کمی دارد و یک ماده کم کالری است؛ به همین دلیل اغلب در رژیم‌های گیاهخواری و رژیم‌های لاغری از این ماده استفاده می‌شود. سالاد نخود فرنگی حاوی مقدار بسیار زیادی فیبر و ویتامین مغذی است که برای کنترل وزن گزینه بسیار مناسبی است.

  • فواید نخود فرنگی برای استخوان‌ها

نخود فرنگی ( نخود سبز ) برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است. نخود سبز یک منبع غنی از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. ویتامین K موجود در نخود فرنگی دشمن بیماری‌هایی مثل ورم مفاصل و آلزایمر است.

  • خواص نخود سبز برای سرطان معده

نخود فرنگی ( نخود سبز ) حاوی مقدار بالایی از پلی فنول است. این ماده مغذی از سرطان معده جلوگیری و مشکلات دستگاه گوارش را حل می‌کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌های طبیعی نخود فرنگی بسیار زیاد است. نخود سبز یک منبع غنی از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی، مس، منگنز و … است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

  • خاصیت نخود فرنگی در سلامت قلب

نخود سبز دوست قلب شماست. ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی نخود فرنگی باعث سلامت رگ‌های خونی بدن می‌شود و از تشکیل پلاک در دیواره رگ‌ها جلوگیری می‌کند؛ این مسئله به طور ناخودآگاه استرس و تپش قلب شما را از بین می‌برد. نخود سبز حاوی ویتامین B1، فولات، B2، B3 و B6 است، منابع غنی که از حمله قلبی جلوگیری می‌کنند.

  • زیبایی پوست با نخود سبز

سالاد نخود فرنگی پوست شما را زیباتر می‌کند. آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در نخود فرنگی مثل فلانوئیدها، کاتچین، اپیکاتچین، کاروتنوئید و آلفا کاروتن ضد پیری پوست و چین و چروک هستند.

  • کنترل کننده قند خون

نخود فرنگی مثل بامیه یک خوراکی ضد دیابت است. فیبر بالا و پروتئین موجود در آن قند سریع ناشی از هضم غذا را کاهش می‌دهد. مواد ضد التهاب و آنتی اکسیدانی نخود سبز مقاومت نسبت به انسولین را کم می‎کند؛ اگر مشکل دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ دارید، این ماده غذایی را در رژیم خود بگنجانید.

خواص نخود فرنگی

  • بهبود هضم غذا

همان‌طور که گفتیم، نخود سبز دوست دستگاه گوارش شما است؛ این ماده غذایی با رنگ و لعابی که دارد، اشتهای شما را افزایش می‌دهد. همچنین مانند نعناع و دیگر سبزیجات مغذی به هضم غذا کمک می‌کند. درواقع فیبر رژیمی موجود در این ماده باعث هضم راحت‌تر غذا و حرکت روان روده می‌شود.

  • تقویت بینایی و سلامت چشم‌ها

همین ماده سبز و کوچک می‌تواند شما را مثل یک عقاب تیزبین کند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در کنار آب سبزیجات و هویج از نخود فرنگی هم استفاده کنید. آنتی اکسیدان های فلانوئیدی و لوتئین موجود در نخود سبز و همچنین میزان ویتامین A این ماده سلامت چشم‌ها را تقویت می‌کند.

  • خواص نخود فرنگی ( نخود سبز ) در بارداری

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نخود سبز نازایی خانم‌ها را درمان می‌کند. این ماده غذایی با آهن فراوان برای خانم‌های باردار و شیرده گزینه مناسبی است و کم خونی آن‌ها را از بین می‌برد.

اسید فولیک ( فولات ) موجود در نخود سبز یک منبع غنی برای ویتامین‌های دوران بارداری خانم‌هاست که می‌تواند افسردگی پس از زایمان را هم درمان کند.

نخود سبز و لاغری

مضرات نخود فرنگی ( نخود سبز ) 

  • مصرف بیش از حد نخود فرنگی می‌تواند میزان اسید اوریک را در بدن بالا ببرد؛ در نتیجه در صورتی که زیاد نخود فرنگی مصرف کنید ممکن است مبتلا به بیماری نقرس شوید.
  • پروتئین نخود فرنگی ممکن است باعث سندروم روده تحریک پذیر و مشکلات ناشی از آن مثل یبوست و اسهال شود.
  • مصرف بیش از حد نخود سبز ممکن است باعث اشتهای کاذب شود و به جای لاغری شما را چاق‌تر کند.

در میان فرنگی‌های مختلف مثل گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، نخود فرنگی و … شما کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ شاید همین حالا وقت آن رسیده باشد که یک غذای ساده و کم کالری یا یک بشقاب سالاد رژیمی با نخود فرنگی تهیه و میل کنید؛ نوش جان!

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۵:۳۳ ب٫ظ

    بسیار عالی ومفید از نظر محتوایی وکاربردی برای سلامت روحی و فیزیکی بدن .

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضورتون🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ در ۷:۱۸ ب٫ظ

  3. فتحی

    ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

  4. یوسفی

    ۲۲ دی ۱۳۹۸ در ۳:۵۶ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…