آبشار یخی دره هملون ؛ یخ نوردی در پایتخت

۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فقط یک ساعت و نیم شاید زمان بخواهد تا همه جای دره هملون را ببینیم. شیب تندی ندارد و اگر برفی نباشد، راه‌ رفتن در آن اصلاً سخت نیست.
هملون

برای تفریح و سرگرمی گزینه های زیادی در شهر تهران وجود دارد. در اطراف تهران هم برای پایتخت نشینان، جاذبه های گردشگری بسیاری هست که می تواند مقصد یک روز تعطیل و مقاصد گردشگری آخر هفته باشد. از آن ها به عنوان تعطیلات آخر هفته خودتان استفاده کنید. ما هم با صفحه گردشگری می‌خواهیم سری به آبشار یخی هملون بزنیم.

شاید فکر کنید زمستان‌ ها بازار سفر به جنوب داغ‌ تر است اما، باورتان نمی‌شود سردگرد ها و طرفداران سفر های زمستانه چه قدر مقصد های زمستانی هیجان‌ انگیز تری نسبت به ما که از سرما گریزانیم دارند. جایی مثل دره هملون با آن منظره آبشار یخی اش. در مسیر میگون به شمشک قرار گرفته و زمستان‌ ها پاتوق یخ‌ نوردی و پیاده‌ گردی در برف است. با مجله دلتا همراه باشید.

آبشار یخی دره هملون

آبشار دره یخی هملون کجاست ؟

دره هملون،‌ درست در شمال شرقی تهران است. آبشار بی نظیری دارد که در زمستان ها یخ می‌زند. گذشته از آنکه مأوای یخ نوردان است، بلکه یک سوژه آنتیک برای عکاسان طبیعت هم هست. اگر از جاده لشکرک به فشم و بعد به میگون برویم این آبشار را می‌بینیم.

نام همِلون را از آنجا گرفته اند که: اگر به دره هملون سر بزنید غارها و سوراخ‌ های زیادی در دامنه‌ هایش خواهید دید که در قدیم به آنها لانه می‌گفتند. بعد از آن هم «همه جا لانه» یا «همه لانه» چرخید و چرخید و چرخید و تا به ما برسد، به همِلون تبدیل شد.

نکته: حتماً در فصل زمستان زنجیر چرخ همراه خود بیاورید.

دره یخی هملون میگون

چرا باید هملون را ببینیم؟

نمی‌دانم در تابستان به این دره سر زده اید یا نه؟ درست است که آبشار، ما را یاد گرمای تابستان می‌اندازد. اما باورتان نمی‌شود نیمی از زیبایی این دره به آبشار و یخ زدن آن در فصل زمستان است. رشته‌های آبی که به پایین می‌ریزند، در دمای زیر صفر یخ می‌زنند و منظره‌ جذابی از قندیل‌ های برفی درست می‌کنند. جایی که یخ نوردان می‌توانند حسابی دلی از عزا دربیاورند.

هر چند خیلی از یخ نوردان برای این ورزش باید راه های دور را طی کنند. اما جالب است به شما بگویم غیر از آبشار یخی خور خیلی‌ ها زمستان‌ ها برای یخ‌ نوردی به آبشار هملون می‌آیند. آنها می‌توانند از دیواره‌ های یخی آبشار صعود کنند و حسابی لذت ببرند.

آموزشگاه یخ‌ نوردی نیز آنجا وجود دارد اما، اگر شما یخ نورد نباشید و یا تجهیزات لازم را نداشته باشید باز هم از رفتن به این دره نهایت لذت را خواهید برد. آبشار هملون به قدری زیباست و چشم نواز که می‌توانید ساعت ها به آن‌ خیره شوید و حتی متوجه گذشت زمان هم نشوید. در آنجا ورزشکارانی را هم خواهید دید که از آبشار صعود کرده و کم کم در چشم شما مانند مورچه هایی می‌شوند که از دیواری سفید بالا می رند.

آبشار یخی هملون

وسایل مورد نیاز سفر

اگر فصل زمستان به‌ دیدن آبشار یخی هملون می‌روید، گذشته از زنجیر چرخ برای ماشین، لباس خیلی گرم، عینک مناسب برف، بادگیر، بارانی، کلاه، دستکش و کفش مناسب یا پوتین هم لازم می شود. غذای سبک و آب کافی هم باید برداریم.

نکته: دمای دره حدود ۱۰ درجه از جاده اصلی پایین‌ تر و حسابی سرد است.

چه طور به آبشار هملون برویم ؟

وسیله شخصی: ابتدا خود را به بزرگراه شهید بابایی برسانید، از آنجا به جاده لشکرک بروید و سپس به فشم و نهایتا به میگون برسید. از میدان فشم تا میگون ، فقط ۵ کیلومتر است. از آنجا جاده میگون به شمشک را ادامه می‌دهیم. ۵ کیلومتر دیگر که برویم به هملون می‌رسیم. همانجا که تابلوی رستوران هملون نصب شده است.

وسیله نقلیه عمومی: می توانید با اتوبوس های خطی شمشک که ساعت ۷ از فلکه چهارم تهرانپارس به شمشک می‌روند. خود را به آنجا رسانده و از شمشک هم با تاکسی به هملون بروید. اتوبوس برگشت هم ساعت ۱۵:۳۰ از شمشک به سوی تهران باز می‌گردند.

چطور به آبشار یخی برویم

جاذبه‌های نزدیک دره هملون

فقط یک ساعت و نیم شاید زمان بخواهد تا همه جای دره هملون را ببینیم. شیب تندی ندارد و اگر برفی نباشد، راه‌ رفتن در آن اصلاً سخت نیست. در تابستان ها باغ‌ های باصفای این منطقه پر از درختان سیب، گیلاس و آلبالو می‌شوند.

  • غار هملون
    دو غار که به آن ها هملون کوچک و هملون بزرگ می‌گویند در اینجا وجود دارد. با ۱۵ دقیقه پیاده‌ روی از اول دره به غار هملون کوچک می‌رسیم. بعد از حدود ۵۰ متر هم به هملون بزرگ. درازای هملون بزرگ ۱۰۰ متر است. پیشنهاد می‌کنیم برای سر زدن به این غار با اصول غارنوردی آشنا باشید و تجهیزات لازم را حتماً با خود بردارید.
  • قلعه استوار
    قلعه استوار هم در تنگه هملون قرار دارد که عمرش به قرن ۴ یا ۵ هجری می‌رسد. بخش‌ های زیادی از این قلعه خراب شده و فرو ریخته است اما، بقایای آن‌ هنوز سر جایش است. در نزدیکی این قلعه، غار سه طبقه استوار هم قرار گرفته که می‌توانید به آن هم سر بزنید.
  • رودخانه هملون
    یک رودخانه هم در دره هملون جریان دارد که در بهار و اول تابستان پرآب است. به رودخانه شمشک می‌ریزد و به باغ‌های سرسبز هملون هم نزدیک است.
    رودخانه دروه هملون
  • پیست اسکی شمشک
    علاقه‌ مندان به ورزش اسکی، برای رفتن به پیست اسکی شمشک از این مسیر می‌گذرند. به تهران نزدیک است و امکانات کافی و هتل هم دارد.

حرف آخر

هملون مقصدی عالی برای سفری یک روزه‌ است. شاید بخواهید مدت بیشتری را در این جاذبه دیدنی صرف کنید. در این صورت هتل میگون و هتل شمشک بهترین انتخاب ها هستند و شما نمی‌توانید بدون تجهیزات مناسب در این منطقه کمپ بزنید.

یخ نوردی

۲ دیدگاه

  1. شمس

    ۲۲ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۸ ب٫ظ

    این دره بسیار تماشایی قشنگ است .متشکرم

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۳ دی ۱۳۹۸ در ۳:۴۱ ب٫ظ

      سپاسگزارم از شما که مطالب رو دنبال می کنید 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…