فواید ورزش یوگا ؛ سلامت روح و جسم

۵
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یوگا یک ورزش آسمانی برای روح است؛ درباره فواید ورزش یوگا چه می‌دانید؟ انواع حرکات یوگا را می‌شناسید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
فواید-ورزش-یوگا

بعد از فواید ورزش کردن به طور اختصاصی به ورزش یوگا می‌رسیم. فواید ورزش یوگا چیست؟ بگذارید این گونه شروع کنیم که از نظر ما، یوگا یک ورزش آسمانی است؛ چون روح شما را آرام می‌کند. درواقع مدیتیشن و انجام دادن حرکات یوگا، سلامت جسم و روح را تضمین می‌کنند البته تمرین، آموزش و روش صحیح اجرای حرکات یوگا هم در میزان تأثیرگذاری آن اهمیت دارد.

درباره فواید یوگا چه می‌دانید؟ این ورزش شکم و پهلوی شما را لاغر می‌کند؛ بهتر است به جای روش های قدیمی مثل کار با کش، حلقه دور کمر، دراز و نشست و … ورزش یوگا و حرکات آن را امتحان کنید؛ برای اجرای این تمرینات آرام بخش و لذت بردن از تناسب اندام به روش زیر پوستی و نامحسوس آماده هستید؟ با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

یوگا چیست

ورزش یوگا چیست؟ 

یوگا چیست؟ همانطور که گفتیم، یوگا یکی از ورزش های رایج است که در سلامت جسم و روح شما تأثیر زیادی دارد. یوگا از ریشه کلمه سانسکریت ( YUJ ) گرفته شده که به معنی اتحاد است؛ حتی شنیدن نام آن هم باعث آرامش می‌شود.

تاریخچه و ریشه این ورزش جسمی و فکری به شبه قاره هند می‌رسد؛ یعنی هندو ها از این ورزش و حرکات مختلف آن استفاده زیادی می‌کردند. بسیاری از حرکات یوگا برای آرام سازی فکر و روح طراحی شده‌اند که معمولا با موسیقی همراه هستند البته برای تقویت عضلات هم می‌توانید از تمرینات کششی یوگا استفاده کنید؛ در ادامه به برخی از حرکات پر کاربرد ورزش یوگا اشاره خواهیم کرد.

یوگا

فواید ورزش یوگا 

درباره فواید یوگا چه می‌دانید؟ همانطور که گفتیم، یکی از فواید ورزش یوگا، لاغری شکم و پهلو ها است؛ این ورزش علاوه بر اینکه ذهن و فکر شما را آرام تر می‌کند، باعث تغییر مناسب فرم بدن هم می‌شود؛ در نتیجه با انجام دادن صحیح حرکات یوگا، بدن شما انعطاف بیشتری خواهد داشت.

  • یوگا و لاغری

آیا ورزش یوگا برای لاغری مفید است؟ همانطور که می‌دانید، چربی های شکم از سخت ترین قسمت های بدن هستند که به راحتی آب نمی‌شوند؛ چاقی می‌تواند باعث مشکلات فشار خون، دیابت و کبد چرب شود، صبر کنید! نگران نباشید؛ از این به بعد در کنار رژیم لاغری خود این ورزش های خانگی ساده را هم اضافه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید و هرچه زودتر از شر چربی های سمج شکم و پهلوی خود خلاص شوید.

این مسئله به خصوص برای خانم هایی که زایمان کرده‌اند، بسیار اهمیت دارد؛ درواقع یوگا در بارداری می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند و باعث تناسب اندام بیشتر پس از زایمان باشد، پس همین حالا شروع کنید!

درواقع، برخی تمرینات یوگا قدرتی هستند و به بهبود توانایی عضلات کمک می‎کنند؛ مثلا حرکات ایستاده یوگا باعث افزایش قدرت عضله پشت ران و عضلات شکم می‌شوند. ورزش های یوگا برای لاغری شکم کدام حرکات هستند؟ برای لاغری شکم و پهلوی خود می‌توانید حرکات مختلف یوگا مثل حرکت کمانی، کبری، قایق و آسیاب دستی را انجام دهید.

  • حرکات یوگا و فرم دهی عضلات بدن

هر روز یوگا تمرین کنید! فواید یوگا برای بدن چیست؟ با افزایش انعطاف پذیری و قدرت، فرم و حالت بدن بهتر می‌شود. یکی دیگر از فواید و مزایای یوگا، افزایش آگاهی بدن است؛ وقتی شما به صورت مداوم و روزانه حرکات یوگا را انجام می‌دهید، به طور ناخودآگاه، حالت بدن‌تان را  حفظ می‎کنید؛ در نتیجه از خطر قوز کردن و گودی کمر در امان خواهید ماند و خیلی زود بدن شما فرم دلخواه خودش را خواهد گرفت.

  • فواید یوگا در افزایش تمرکز ذهن و درمان افسردگی

یوگا ورزش ذهن و روح است. اگر می‌خواهید از تمرکز ذهنی خوبی برخوردار باشید، یوگا کار کنید. ورزش یوگا با تمرکز و رضایت ذهنی که ایجاد می‌کند، شما را شاد تر از قبل خواهد کرد. تمرینات یوگا سطح اکسیژن مغز را بالا می‌برد؛ در نتیجه شما برای همیشه با افسردگی خداحافظی می‌کنید.

  • یوگا و بهبود تنفس

به دلیل نفس کشیدن عمیق در حین تمرینات هوازی یوگا، ظرفیت ریه و توانایی ورزش کردن افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه تأثیرات منفی هورمون استرس خنثی خواهد شد. وقتی شما آرام، عمیق و در سکوت مطلق نفس می‌کشید، بدن‌تان در حالت ریلکس تری قرار می‌گیرد و این مسئله باعث تمدد اعصاب می‌شود.

  • فواید یوگا برای سلامت قلب

حرکات ورزش یوگا باعث کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب می‌شود؛ اگر اختلال روانی، افسردگی فصلی یا حمله های پانیک دارید، یوگا کار کنید؛ انجام دادن این حرکات گردش خون شما را افزایش می‌دهد؛ درنتیجه دیگر نگران حمله و سکته قلبی و مغزی نخواهید بود. جالب است بدانید که در مطالعات بیوشیمیایی، از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد می‌شود که باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

  • یوگا زیباکننده پوست صورت

بهتر است همین حالا بوتاکس و هزینه های هنگفت آن را فراموش کنید؛ یوگا و حرکات آن چین و چروک پوست صورت شما را به صورت طبیعی از بین می‌برد. برای جلوگیری از پیری پوست می‌توانید فیگور های جدید یوگا مثل نیلوفر آبی، خمیازه سگ، حالت جغد و ماهی بادکنکی را امتحان کنید.

  • افزایش قد با حرکات ورزشی یوگا

ورزش یوگا می‌تواند به طور طبیعی قد شما را بلند کند؛ پس دیگر نگران کوتوله ماندن خود نباشید. برخی از تمرینات مشخص یوگا باعث افزایش هورمون‌ های رشد قد در بدن می‌شوند. درواقع ورزش یوگا تراکم استخوان ها را زیاد می‌کند و باعث سفتی عضلات می‌شود، این مسئله در افزایش قد تأثیر مثبتی دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاعات بیشتر درباره یوگا و فواید آن می‌توانید به مقاله ” فواید یوگا برای سلامتی ” مراجعه کنید.

حرکات یوگا

انواع حرکات یوگا ( تمرینات یوگا در خانه ) 

درباره انواع یوگا، حرکات و تمرینات ورزشی آن چه می‌دانید؟ بیایید تا با هم چند حرکت ورزشی شایع یوگا را بیشتر بشناسیم:

  • کودک شاد ( حرکت ورزشی یوگا )

برای انجام دادن این حرکت، به پشت دراز بکشید و زانوهای‎تان را داخل سینه‌ خود بکشید. سپس آن ها را از هم باز کرده و مچ پا را درست بالای زانوی همان پا بیاورید، به طوری که ساق آن پا عمود بر زمین قرار بگیرد. پنجه پا را به سمت زمین خم کنید تا با برگرداندن آن پا به سمت عقب، پنجه به بیرون خم شود. همین حرکت را برای پای مخالف تکرار کنید.

  • حرکت چوب یوگا

 برای انجام دادن این حرکت یوگا، پاهای خود را روی زمین صاف کنید. این حرکت ورزشی دقیقاً معادل نشسته حرکت کوه یوگا است، دقت کنید که پنجه پا را کمی رو به خودتان خم کنید، پشت خود را کاملاً صاف نگه دارید، تا می‌توانید دست‌ ها را کاملاً صاف کنید.

  • حرکت یوگا ( لانژ )

پا های خود را صاف نگه دارید، سپس پای چپ‌تان را به انتهای زیرانداز تان برسانید و برای رفتن به حالت لانژ، زانوی پای راست خود را خم کنید. سعی کنید پایی که خم شده است، درست بالای قوزک باشد، به طوری که ساق پا کاملاً عمود بر زمین قرار بگیرد. پای چپ را کاملاً صاف نگه دارید. اگر نگه داشتن این وضعیت برای شما دشوار است، می‌توانید زانوی پای چپ را هم به زمین  نزدیک کنید؛ ۵ ثانیه در همین حالت بمانید، سپس پای خود را عوض کنید.

  • حرکت پلانک

بعد از انجام دومین لانژ، پای چپ را هم عقب بگذارید، طوری که کنار پای راست قرار گیرد. این آماده‌سازی اولیه برای حرکت شنای کلاسیک است. ۵ ثانیه در همین وضعیت بمانید، دقت کنید که لگن شما پایین تر از سطح بدن نرود. در صورت نیاز می‎توانید آرنج و زانو های خود را به زمین نزدیک کنید.

  • حرکت گارلند یوگا

برای انجام دادن این حرکت، پا ها را به لبه ‌های زیرانداز تان برسانید، زانو ها را خم کنید و به وضعیت چمباتمه (اسکات) بروید. اگر پاشنه ‌های‌تان به زمین نمی‌رسد، یک ملحفه لوله کنید و زیر آنها بگذارید. این حرکت برای عضلات لگن و مقابله با تأثیر زیاد نشستن در طول رانندگی و … بسیار عالی و مناسب است.

تمرینات تنفسی و کششی یوگا بسیار زیاد هستند ( حرکات گربه، سگ، پروانه، باسن و …) که هر کدام کاربرد های خاص خودشان را دارند، مسئله‌ای که اهمیت دارد، انجام دادن صحیح این حرکات زیر نظر مربی و آموزش صحیح آنها است، نکته قابل توجه دیگر اینکه تمام این حرکات برای همه افراد در سنین مختلف مفید نیست؛ مثلا اگر مشکل دیسک کمر دارید یا باردار هستید، باید در انتخاب حرکات ورزشی یوگا دقت بیشتری داشته باشید و بیشتر از قبل مراقب مضرات یوگا برای بدن و سلامت خود باشید.

کلاس یوگا

چرا باید در کلاس آموزش یوگا شرکت کنیم؟ 

شاید اولین و ساده ترین دلیل آن آگاهی لازم برای انجام دادن صحیح حرکات یوگا باشد. شرکت در کلاس های یوگا، علاوه بر کسب آگاهی بیشتر درباره این ورزش باعث تقویت روحیه تیمی، انگیزه ورزش کردن و اعتماد به نفس بیشتر خواهد شد. انجام حرکات تیمی شما را شادتر از قبل خواهد کرد؛ پس همین حالا در یک کلاس یوگا ثبت نام کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

۵ دیدگاه

  1. سعدی

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۳:۱۰ ب٫ظ

  2. شمس

    ۱۷ دی ۱۳۹۸ در ۱:۲۵ ب٫ظ

    آموزش یوگا برای روح انسان بسیار خوب است

    پاسخ

  3. فتحی

    ۱۷ دی ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

  4. یوسفی

    ۱۷ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  5. ثامن

    ۱۷ دی ۱۳۹۸ در ۹:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…