خانه داروغه مشهد ؛ بازمانده ای از دوره قاجار

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دیدن جلوه معماری ایرانی در خانه های قدیمی این کشور برای بسیاری از افراد جالب توجه است.
خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد بسیار زیبا و دیدنیست و همانطور که میدانید، یکی از مصادیق بارز هنرمند بودن ایرانیان و رشد بالای علم و هنر در این مرزو بوم  داشتن معماری علمی و بسیار زیبا است. معماری که با قدمت و پیشینه مثال زدنی خود در طراحی و ساخت خانه ها، پل ها، مکتب خانه ها و… چشم هر بیننده ای را خیره کرده و او را با  عمق غنای فرهنگ و هنر این سرزمین آشنا می سازد.

به گزارش مجله دلتا، خانه داروغه یکی از این خانه های قدیمی به یادگار مانده ازاواخر دوره قاجار است که به دستور محمد یوسف خان توسط معماران روسی در شهر مشهد ساخته شده است.

خانه داروغه مشهد همچون سایر خانه های قدیمی ایرانی دارای طراحی منحصر به فردیست که با داشتن بخشهایی مثل مطبخ، ایوان و زمستان نشین و تابستان نشین که توسط حیاط خانه از هم جداشده اند زیبایی بسیاری به آن بخشیده و با کاربریهای متفاوت از هم زندگی را برای اهالی ساکن آن زمان  راحت کرده است.

 در همین ارتباط بخوانید:

خانه ای جدید با معماری سنتی

این مجموعه زیبا تا سالهای سال مسکونی بوده اما پس از گذشت دوره ای بسیار طولانی در سال ۱۳۶۶ با موافقت تمامی ورثه به یک هیئت مذهبی در روستای شهدیه شهرستان میبد یزد فروخته می شود و از آن سال این خانه به فضایی برای تجمع و اسکان هیئت های مذهبی  تبدیل می شود.

خانه داروغه مشهد پس از سالها ایستادگی و ادامه حیات خود در سال ۱۳۹۱مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت تا بتواند همچنان با قامتی برافراشته زیبایی و اوج شکوه معماری ایرانی را به نمایش بگذارد.

این خانه دیدنی در خیابان نواب صفوی مشهد در راسته حوض مسگران و در کوچه ای به همین نام قرار دارد که در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ، و هم اکنون یکی از مراکز بسیار دیدنی و قدیمی این شهرستان به حساب می آید.

در این گزارش تصویر از سری گزارش های مجله دلتا باهم گشتی در خانه داروغه مشهد می زنیم.

معماری ایرانی

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد معماری های خاص ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…