مستاجر با ملک در رهن بانک چه کند؟

۴
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بانک اصطلاحاً طلبکار مقدم و با وثیقه است. یعنی تا زمانی که طلبش را از محل فروش ملک طی تشریفات قانونی برداشت نکرده، نوبت به مستاجر نمی‌رسد.
حقوق مستاجر ملک در رهن بانک

به صورت مکرر با این پرسش از سوی اشخاص مختلف مواجه می‌شویم که قبلاً خانه‌ای رهن کرده‌اند و متوجه این موضوع نبوده‌اند که آن خانه، ملک در رهن بانک است و یا اینکه می‌دانستند در رهن و وثیقه بانک است اما اطلاع نداشتند که چه نتایجی دارد و الان که نزدیک به پایان قرارداد رهن یا رهن و اجاره هستند، مالک ناپدید شده و اخیراً هم از طرف بانک نامه‌ای با عنوان تخلیه ملک به درب منزلشان آمده است. این موضوع یکی از مشکلاتی است که گریبان‌گیر افراد زیادی شده و مشکلاتی را برای جابجایی به وجود می‌آورد و مستاجرین را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد. از یک طرف نمی‌دانند با نامه بانک به منظور تخلیه چه کنند و از طرف دیگر قصد تخلیه خانه یا آپارتمان را دارند اما خبری از مالک نیست. در مجله دلتا به بررسی موضوع حقوق مستاجر ملک در رهن بانک پرداخته شده است.

ملک در رهن بانک

واقعیت این است که بانک اصطلاحاً طلبکار مقدم و با وثیقه است. یعنی تا زمانی که طلبش را از محل فروش ملک طی تشریفات قانونی برداشت نکرده، نوبت به مستاجر نمی‌رسد. البته باید اشاره شود که معمولا رویه بانک‌ها این است که وقتی اقدام قانونی می‌کنند که رقم و مبلغ اصلی و دیرکرد به میزان کل قیمت خانه برسد. بعد از طریق دادگاه یا از طریق اجرای ثبت، به صورت قانونی ملک را از مالک به خود انتقال می‌دهند.

حقوق مستاجر ملک در رهن بانک

حقوق مستاجر ملک در رهن بانک

تکلیف مستاجر این است که راهی جز شکایت از مالک در دادگاه برای مطالبه طلب خود ندارد. در پایان توصیه می‌شود که افراد حتی‌المقدور خانه‌ها و آپارتمان‌هایی را که در رهن هستند را اجاره و یا رهن نکنند؛ مگر اینکه مبلغ بدهکاری مالک به بانک در برابر ارزش ملک، ناچیز باشد. یا مالک شخص قابل اعتماد شما است و تلاش در پرداخت بدهی خود به بانک دارد. یا اینکه مبلغی که بابت رهن پرداخت می‌شود خیلی زیاد نباشد تا در چنین شرایطی زیان مالی سنگینی به مستاجر وارد نشود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با عواقب عدم پرداخت اجاره “عدم پرداخت اجاره‌ توسط مستاجر” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

  2. روزبهانی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۵۲ ق٫ظ

    مستاجر تا پایان قراردادش حق استفاده از ملک را دارد

    پاسخ

  3. هاتف

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۵۹ ب٫ظ

    کامل و جامع ممنون

    پاسخ

  4. میرعبدالباقی

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۳ ب٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …