نودوهفت؛ سال رونق یا رکود مسکن؟

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

 پیش بینی اوضاع بازار مسکن،یکی از دلمشغولی های فعالان این عرصه و عموم مردم است. مهدی سلطان محمدی، کارشناس فعال بازار مسکن در گفت و گو با فرارو می‌گوید: یک دوره رونق از سال ۹۶ در بازار مسکن شروع شد. اولین علائم این رونق از زمستان سال ۹۵ ظاهر شد. این علائم بسیار ضعیف و خفیف بود. اما از شهریور ماه با کاهش نرخ سود بانکی این حرکت تقویت شد و به خصوص آثار آن از آبان‌ماه ظاهر شد که قیمت ملک افزایش قابل توجهی داشت و برای اولین بار بعد از یک دوره چهار ساله از تورم پیشی گرفت و رقمی نزدیک به ۲۰ درصد را ثبت کرد. این رقم به طور متوسط در شهر تهران بیش از ۱۷ درصد بود. در بعضی مناطق پایتخت ما این افزایش را تا رقم ۳۰ درصد شاهد بودیم.

به گزارش مجله دلتا،این کارشناس مسکن ادامه می‌دهد: انتظار این است که این روند ادامه پیدا کند. معمولا دوره‌های تداوم رونق دو تا سه سال طول می‌کشد. شرایط خاص اقتصادی که کشور با آن مواجه است و تصمیماتی که در یاستگذاری‌های پولی دیده می‌شود می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

سلطان محمدی با اشاره به افزایش نرخ سود سپرده بانکی که در ماه گذشته اتفاق افتاد می‌گوید: تغییر سیاست بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده گذاری بانکی که به دنبال افزایش قیمت ارز رخ داد، خواه ناخواه در کوتاه مدت اثری کاهنده در بازار مسکن گذاشته است. اما اینکه این تاثیر تا چه اندازه تداوم داشته باشد، به این بستگی دارد که این سیاست تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. آیا این یک تغییر سیاست کلی خواهد بود و بانک مرکزی با سیاست انقباضی خود را ادامه خواهد داد یا آنکه این سیاست صرفا یک اقدام تاکتیکی برای حل مشکل بازار ارز بوده است؟

بازار مسکن

او ادامه می‌دهد: اگر نرخ بهره بانکی بالا نرود می‌شود انتظار داشت که بازار مسکن دوباره به رونق خودش ادامه دهد. در طول سال ۹۷ این رونق ادامه خواهد داشت. حتی می‌شود انتظار داشت که با شیب بیشتری نسبت به امسال رو به رو شویم؛ به این ترتیب افزایش قیمت مسکن در سال آینده هم از نرخ تورم پیشی خواهد گرفت و این روند فعلا تداوم خواهد داشت.

این کارشناس مسکن با اشاره به افزایش قیمت ارز در طی مدت اخیر، به تاثیر افزایش قیمت دلار در بازار مسکن می‌پردازد و می‌گوید: معمولا وقتی در بازار ارز هیجان ایجاد می‌شود و شاهد افزایش‌های مقطعی هستیم، انتظار عمومی بر این است که این بازار می‌تواند در کوتاه مدت سودآوری خوبی داشته باشد. به همین خاطر در کوتاه مدت بخشی از سرمایه‌های سوداگرایانه از بورس و مسکن خارج و به سمت بازار ارز هدایت می‌شود.

سلطان محمدی در ارتباط با آثار میان مدت افزایش نرخ ارز در بازار مسکن نیز می‌گوید: اگر نرخ دلار خود را در سطح بالاتری تثبیت کند، آن موقع آثاری تورمی روی بعضی مصالح ساختمانی، دستمزد‌ها و هزینه‌ها را مشاهد خواهیم کرد. در واقع ما با کاهش ارزش ریال رو به رو هستیم و می‌شود انتظار داشت که این اثر بر بازار مسکن هم افزاینده باشد؛ بنابراین منجر به تحرک در بازار مسکن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…