مسیر بازار مسکن تا پایان سال ۹۸

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جدیدترین آمار وزارت راه و شهرسازی از افزایش قابل توجه تعداد معاملات در آذرماه سال 98 خبر می‌دهد؛ خبری که امید رونق در بازار مسکن را مجددا زنده کرده است.
وضعیت بازار مسکن در سال 98

جدیدترین آمار منتشر شده از وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ نشان می‌دهد تعداد کل مبایعه‌نامه‌ های ثبت‌شده در آذرماه امسال ۹ هزار و ۶۶۴ مورد بوده که نسبت به ماه گذشته رشدی بیش از ۱۳۷ درصد را تجربه کرده است.

به گزارش مجله دلتا در شرایطی که فعالان بازار مسکن افزایش تعداد معاملات را پایانی بر دوران سرد بازار معاملات می‌دانند، در مقابل کارشناسان معتقدند که عملکرد یک‌ماهه نمی‌تواند حریف رکود غیرتورمی موجود در بازار مسکن شود.

آمار آذرماه

در شرایطی که میزان خرید و فروش خانه در ماه‌ های گذشته با روند کاهشی روبرو بود و در تابستان امسال در مقایسه با سال قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش معامله به ثبت رسید، تعداد معاملات در آذرماه امسال افزایش ۱۳۷درصدی نسبت به ماه گذشته داشته است. این موضوع از این رو قابل توجه است که در کنار افزایش معاملات، قیمت‌ها نیز بیش از ۶ درصد افزایش داشته و این گمانه را ایجاد کرده که بازار در حال خارج شدن از رکود است.

رکود ادامه دارد؟

حسام‌الدین عقبایی، نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره جدیدترین آمار منتشر شده از عملکرد بازار مسکن، می‌گوید: اگر اساس تحلیل بر مبنای عملکرد یک ماهه باشد، تمام ماه‌های گذشته و حتی عملکرد بازار در سه ماهه منتهی به آذر نشان می‌دهد که رکود ادامه‌ خواهد داشت و شرایط برای رونق دوباره وجود ندارد. گزارش‌ سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد چه در دورانی که بازار رونق داشته و چه در شرایطی که رکود حکمفرما بوده، ماه‌ هایی بوده‌اند که در آنها آماری متفاوت از عملکرد کلان بازار ثبت شده و این امر طبیعی است.

این کارشناس مسکن، با اشاره به دوره رکود اظهار داشت: در شرایط کنونی احتمال می‌رود رکود بازار مسکن تا پایان شهریورماه ۹۹ ادامه داشته باشد و پس از آن باید دید آیا سیاست جدیدی در مسیر بهبود شرایط بازار در دستور کار قرار می‌گیرد یا باز هم رکود ادامه‌ خواهد داشت.

به عقیده عقبایی وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ به گونه‌ای است که این بازار برای کاهش ۱۵درصدی قیمت‌ها جا دارد

عملکرد خاص بازار مسکن در سال‌های گذشته باعث شده است، تحلیل عملکرد این بازار در طولانی‌مدت کاری دشوار باشد. از این رو نه افزایش قابل‌توجه معاملات در آذرماه قابل پیش‌بینی بود و نه می‌توان به‌طور دقیق گفت که این عملکرد آیا در دی‌ ماه نیز ادامه خواهد داشت یا خیر. آنچه مسلم به نظر می‌رسد افزایش قابل‌توجه قیمت‌ ها در یک سال و نیم اخیر و در پی آن کاهش قابل‌توجه توان خرید قشر های متوسط و ضعیف جامعه در این بازار است.

۲ دیدگاه

  1. سعدی شیخ الاسلامی

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۹:۴۸ ب٫ظ

  2. آرین

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۲:۲۵ ب٫ظ

    آمار جالبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…