۱۶خاصیت شگفت انگیز گیاه خرفه!

۴
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
با گیاه گوشتی و آبدار خرفه بیشتر آشنا شوید. درباره خواص خرفه چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص-گیاه-خرفه

خرفه یک علف بی‌خاصیت نیست! درباره خواص گیاه خرفه چه می‌دانید؟ سبزی خرفه با فیبر فراوانی که دارد، بسیاری از بیماری ها از جمله یبوست را برطرف می‌کند. دمنوش و چای گیاهی خرفه با آنتی اکسیدان هایش مثل چای سبز دشمن سرطان است؛ دل‌تان می‌خواهد درباره این گیاه و فواید آن بیشتر بدانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.

خواص گیاه خرفه

گیاه خرفه چیست؟ 

خرفه یک گیاه علفی، گوشتی و آبدار ( شبیه اسفناج ) است که در نواحی مدیترانه‌ای کشت می‌شود. این گیاه در اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقا مصرف زیادی دارد؛ البته برعکس طعم و ظاهر عجیبش، از برگ و ساقه گرفته تا ریشه و دانه این گیاه خوردنی است؛ از این گیاه در آشپزی و پخت غذا های مختلف هم استفاده می‌شود؛ تا به حال سبزی و ترشی خرفه را امتحان کرده‌اید؟ در ادامه درباره خواص گیاه خرفه بیشتر صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید.

خواص تخم و دانه خرفه

خواص تخم و دانه خرفه 

همانطور که گفتیم، برگ ها، ریشه، تخم و دانه خرفه و حتی عرق و عصاره آن فواید زیادی برای بدن دارد؛ تخم و دانه خرفه خون را تصفیه می‌کند، التهاب دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و ضد تشنگی و سرفه های خشک است. تخم این گیاه ضد کرم است و بیماری های کبد را درمان می‌کند.

خواص گیاه خرفه

خواص گیاه خرفه ( سبزی خرفه ) 

سبزی خرفه سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان های طبیعی است و گردش خون را بهبود می‌بخشد؛ استفاده از این گیاه در چای و دمنوش یا غذا ها و چاشنی های مختلف شما را لاغر می‌کند. سبزی خرفه مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳، فیبر، ویتامین های گروه A ،B، C، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، کلسیم و مس دارد؛ با ما همراه باشید تا درباره خواص گیاه خرفه بیشتر بدانید.

  • خواص خرفه برای کم خونی و سلامت قلب

امگا ۳ موجود در گیاه خرفه ریسک بیماری های قلبی – عروقی و تصلب شرائین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با مصرف این گیاه دیگر نگران سکته قلبی نباشید. درواقع مس و آهن موجود در این گیاه، گلبول های قرمز خون را تحریک و با کم خونی مبارزه می‌کنند.

  • خواص خرفه خشک برای لاغری

همانطور که گفتیم، گیاه خرفه سرشار از مواد مغذی و فیبر است و همین مسئله باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شود؛ به این ترتیب، این گیاه حجم زیادی از معده را پر می‌کند و جلوی اضافه وزن را می‌گیرد. برای این منظور، فقط کافی است که دمنوش گیاهی با خرفه خشک را امتحان کنید.

  • درمان بیش فعالی

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف مقدار زیاد از اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان، علائم اختلال رشد مثل اوتیسم و بیش فعالی را کاهش می‌دهد،  اگر کودک بیش فعال دارید، در رژیم غذایی از این گیاه استفاده کنید.

  • گیاه ضد اسهال

در طب سنتی چینی، از گیاه خرفه برای درمان اسهال خونی، خونریزی دستگاه گوارش و حتی بواسیر استفاده می‌شده است. ترکیبات مغذی و ارگانیک موجود در گیاه خرفه مثل دوپامین، مالیک اسید، سیتریک اسید، آلانین و گلوکز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند.

  • خواص خرفه برای پوست صورت

زیبایی خود را از گیاه خرفه بخواهید. خرفه بسیاری از مشکلات پوستی را درمان می‌کند، برگ های این گیاه ویتامین A زیادی دارند که می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی ضد التهاب، تمام لک ها، جوش و آکنه های پوست صورت را بر طرف کند.

  • خرفه؛ گیاه ضد سرطان

روغن دانه خرفه یا تخم گیاه خرفه با خواص آنتی اکسیدانی اش مثل چای سبز می‌تواند با رادیکال های آزاد بدن مبارزه و رشد سلول های سرطانی را مهار کند. شما می‌توانید علاوه بر چای و دمنوش خرفه از روغن آن به صورت استعمال خارجی هم استفاده کنید.

  • بهبود بینایی

چشم های تیز بین می‌خواهید؟ خرفه بخورید. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در این گیاه باعث سلامت چشم و تقویت بینایی می‌شود، وجود این دو ماده مغذی دشمن آب مروارید چشم است.

  • استحکام استخوان ها

اگر مشکل پوکی استخوان دارید، در کنار شیر می‌توانید از گیاه خرفه استفاده کنید. کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز موجود در این گیاه باعث التیام استخوان ها می‌شود و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

خواص گیاه خرفه برای پوست صورت

  • گیاه ضد آسم و سرماخوردگی

خرفه گیاه ضد التهاب است که با آسم و سرماخوردگی مبارزه می‌کند؛ اگر مشکل سرفه و گلودرد دارید، از این چای و دمنوش گیاهی استفاده کنید.

  • جلوگیری از سردرد میگرنی

ویتامین B2 موجود در گیاه و سبزی خرفه مانند یک مسکن شیمیایی قوی سردرد های میگرنی را درمان می‌کند. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف خوراکی هایی با ویتامین B2‌ می‌تواند علائم میگرن را کاهش دهد.

  • تنظیم غده تیروئید

گیاه خرفه سرشار از مس است که همین مسئله نقش مهمی در عملکرد صحیح غده تیروئید دارد البته مصرف مس زیاد هم می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد؛ بنابراین بهتر است سطح مس موجود در خون تعادل داشته باشد تا کم کاری یا پر کاری غده تیروئید هم متعادل شود.

  • کاهش درد آپاندیس

مخلوط گیاه و سبزی خرفه با آب، شکر و عسل یک دمنوش طبیعی و خانگی می‌سازد که می‌تواند درد ناشی از آپاندیس را کم کند.

  • درمان هپاتیت

هپاتیت و انواع مختلف آن یک بیماری وحشتناک است که البته با طب سنتی و مصرف دارو های گیاهی قابل کنترل و درمان است؛ اگر مشکل هپاتیت یا بیماری های عفونی مختلف دارید، فقط کافی است که یک بار چای یا دمنوش گیاهی خرفه را امتحان کنید.

  • کاهش فشار خون

خرفه مشکل فشار خون را برطرف می‌کند. اگر فشار خون شما بالا است، سبزی یا جوشانده برگ های خرفه را امتحان کنید.

  • خواص خرفه برای دیابتی ها

گیاه خرفه تشنگی بیماران دیابتی را برطرف و قند خون آنها را تنظیم می‌کند. اگر مشکل دیابت دارید، بهتر است از این گیاه در رژیم غذایی خود و انواع سوپ و سالاد های خانگی استفاده کنید البته با مصرف دانه و تخم خرفه هم می‌توانید شیرینی رژیمی و خانگی تهیه کنید.

خواص خرفه در بارداری

  • خواص خرفه در بارداری

آیا گیاه خرفه برای بارداری مفید است؟ گیاه گوشتی خرفه برای خانم های باردار خطرناک است؛ چون این گیاه قاعده آور است و لخته های خونی را بر طرف می‌کند؛ درنتیجه ممکن است باعث سقط جنین شود.

نظر شما درباره این گیاه و خواص بی‌نظیر آن چیست؟ اصلا تا به حال سبزی یا گیاه خرفه را مصرف کرده‌اید؟ نوستالژی شما از این گیاه چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۴ دیدگاه

  1. محمودی

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۸:۲۷ ق٫ظ

    ترشی خرفه هم خوشمزس امتحان کنید حتما

    پاسخ

  2. سعدی

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۷ ب٫ظ

  3. یوسفی

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۶:۰۲ ب٫ظ

    خیلی عالی

    پاسخ

  4. شمس

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۴:۳۷ ب٫ظ

    چقدر خوب که برای آسم وسرماخوردگی و میگرن مفید است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…