درمان قطعی روماتیسم مفصلی با این روش ها

۸
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روماتیسم مفصلی خود را در خانه درمان کنید! ورزش، تغذیه و به طور کلی طب سنتی به کمک شما می‌آیند تا درد و التهاب مفاصل را درمان کنند؛ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-روماتیسم-مفصلی

روماتیسم چیست؟ نوعی بیماری که استخوان ها، مفاصل و بافت ها را درگیر می‌کند البته زنان بیشتر از مردان درگیر آن می‌شوند. این بیماری انواع مختلفی مثل روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید )، روماتیسم قلبی، روماتیسم ستون فقرات و … دارد؛ روماتیسم مفصلی یکی از شایع ترین انواع روماتیسم است، درباره درمان روماتیسم مفصلی و روش های مختلف آن چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.

روماتیسم-مفصلی-چیست

بیماری روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید ) چیست؟ 

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید ( التهاب مفاصل ) شایع ترین بیماری التهابی سیستمیک مفاصل و جزء بیماری های خود ایمنی بدن است. این بیماری بیشتر از همه زنان سیگاری و افراد با سابقه ژنتیک را درگیر می‌کند، درواقع زنان سه برابر مردان به این بیماری دچار می‌شوند. بیشترین عضو آسیب‌پذیر در این بیماری، دست ها، ران پا و زانو ها هستند.

 از علائم اولیه این بیماری، کرختی و سفتی صبحگاهی مفاصل همراه با تورم و درد است؛ آیا درمان قطعی روماتیسم مفصلی با طب سنتی امکان‌پذیر است؟ آیا این بیماری خطرناک است؟ علائم اولیه آرتریت روماتوئید چیست؟ با ما همراه باشید.

روماتیسم مفصلی چیست

علت روماتیسم مفصلی ( رماتیسم مفصلی ) 

علت دقیق روماتیسم مفصلی یا التهاب مفاصل ناشناخته ‌است اما در ایجاد این بیماری، ایمنی سلولی و ایمنی هومورال هر دو نقش دارند. از جمله علت های احتمالی شیوع روماتیسم مفصلی، عفونت ‌های مختلف مثل باکتری ‌ها، مایکو باکتری‌ ها، مایکو پلاسما و حتی ویروس‌ های عفونی است.

جالب است بدانید که آلودگی هوا و مصرف دخانیات به خصوص سیگار هم در ابتلا به این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، بیشتر از دیگر افراد در خطر ابتلا به سکته قلبی، پوکی استخوان، فشار خون، عفونت های ویروسی و مشکلات دستگاه گوارش قرار دارند؛ آیا روماتیسم مفصلی قابل تشخیص و درمان است؟ درمان قطعی روماتیسم مفصلی با چه روش هایی امکان‌پذیر است؟ در ادامه علائم آرتریت روماتوئید ( التهاب مفاصل) و راهکار های تشخیص و درمان این بیماری را بررسی خواهیم کرد؛ با ما همچنان همراه باشید.

درمان روماتیسم مفصلی

علائم روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید ) 

اولین و مهم ترین علامت روماتیسم مفصلی، درد و خشکی صبحگاهی مفاصل به خصوص دست ها است. علائم عمومی روماتیسم مفصلی، ضعف بدن، کاهش اشتها، درد عضلانی و احساس خستگی است. از دیگر علائم شایع التهاب مفاصل:

  • تورم و درد مفاصل به خصوص در ناحیه لگن
  • خشکی صبحگاهی مفاصل
  • قرینه بودن مفاصل درگیر
  • درگیر شدن عروق خونی، ریه و کبد
  • درگیر شدن عصب چشم و خشکی ناگهانی چشم ها
  • التهاب بدن
  • تب

آرتریت روماتوئید ( التهاب مفاصل) کدام نواحی بدن را درگیر می‌کند؟ 

روماتیسم مفصلی بیشتر از همه در انگشتان پا، مچ دست ها، شانه، آرنج، زانو و مفاصل ران ها شایع است؛ از خصوصیات بارز ابتلا به روماتیسم مفصلی، درگیر شدن دو طرفه مفاصل است؛ مثلا مچ یا انگشتان هر دو دست یا هر دو پا درگیر این بیماری می‌شوند.

التهاب مفاصل با کدام بیماری ها مرتبط است؟ 

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری خطرناک است که با بیماری های مختلفی مثل بیماری قلبی – عروقی، کم خونی، عفونت مفصلی، پوکی استخوان، پارگی تاندون های مچ دست و در رفتگی مهره های گردن در ارتباط است؛ اگر شما هم به این بیماری یا بیماری های مشابه آن مثل نقرس، آرتروز و… مبتلا هستید، باید بیشتر از قبل مراقب سلامتی استخوان ها و مفاصل خود باشید.

تشخیص روماتیسم مفصلی ( رماتیسم مفصلی ) 

راحت ترین نشانه تشخیص این بیماری، تورم و درد مفاصل به خصوص در هنگام صبح است؛ اگر شما هم دچار این حالت هستید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا تست های آزمایشگاهی مثل تست “فاکتور روماتوئیدی” RF مثبت یا دانسیته استخوان و ندول های زیر پوستی شما چک شوند.

درمان قطعی روماتیسم مفصلی

درمان روماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید )

در درمان این بیماری، متخصص روماتولوژیست، فیزیوتراپی و ارتوپدی با یکدیگر همکاری می‌کنند. متخصص روماتولوژیست دارو هایی برای بیمار تجویز می‌کند که با استفاده از آن ها درد و تورم مفاصل بیمار کم شده و سرعت پیشرفت بیماری و التهاب مفاصل ناشی از آن هم کند می‌شود.

درمان قطعی روماتیسم مفصلی با طب سنتی 

علاوه بر دارو های شیمیایی، ورزش، رژیم غذایی مناسب و طب سنتی با دارو های گیاهی می‌تواند التهاب مفاصل و بیماری های مرتبط با آن مثل نقرس و انواع مختلف روماتیسم را کنترل و درمان کند.

درمان خانگی رماتیسم مفصلی ( آرتریت روماتوئید ) 

برای درمان رماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ بهتر است اول از همه رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

اگر مشکل التهاب مفاصل دارید، بهتر است از ویتامین های گروه b‌ در کنار منیزیم استفاده کنید، مصرف میوه و سبزیجات فیبر دار هم یک داروی طبیعی ضد التهاب است. ‌در طب سنتی، روماتیسم مفصلی ناشی از غلبه سردی در استخوان ها است، وقتی صحبت از تغییر در رژیم غذایی می‌شود، بهترین کار این است که خوراکی های گرم جایگزین خوراکی های سرد شوند؛ مثلا به جای خوردن ماست، خیار، کدو و کاهو بهتر است از عسل، دارچین، زیره، خرما و زیتون استفاده شود.

  • درمان گیاهی روماتیسم مفصلی

با مصرف آنتی اکسیدان های طبیعی مثل زردچوبه، زنجبیل، پونه‌ کوهی، سیر، ریحان، آویشن و رزماری به جنگ التهاب مفاصل بروید، در کنار سالاد و غذا های مختلف می‌توانید از آب میوه ها و سبزیجات هم استفاده کنید که به طرز چشمگیری التهاب مفاصل را کم می‌کنند.

  • خوراکی های سرشار از منیزیم و ویتامین B

بهترین خوراکی‌ های سرشار از منیزیم و ویتامین b شامل سبزیجات برگ‌دار به رنگ سبز تیره، لبنیات حیوانی، کاکائوی خام و تخمه‌ کدو هستند.

  • مصرف آجیل و دانه های مغذی

مصرف بادام، گردو، فندق، تخم کتان، میوه درخت کاج و … جزء دانه‌ ها و مغز های روغنی با مس و سلنیوم فراوان محسوب می شوند که به درمان التهاب مفاصل کمک می‌کنند.

  • مکمل‌ های امگا ۳ و روغن ماهی

اسید های چرب امگا ۳ برای تثبیت قند خون، کاهش التهاب مفاصل و درد ناشی از آن ضروری است. برای کاهش درد مفاصل، گوشت و کره حاصل از حیوانات علف خوار، ماهی‌ های آزاد و غذا های دریایی مصرف کنید؛ مصرف روغن ماهی هم به سفتی عضلات و مفاصل و کاهش تورم و التهاب آن ها بسیار کمک می‌کند.

  • مصرف ادویه های گیاهی

با یک دمنوش یا غذای جانانه و پر ادویه که ضد التهاب هم باشد، موافق هستید؟ ترکیب دارچین، زنجبیل و زردچوبه را امتحان کنید. البته از مخلوط این ادویه ها می‌توانید به صورت استعمال خارجی و ضماد در محل آسیب‌دیده هم استفاده کنید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب بسیاری از علائم آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد؛ چون این ماده کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر زیادی دارد که درد ناشی از التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد.

  • درمان رماتیسم مفصلی با سیر

خاصیت ضد التهابی سیر هم زبانزد عام و خاص است؛ سیر توانایی بالایی در تولید مواد ضد التهابی برای بدن دارد که به کاهش درد و تورم کمک می‌کند.

درمان رماتیسم مفصلی

روش های دیگر درمان التهاب مفاصل 

  • درمان های ذهنی و ورزش ( مراقبه و یوگا )
  • تای چی ( هنر رزمی برای آرام کردن درد مفاصل )
  • طب سوزنی
  • ماساژ درمانی و استفاده از روغن های گیاهی ( رایحه درمانی با روغن های معطر گیاهی مثل روغن اسطوخودوس، نعناع فلفلی، بابونه و پرتقال شیرین.

با درد ناشی از التهاب استخوان ها و مفاصل خود چه می‌کنید؟ کدام روش درمانی برای شما مناسب‌ تر است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

    اطلاعات خوب و مفید ممنون

    پاسخ

  2. صادقی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    سلام بنده مدت ۹سال است که درگیربیماری روماتیسم مفصلی هستم درحال حاضرپسرم کرونا گرفته دردهای من خیلی بیشترش ه مخصوصا انگشت دست وآرنجم حقیقت میترسم متوترکسات بخورم وپردنیزلون ۵هم یک چهارم میخورم چیکارکنم

    پاسخ

  3. مودت

    ۹ دی ۱۳۹۸ در ۹:۱۵ ق٫ظ

    دارچین

    پاسخ

  4. پویا

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۱:۰۶ ب٫ظ

    مفید بود.

    پاسخ

  5. ملکی

    ۵ دی ۱۳۹۸ در ۱:۱۵ ب٫ظ

    ممنون خوب بود

    پاسخ

  6. حیدری

    ۴ دی ۱۳۹۸ در ۷:۰۷ ب٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

  7. شمس

    ۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۹ ق٫ظ

    ماساژ درمانی را بهترین روش با دارچین و غیره میدانم

    پاسخ

  8. فتحی

    ۴ دی ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…