حقوق زن زمانی که شوهر مفقودالاثر است

دیدگاه‌ها برای حقوق زن زمانی که شوهر مفقودالاثر است بسته هستند
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نکته‌ای که در طلاق از شوهر مفقودالاثر اهمیت دارد این است که قانون زمانی حکم طلاق را صادر می‌کند که مرد را فوت کرده اعلام کند. طبق قانون مدنی مواردی که مرد فوت شده به‌ حساب می‌آید مشخص شده است.
اجاره مغازه

گاهی اوقات در زندگی شرایطی به وجود می‌آید که برای مدت زمان طولانی زن و شوهر از یکدیگر جدا زندگی می‌کنند. در واقع ممکن است به دلیل جنگ، سفر یا هر علت دیگری، مرد برای مدت‌‌های طولانی ناپدید شود. در چنین شرایطی اگر چهار سال تمام از شوهر خبری نشود، زن این حق را دارد که تقاضای طلاق کند. اما در صورت درخواست طلاق غیابی از طرف زن ، چه کسی باید حق و حقوق وی را بپردازد؟ در مجله دلتا به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

اعلام مفقودی همسر

روش‌های زیادی برای مفقودالاثر شدن وجود دارد. به این دلیل به موجب قانون همین که مرد دیگر در دسترس نباشد و زن هیچ خبری از او نداشته باشد، مفقودالاثر به حساب می‌آید. شایان ذکر است که برای صدور حکم به مفقود‌الاثری یک نفر کافی است که مدتی طولانی از وی خبری نباشد، به این معنا که زن آدرس محلی که مرد رفته را نداشته و نتواند او را پیدا کند. البته اگر اطلاع داشته باشد که شوهر زنده است اما دیگر هیچ‌ گاه نزد وی باز نمی‌گردد، مرد را از حکم مفقود‌الاثری خارج می‌کند.

طلاق غیابی

طلاق غیابی از طرف زن چگونه است ؟

در صورتی که غیبت شوهر باعث سختی و مشقت برای زن شود، به طوریکه ادامه زندگی برای وی غیرقابل تحمل باشد و ۴ سال از غیبت شوهر بگذرد زن می‌تواند تقاضای طلاق کند. شایان ذکر است در مواردی که زن دادخواست طلاق می‌دهد باید نشانی دقیق خوانده (مرد) را در دادخواست خود، ذکر کند. اما به فرض این که شوهر مفقود شده و اطلاعی از نشانی او نداشته باشد، زن موظف است دادخواست طلاق را به طرفیت خوانده مجهول‌المکان به دادگاه ارائه ‌کند. یعنی در برگه دادخواست در ستون خوانده عبارت «مجهول‌المکان» را قید کرده و همچنین ابلاغ وقت دادرسی از طریق انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار را درخواست می‌کند.

رسیدگی به این دادخواست، رسیدگی غیابی و رأی صادره رأی غیابی محسوب می‌شود. در چنین مواردی دادگاه برای اجرای حکم غیابی از زن می‌خواهد که یک ضامن معتبر معرفی یا تأمین متناسب پرداخت کند. در خصوص صدور حکم طلاغ غیابی باید در نظر داشت که از شوهر مفقودالاثر نباید هیچ خبر یا اثری وجود داشته باشد، یعنی حتی زن اطلاع نداشته باشد که این فرد در قید حیات یا فوت کرده است.

البته در قانون، زمان معینی تعیین شده است که اگر در آن مدت زن هیچ اطلاعی از شوهر خود نداشته باشد، شوهر مفقودالاثر به حساب می‌آید و دادگاه حکم به مفقودالاثرى او می‌دهد، این مدت زمان ۴ سال است. بحث نفقه یکی از مسائل مهم در ایام غیبت شوهر مفقودالاثر است. به این ترتیب زن می‌تواند از مالی که از همسر باقی مانده، خرج زندگی‌ خود و اگر فرزند دارد را بپردازد. اما در مواردی که مرد مالی ندارد تا زن بتواند به کمک آن زندگی خود را بگذارند، به موجب قانون وی باید درخواست عسر و حرج را به دادگاه ارائه کند. که در این صورت حکم طلاق برای او سریع‌تر صادر می‌شود.

طلاق غیابی زن

طریقه اثبات فوت شوهر مفقودالاثر

نکته‌ای که در طلاق از شوهر مفقودالاثر اهمیت دارد این است که قانون زمانی حکم طلاق صادر می‌کند که مرد را فوت کرده اعلام کند. طبق قانون مدنی مواردی که مرد فوت شده به‌ حساب می‌آید لیست شده است. موارد زیر از جمله مواردی محسوب می‌گردد که شخص غایب زنده فرض نمی‌شود.
۱) وقتی که ده سال تمام از تاریخ آخرین خبری که زنده بودن شخص غایب را تایید کند گذشته و در انقضاء مدت مذکور سن شخص بیش از ۷۵ سال باشد.
۲) زمانی که فرد جزء نیروهای مسلح بوده و در زمان جنگ مفقود شده است و با گذشت سه سال تمام از برقراری صلح بدون اینکه‌ خبری از او برسد جنگ به پایان نرسیده باشد مدت مذکور ۵ سال از تاریخ ختم جنگ محسوب می‌شود.
۳) هنگامی که وی حین سفر دریایی با کشتی دچار حادثه شده و کشتی غرق یا از بین برود، در حالیکه سه سال تمام از آن حادثه گذشته ‌باشد بدون اینکه از آن مسافر خبری برسد.

البته در خصوص سفر دریایی در قانون زمان‌ های خاصی در نظر گرفته شده است. به این صورت که اگر با اتمام مدت های زیر که مبدا آن از روز حرکت کشتی به حساب می‌آید کشتی به مقصد نرسیده باشد ‌و در صورت حرکت بدون مقصد به بندری که از آنجا حرکت کرده بازنگردد و از وجود آن هیچ خبری نباشد کشتی از بین رفته محسوب ‌می‌شود.
الف) یک سال برای مسافرت در دریای خزر و آب‌های خلیج فارس
ب) دو سال برای مسافرت در دریای عمان، اقیانوس هند، دریای احمر، دریای سفید (‌مدیترانه)، دریای سیاه و دریای آزوف
ج) سه سال برای مسافرت در سایر دریاها
بنابراین اگر کسی در نتیجه هر موردی که در قانون به آن اشاره نشده، یا حتی در اثر مسافرت با هواپیما مفقود شده باشد وقتی می‌توان حکم فوت فرضی وی را صادر کرد که پنج سال از تاریخ آخرین خبری که از وی رسیده است، بگذرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با حق طلاق زن “حق طلاق زن ؛ و تفاوت آن با وکالت در طلاق” را مطالعه کنید.

نظرات بسته شده است
بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …