درخت کریسمس و آنچه راجع به آن نمی دانید

۰
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درخت کریسمس، در واقع باید درختی همیشه‌ سبز باشد، اغلب از نوع کاج یا صنوبر است، با چراغ‌ ها و تزئینات مختلف و به عنوان یکی از مهمترین بخش های جشن‌ کریسمس استفاده می شود؛ فرقی هم نمی‌کند درختِ تازه قطع‌ شده یا مصنوعی باشد.
درخت کریسمس

این نوشته یکی از مطالب دانستنی های هیجان انگیز است که می‌خواهد راجع به رسمی با شما صحبت کند که سالیان سال است انجامش را می‌بینید، اما شاید اطلاعات چندانی از آن نداشته باشید. خوب صفحه گردشگری مان امروز با شما خواهد گفت که چرا برای آغاز سال نو میلادی کشور هایی که سال جدید را از زمستان آغاز می‌کنند، درختان کاجی را در اندازه های مختلف می‌آورند و به بهترین و زیبا ترین شکل آن را تزئین می‌کنند. درخت کاجی که آن را درخت کریسمس می‌نامند و نمادی جدایی‌ ناپذیر از جشن‌ های  ایام سال نوی میلادی است همچنین آنکه چگونه وارد آیین مسیحیت شده است؟ با مجله دلتا بمانید تا ببنید دلیل اینهمه تزئینات زیبا و پر زرق و برق چیست؟

تزئینات درخت کریسمس

درخت کریسمس چیست؟

درخت کریسمس، در واقع باید درختی همیشه‌ سبز باشد، بنابراین اغلب هم از نوع کاج یا صنوبر است. با چراغ‌ ها و تزئینات مختلف، گوی های طلایی, عروسک ها و آویزهای کوچک، ستاره، فرشته و دیگر چیزها که به‌ عنوان یکی از مهمترین بخش های جشن‌ کریسمس آذین‌ بندی شده و فرقی هم نمی‌کند درخت تازه قطع‌ شده یا مصنوعی باشد.

درمیدان مدیسون (Madison Square) نیویورک از سال ۱۹۱۲ درخت بزرگی را تزیین می کنند و کریسمس را جشن می گیرند که همه گردشگران در این تاریخ خود را به آنجا می رسانند تا از نزدیک شاهد این مراسم باشند.

هر چند که معمولاً این درختان به‌ طور سنتی با آیین مسیحیت پیوند خورده اند، اما امروزه استفاده‌ مدرن از آن‌ ها عمدتاً فاقد جنبه‌ های مذهبی است. در بسیاری از خانواده‌ هایی که این سنت را اجرا می‌کنند هدایای خود را در اطراف درخت کریسمس می‌چینند و آن‌ ها را در عید کریسمس و یا صبح روز کریسمس باز می‌کنند و معمولاً جذاب ترین قسمت این جشن برای فرزندان خانواده است.

درخت کریسمس چیست ؟

گاهی حلقه‌ های گل همیشه‌ سبز مزین شده را هم خواهید دید که آن نیز به نوعی همان کاربرد درخت کریسمس را دارد و در اندازه های مختلف روی در خانه ها و فروشگاه ها نصب می‌شود. استفاده از درختان و این حلقه ها نمادی از زندگی ابدی است. البته هنوز هم به صورت دقیق مشخص نیست که از چه تاریخی این سنت رواج یافت؛ اما منابع معتبر تاریخی می‌گویند که ۱۰۰۰ سال پیش اولین بار در بریتانیا از درخت کریسمس استفاده شده و  برخی هم آلمان را به عنوان زادگاه درخت کریسمس می‌شناسند.

در میان اروپاییان امری رایج بود که معتقد بودند درختان همیشه سبز حضور شیاطین و وجود جادوها را باطل می‌کنند و این امر در قالب رسم و رسومات مردم اسکاندیناوی (که با درختان همیشه‌ سبز خانه و انبار خود را در زمستان تزئین می‌‍کردند) به آیین مسیحیت راه یافت.

درخت کریسمس از کجا آمد

برخی تاریخ نگاران معتقدند آنچه امروز از رسم درختان کریسمس می‌بینیم از آلمان غربی آمده است چرا که در یک نمایش محبوب قرون وسطایی در مورد آدم و حوا، از اصلی‌ ترین وسایل صحنه یک «درخت بهشتی» بود. درخت را صنوبر انتخاب کرده بودند، با سیب‌ هایی آویزان از آن که نمادی از باغ عدن محسوب می‌شد. از آنجا به بعد بود که آلمانی‌ ها در ۲۴ دسامبر، روز جشن مذهبی آدم و حوا، یک درخت بهشتی در خانه‌ های خود نصب می‌کردند.

هدایای سال نو

با اضافه شدن درخت کریسمس به آیین مسیحیت، آن‌ ها از این درخت شیرینی آویزان می‌کردند که نمادی از عشای ربانی بود و رفته رفته جای خود را به شمع‌ ها و یک ستاره داد که برایشان نمادی از روشنایی دنیا با تولد مسیح بود.

یوحنا، یکی از رسولان عیسی مسیح، او را در کتابش به «روشنایی جهان» تشبیه کرده‌است.

این رسم تا قرن شانزدهم میلادی، ادامه داشت که درخت همیشه سبز (برای دور کردن شیاطین) و درخت بهشتی با گوی های قرمز(نماد با سیبهای باغ عدن) و ستاره در بالای درخت (نمادی از تولد مسیح) با هم ادغام شدند و درخت کریسمس امروزی با همه این تزئینات به وجود آمد.

ستاره نماد عیسی

ملکه ویکتوریا و درخت کریسمس

تا قرن هجدهم میلادی در آلمان استفاده از درخت کریسمس به‌ طور گسترده ای با ریشه‌ های عمیق آلمانی رواج یافت، و اوایل قرن نوزدهم از سوی شاهزاده آلبرت انگلیسی که در آلمان متولد شده بود در انگلیس معرفی شد و در اواسط این قرن با ملکه ویکتوریا به شهرت رسید. اما درخت کریسمس انگلیسی با اسباب‌ بازی‌ ها و هدایای کوچک، شمع، آب‌نبات، ریسه‌ ها، کیک‌های کوچک  و حلقه‌ های کاغذی تزئین می‌شد.

چندی نگذشت که این درختان از سوی مهاجران آلمانی در اواخر قرن نوزدهم به آمریکای شمالی برده شده و در اوج محبوبیت قرار گرفتند، همچنین در اتریش، سوئیس، لهستان و هلند نیز محبوب شد و در چین و ژاپن توسط مبلغان مذهبی غربی هم معرفی شدند.

انواع درخت کریسمس

در سال ۱۹۳۱ یک کشیش ارتودوکس پیامی منتشر کرد که جایز نیست مسیحیان برای یک جشن جان درختان را بگیرند. پیش از این نظریه، درختان زیادی را داخل کلیساها هم قرار داده و تزئین می‌کردند. مثل کلیسای جامع استراسبورگ فرانسه که درخت بزرگ و معروفی وجود داشت.

انواع درخت کریسمس

همچنین از آنجا که ریشه این رسم را در ادیانی غیر از مسیحیت می‌دانستند و جلوه وجودی ستاره و فرشته بر فراز درخت را قبول نداشتند، سعی می‌کردند با انتشار این بیانیه ها این رسم را فقط به آغاز سال نو محدود کنند تا جِلوی مذهبی شدن آن را بگیرند. در نتیجه همیشه مخالفان و موافق هایی در رابطه با جشن کریسمس و نمادهای آن وجود داشتند مثل روس ها که اغلب با همه این سمبل ها به خصوص درخت کریسمس مخالف بودند.

همه این اختلاف نظرها به عقاید دینی باز می‌گشتند و در این بین عده ای سعی در مرتفع کردن آن را دشتند تا جلوی این جریان گرفته نشود. پس در دهه‌ی ۱۹۳۰، درختان مصنوعی از جنس موهای زبر فرچه‌ ها در ایالات متحده آمریکا ساخته شد و در دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ تولید انبوه درختان کریسمس از جنس آلومینیوم و پلاستیک PVC به اوج خود رسید. هرچند این عمل باعث شد به‌ خصوص در کشور هایی که تهیه‌ درختان طبیعی بسیار دشوار بود، درختان مصنوعی به آن ها راه پیدا کند و اینگونه بود که تزئین درخت کریسمس در شب آغاز سال نو همه جهان را گرفت.

تزئینات

افسانه ای راجع به درخت کریسمس

مارتین لوتر کشیش آلمانی تبار قرن شانزدهم شبی قبل از آغاز سال نوی میلادی، از یک جنگل زمستانی می گذشت، از لا به لای درختانِ کاج، ستاره های آسمان پیدا بود و زیبایی ژرفی را به وجود آورده بود. این منظره او را بسیار تحت تاثیر قرار داد تا حدی که باعث شد به خانه برود و فرزندانش را هم بیاورد تا این صحنه را ببینند. سپس او خواست صحنه زیبایی که در جنگل دیده بودند را با یک کاج در خانه اش بیافریند. به همین خاطر برخی معتقدند که او پایه گذار اولین درخت کریسمس در دنیاست؛ اما این طرز فکر با مستندهای تاریخی هم خوانی ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…