جاهای دیدنی دهلی

۲
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یکی از جاهای دیدنی دهلی باغی است که مهاتما گاندی سال های آخر عمرش را در آن قدم می‌زد و می‌توان با رفتن به موزه این باغ، دیگر آثار متعلق به وی را هم به خوبی مشاهده کرد.
شاخص 28 جاهای دیدنی دهلی

امروز در صفحه گردشگری مان می‌خواهیم به یک شهر شلوغ و پر جمعیت برویم. شهری کهن و پر از  نکات برجسته برای گردشگران که سراسرش پر از هنر است ، آن هم هنر های مختلف و متنوع. صنایع دستی بسیار زیبا و بنا های باشکوه، سالن‌ های هنر های نمایشی بی‌‌ شمار وَ غذاهای عالی که هر بخش از آن مزه مخصوص به خودش را دارد. می خواهیم به دهلی برویم اما باید بدانید جاهای دیدنی دهلی به همین ها خلاصه نمی شود؛ بازارهای متعدد و مراکز تجاری هم دارد که یکی از آن ها چاندی چوک (Chandni Chowk) است. با مجله دلتا بمانید.

جاهای دیدنی دهلی

قلعه سرخ دهلی

قلعه زیبای سرخ (The Red Fort) در سال ۱۶۴۸ ساخته شد و مقر حکومت مغول بود. با دیوار های بلند ماسه سنگی به رنگ قرمز و مساحتی حدود دو کیلومتر که توسط یک خندق محصور شده و ورودی اصلی آن، به سمت لاهور در پاکستان است و به دروازه لاهور مشهور است.

گردشگرانی که از طریق دروازه لاهور، وارد می‌شوند، ابتدا به چاتا چوک، بازار سر پوشیده‌‌ای می‌رسند که متعلق به قرن ۱۷ است و کالا هایی مانند ابریشم، جواهرات، سنگ‌ های قیمتی، ظروف نقره و مواد غذایی را می‌فروشد. داخل قلعه سرخ، زمانی محل اقامت موسیقیدانانی بوده که برای امپراطور می‌‌‌نواختند در نتیجه گالری‌‌‌ های عالی که آلات موسیقی جذابی هم به نمایش گذاشته شده، در آن وجود دارد.

کاخ سرخ The Red Fortدهلی

قطب منار دهلی

منار قطب (Qutub Minar) در قرن دوازدهم تکمیل شد. بلند ترین مناره هندوستان است و بسیاری از گردشگران بین‌‌ المللی برای صعود به آن می‌روند. برجی پنج طبقه است، ۷۰ متر ارتفاع دارد و با کنده‌‌ کاری‌‌ های پیچیده به همراه کتیبه‌‌ های قرآنی، مزین شده است. جالب است بدانید سه طبقه اول از سنگ قرمز ساخته شده‌‌ و طبقه چهارم و پنجم با مرمر و ماسه سنگ. در طبقه اول برج هم مسجد کوات الاسلام، قرار گرفته است.

گوردوارای دهلی

گوردوارای بنگلا صاحب (Gurudwara Bangla Sahib) مهم‌‌ ترین عبادتگاه دهلی است. بنایی متعلق به قرن هجدم که در نزدیکی محله “کونات پلیس” دهلی قرار گرفته است. در واقع در نزدیکی مرز دهلی نو و کهنه بنا شده، استخری باشکوه دارد و گنبد و میله پرچم طلای معروف که سوژه عکاسان است. به علاوه ساختمان بزرگ معبد و گالری‌‌ های هنری آن هم از جاهای دیدنی دهلی به شمار می روند.

در کنار این ها یک غذای بسیار عالی که در آشپزخانه بزرگ گوردوارا تهیه شده و بدون هیچ هزینه ای برای گردشگران سرو می‌شود. در آنجا از بازدیدکنندگان می‌‌خواهند موهای خود را بپوشانند و کفش های‌شان را بیرون آورند.

Gurudwara Bangla Sahibگواردوارا دیدنی دهلی

بنای لوتوس یا نیلوفر آبی

معبد لوتوس (The Lotus Temple)  ۹ بخش جانبی و گنبد خیره‌‌ کننده‌ ای در مرکز خود دارد. شاهکار معماری است و از سیمان سفید و سنگ مرمر ساخته شده. اگر کل مجموعه را بنگری شبیه به یک گل نیلوفر آبی به نظر می‌‌رسد. در سال ۱۹۸۶ ساخته شده و در کنار  معبد ایسکن (ISKCON)، از بزرگ‌ترین مجموعه معابد کریشنا به حساب می‌آید.

دروازه هند

دروازه هند (India Gate) طاق سنگی باشکوهی است که شبیه طاق پیروزی پاریس، و از مهمترین جاهای دیدنی دهلی است. یادبودی برای سربازان کشته شده در جنگ جهانی اول و در پای آن یک آتش ابدی نیز قرار داده گرفته است. روی یک پایه از سنگ سرخ رنگ بنا شده و گنبد کاسه‌‌ ای شکلی هم در بالای آن وجود دارد که گاهی با روغن مشتعل پر می‌‌شود.

India Gate دروازه هند جاهای دیدنی دهلی

مسجد جامع دهلی

یکی از بزرگ‌ ترین مساجد هند و آخرین شاهکار معماری شاه جهان، مسجد جامع دهلی ( Jama Masjid) است. دارای سه ورودی، چهار برج زاویه‌ دار و دو مناره با ارتفاع ۴۰ متر که با استفاده از ماسه سنگ قرمز و سنگ مرمر سفید در سال ۱۶۵۸ بنا شده است. دیدن منظره تماشایی دهلی قدیم از مناره جنوبی بسیار لذت بخش است.  از استخر بزرگ مرکزی برای شست‌ و شو قبل از نماز استفاده می‌‌شود. (غیرمسلمان‌ها در طول نماز اجازه ورود به داخل مسجد را ندارند.)

معبد آکشاردهام دهلی

آکشاردهام (Akshardham) در سال ۲۰۰۷ افتتاح شده و جالب اینکه به نظر می‌‌رسد قرن‌‌ ها قدمت دارد. از جاهای دیدنی دهلی است و مملو از کنده‌‌ کاری‌‌ های پیچیده و جذاب و حکاکی‌‌ های غنی از جمله حیوانات، گیاهان، خدایان، رقصنده‌‌ ها و موسیقی دانان که همگی از ماسه سنگ صورتی و مرمر ساخته شده‌اند. ۲۳۴ ستون پر نقش و نگار دارد و حجاری‌‌ های سنگی خیره کننده از فیل‌‌ ها که آذینی برای مجسمه عظیم سه هزار تنی یکی از همین جانوران است.

Akshardham

گاندی اسمیریتی و بنای یادبود مهاتما گاندی

مهاتما گاندی رهبر استقلال هند بود که در دهلی نشانه‌‌ های بی‌شماری از وی را می‌‌ توان یافت. هر کدام از آن ها تبدیل به جاهای دیدنی دهلی شده است و جاذبه های گردشگری. از بهترین‌شان می توان به گاندی اسمیریت (Gandhi Smriti and the Mahatma Gandhi Memorial) یاد بود رهبر شهیر جنبش استقلال هند اشاره کرد.

اینجا همان مکانی است که گاندی در سال ۱۹۴۸ در آن ترور شد. نمایشگاه اشیاء و یادبود های مرتبط با مرگ و زندگی او، اتاقی که در آن مستقر بود، موزه چند رسانه‌‌ای گاندی و دستاورد های او را می‌توانید در این موزه ملاحظه کنید. همچنین در باغی قدم بزنید که گاندی پیش‌‌ تر، زمان زیادی را در آن سپری می‌‌کرده است.

پارک ملی جانورشناسی

یکی از بهترین باغ وحش‌‌ های آسیا، پارک ملی جانور شناسی (National Zoological Park) است که یکی از مهمترین جاهای دیدنی دهلی به شمار می رود. در سال ۱۹۵۹ تأسیس شده و شامل ۱۵۰۰ گونه مختلف از جانوران و پرندگان است که از تمام قاره‌‌ ها از جمله آفریقا، استرالیا و آسیا، گردآوری شده‌‌اند. مانند شامپانزه‌‌ ها، اسب‌‌ های آبی، میمون‌‌ های عنکبوتی، گورخرها، کفتارها، آهو، جگوار و ببر ها. همچنین در بخش خزندگان شاه کبری مرگبار را هم می‌توانید ببینید.

پارک ملی جانور شناسی دیدنی دهلی National Zoological Park

۲ دیدگاه

  1. یوسفی

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۹:۲۶ ق٫ظ

    چقدر زیبا

    پاسخ

  2. روزبهانی

    ۱ دی ۱۳۹۸ در ۸:۵۴ ق٫ظ

    دهلی با جاهای دیدنی فراوان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…