بازار مسکن ۹۷ چه سرنوشتی دارد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

قیمت خانه  پس از چهار سال در بهمن ماه امسال ، ۷ دهم درصد  بالاتر ازنرخ تورم عمومی قرار گرفت .کارشناسان پیش‌بینی می کنند ، بازار مسکن در سال آینده ، ۲ تا ۵ درصد بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد.

تا ۱۹ اسفند ماه  ۹۶، ۶۱۵۸  مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده است .این موضوع نشان می‌دهد بازار مسکن در آخرین ماه سال امسال تحت تاثیر التهابات بازار ارز با کاهش نسبی معاملات روبه روشده است.

3 42 بازار مسکن 97 چه سرنوشتی دارد؟

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصاد  آنلاین ، نیمه دوم سال ۹۶  بازار مسکن که با  افزایش سرعت رشد معاملات و نیز قیمت مسکن رو به رو شد ، در آذرماه ، با رشد ۵۰ درصدی معاملات به اوج خود رسید.

البته در ماه‌ های دی و بهمن ، کاهش سرعت رشد معاملات را شاهد بودیم  اما قیمت همچنان به روند صعودی خود ادامه داد.

در اسفندماه اما ، به نظر می‌رسد شرایط  تا حدودی متفاوت شده است. التهاب بازار ارز و رسیدن قیمت دلار از محدوده ۳۸۰۰ به ۴۸۰۰ تومان ، کوچ سرمایه ‌های سوداگرانه از بازار مسکن به سمت بازار ارز را در پی داشت و به کاهش معاملات در اسفندماه منجر شد .

 تحولات احتمالی بازار پول از جمله افزایش سود سپرده‌های بانکی که در کوتاه‌مدت منجر به مهاجرت برخی از سرمایه‌ها از بازار مسکن به بازار پول شد در بلندمدت ، سطح دسترسی سرمایه‌گذاران، سازندگان و خریداران مسکن به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد.

بنا بر این گزارش ،جهش قیمت در سال آینده با توجه به ۲ میلیون ۶۰۰ هزارواحد خالی و ۲ میلیون ۱۰۰ هزارواحد نیمه‌ خالی چندان متحمل به نظر نمی رسد. با وجود این ، طی ۵ سال اخیر تولید مسکن  جدید ، کاهشی محسوس داشته و بازار از طریق واحدهای خالی تغذیه شده است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود ،سال آینده با کمبودهای تدریجی واحدهای کوچک متراژ روبه رو شویم .که می‌تواند هدف  سرمایه ‌گذاری برای ساخت مسکن درسال ۹۷ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…