مراحل دریافت مهریه

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هر کدام از روش‌های مطالبه مهریه محاسن و معایب خاص خود را دارند. در واقع برای زن این امکان وجود دارد که بخشی از مهریه را از طریق اجرای ثبت و بخشی دیگر از طریق دادگاه مطالبه کند.
دریافت مهریه

دریافت مهریه یکی از حقوقی است که قانون برای زن در نظر گرفته که پس از عقد ازدواج به او تعلق می‌گیرد و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از همسر مطالبه کند. اما گاهی، مرد از پرداخت آن خودداری می‌کند. مهریه ممکن است عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد که در هر صورت به لحاظ اینکه مهریه در مالکیت زن است در این‌ مواقع می‌تواند با مطالبه مهریه خود از طریق مراجع قضایی اقدامات لازم را به منظور مطالبه مهریه انجام دهد. در مجله دلتا به بررسی مراحل دریافت مهریه از طریق دادگاه و اداره ثبت پرداخته شده است.

دریافت مهریه از طریق دادگاه

زن یا وکیل وی، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه کند. پس از تنظیم دادخواست مهریه و پرداخت هزینه‌ دادرسی مطالبه مهریه و ثبت دادخواست در خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست وی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال می‌شود. مدارکی که لازم است برای ثبت دادخواست عبارتند از:

  1. اصل شناسنامه و کارت ملی
  2. سند ازدواج
  3. در صورت امکان کپی شناسنامه و کارت ملی شوهر

dshieurfhryviu 1 مراحل دریافت مهریه

دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت

در این روش نیز زن یا وکیل او با همراه داشتن مدارک شناسایی، اصل سند ازدواج را به همان دفترخانه‌ای که ازدواج را در آن ثبت کرده‌اند مراجعه و درخواست صدور اجرائیه نسبت به تمام یا قسمتی از مهریه را می‌کند. در این موارد دفترخانه برگه اجرائیه‌ای صادر می‌کند. در مرحله بعد زن می‌تواند با ابلاغ اجرائیه مهریه خود را از اموال شوهر مطالبه کند.

اجراییه چگونه صادر می‌شود؟

باید مطالبه مهریه طبق قوانین و مقررات تنظیم شده و در واقع دادخواست مهریه به موجب سند رسمی باشد. پس از احراز هویت، سردفتر موظف است رونوشت سند را در برگ‌های مخصوص ظرف ۲۴ ساعت در سه نسخه تهیه کرده و مهریه را در برگ اجراییه درج و پس از گذشت ۴۸ ساعت از تاریخ وصول تقاضا برگ‌های اجراییه را امضا و به منظور اجرا برای مسئول اجرای ثبت ارسال و رسید دریافت ‌کند. پس از صدور اجرائیه  باید برگ‌های مزبور از طریق پست سفارشی به آخرین نشانی شوهر ارسال و به اطلاع او رسانده شود.

مطالبه مهریه

اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه بهتر است یا اجرای ثبت؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت هر کدام از روش‌های مطالبه مهریه محاسن و معایب خاص خود را دارند. در واقع برای زن این امکان وجود دارد که بخشی از مهریه را از طریق اجرای ثبت و بخشی دیگر را از طریق دادگاه مطالبه کند. اما باید در نظر داشت که فرآیند توقیف اموال از طریق دادخواست تامین خواسته در دادگاه سریع‌تر از اجرای ثبت انجام می‌شود. ولی این مشکل وجود دارد که هزینه دادرسی ثبت دادخواست مطالبه مهریه ۳/۵ درصد است که با توجه به مقدار سکه مطالبه شده مبلغ قابل توجهی خواهد شد. البته زن می‌تواند به طور همزمان همراه با مطالبه مهریه، دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نیز به دادگاه ارائه کند. البته باید در نظر داشت که بعضی از شعب دادگاه خانواده معمولا اعسار را نمی‌پذیرند. همچنین باید در نظر داشت که اگر مهریه عندالمطالبه و شوهر مالی برای توقیف نداشته باشد بهتر است از طریق دادگاه دادخواست مطالبه مهریه تا ۱۱۰ سکه داده شود. در خصوص مزیت مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت باید ذکر کرد که اگر زن قصد ممنوع‌الخروج کردن شوهر را داشته باشد اقدام از طریق اجرای ثبت بسیار سریع‌تر از اقدام از طریق دادگاه خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با توقیف حقوق بابت مهریه “توقیف حقوق کارمند بابت مهریه” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۱۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱:۱۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

  4. روزبهانی

    ۲۹ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ق٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …