درمان یبوست کودکان در خانه!

۰
10
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یبوست یک بیماری مزمن است که پیر و جوان و کودک نمی‌شناسد! درباره یبوست کودکان، علائم، علت و راهکار های درمانی آن چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-یبوست-کودکان

یبوست در کودکان یکی از مشکلات شایع است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. معمولا کودکی که مشکل یبوست پیدا می‌کند، دچار کم تحرکی روده می‌شود؛ درنتیجه مدفوع سفتی خواهد داشت. علت یبوست کودکان چیست؟ آیا درمان یبوست کودکان در خانه امکان‌پذیر است؟

از علت های شایع این بیماری از پوشک‌ گرفتن زود هنگام کودک یا تغییر در رژیم‌ غذایی است. این بیماری در کودکان زودگذر است البته اگر کودک شما فیبر، سبزیجات و مایعات به اندازه کافی مصرف کند. اگر می‌خواهید درباره یبوست کودکان، علائم و راهکار های درمان آن بیشتر بدانید، مجله دلتا را ورق بزنید.

درمان یبوست کودکان

یبوست کودکان 

یبوست یک بیماری مزمن است که مرد و زن و پیر و جوان نمی‌شناسد. البته این بیماری بیشتر از همه گریبان کودکان و سالمندان را می‌گیرد. همانطور که گفتیم، این بیماری در کودکان به دلایل مختلفی از جمله کمبود آب، فیبر، رژیم غذایی ناسالم و بیماری های خاص ایجاد می‌شود که البته قابل کنترل و درمان است؛ با ما همچنان همراه باشید.

درمان یبوست کودکان

علائم یبوست کودکان 

این بیماری نشانه های خاص خودش را دارد، شاید اولین نشانه ها در کودکان با گریه های مکرر و ترس همراه باشد. بیایید تا با هم علائم یبوست در کودکان را بررسی کنیم:

  • ترس کودک
  • استفراغ
  • خون در مدفوع
  • تورم شکمی
  • کاهش وزن

در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها باید هرچه سریع تر به پزشک اطفال مراجعه کنید.

یبوست کودکان

علت یبوست در کودکان 

یبوست کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که حرکت مدفوع در دستگاه گوارش به ‌دلیل سرعت کم آن خشک و سفت می‌شود. چرا این مشکل برای کودک شما ایجاد می‌شود؟ از علت های شایع یبوست در کودکان، ترس از توالت ( فوبیای توالت) است البته موارد پیش پا افتاده تر مثل وقفه در بازی کردن هم می‌تواند به مثانه کودکان فشار بیاورد.

در کنار این موارد، اجابت مزاج سخت و دردناک کودک و بزرگ بودن مدفوع هم می‎تواند باعث دامن زدن به این مشکل شود. اگر مقعد کودک زخم باشد، این ترس بیشتر می‌شود.

نکته جالب توجه این است که زمان از پوشک گرفتن کودک هم می‎تواند روی این مسئله و بیماری تأثیر بگذارد؛ درواقع، اگر کودک را زود از پوشک بگیرید، ممکن است باعث لجبازی و کمبود اعتماد به نفس در او شوید؛ بنابراین رفتار صحیح والدین هم در این موضوع بسیار اهمیت دارد. از دیگر علت های شایع این بیماری در کودکان:

  • تغییر در رژیم ‌غذایی ( کمبود فیبر، کمبود آب و عدم مصرف میوه و سبزیجات)
  • تغییر در برنامه‌ و سبک زندگی ( استرس، سرما و گرما، سفر و تغییرات دمایی و تأثیر آن بر دستگاه گوارش)
  • ژنتیک، سابقه‌ فامیلی یا بیماری و شرایط پزشکی خاص ( مصرف دارو و تداخل دارویی)

درمان یبوست کودکان

درمان یبوست کودکان در خانه 

کودک شما هم مشکل یبوست دارد؟ نگران چه هستید؟ طب سنتی به کمک شما می‌آید. درمان و رفع یبوست کودک شما بسیار ساده است فقط کافی است که سری به آشپزخانه خود بزنید البته با مصرف این مواد غذایی:

  • رژیم‌ غذایی سرشار از فیبر

برای کنترل و درمان یبوست، فیبر همیشه حرف اول را می‌زند. اگر می‎خواهید کودک شما کمتر گریه کند و راحت‎ تر مدفوع خود را دفع کند، از رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنید. به طور معمول، غذا های حاوی فیبر شامل میوه، سبزی، حبوبات و غلات سبوس‌دار هستند.

  • مصرف آب به میزان کافی

مصرف به اندازه مایعات باعث می‌شود تا حرکات روده روان تر انجام شود. درواقع اگر کودک شما آب و مایعات را به اندازه کافی مصرف کند، اجابت مزاج راحت تری خواهد داشت. شاید اولین گزینه مناسب برای کودکان شیر باشد که البته بدن هر کودک در حال رشدی به این ماده غذایی احتیاج دارد اما جالب است بدانید که مصرف بیش از حد این ماده هم می‌تواند نتیجه عکس بدهد و کودک را با مشکل یبوست درگیر کند.

  • درمان فوری یبوست کودکان با شیر و خرما

یکی از درمان های خانگی مؤثر برای رفع یبوست کودکان مصرف شیر و خرما است. اگر کودک شما به مصرف این معجون های خانگی علاقه دارد ، بهتر است از شیر کم چرب و بدون لاکتوز استفاده کنید.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین راه حل های درمان یبوست در کودکان است. مصرف این ماده یا استعمال خارجی آن باعث بهبود عملکرد روده ها می‌شود. برای این منظور، فقط کافی است که به صورت روزانه ۲ میلی لیتر روغن نارگیل را در رژیم غذایی فرزندتان قرار دهید تا یبوست او را درمان کنید.

  • آب آلو بخارا

یک ماده طبیعی و ضد یبوست در خانه شما است؛ آب آلو بخارا. فقط کافی است که آلو را به مدت ۴ الی ۵ ساعت در ظرفی قرار دهید و اجازه دهید تا خیس بخورد. عصاره شفابخش این معجون یبوست کودک شما را درمان می‌کند؛ البته از این ماده غذایی خوشمزه می‎توانید در خورشت آلو و دیگر غذا ها و چاشنی های خانگی هم استفاده کنید؛ به این ترتیب اشتهای کودک خود را تحریک خواهید کرد.

  • عسل

عسل یک ماده شفابخش است که بزرگ و کوچک نمی‌شناسد. اگر کودک شما مشکل یبوست دارد، یک قاشق چای‌خوری عسل را روی حرارت بخار آب قرار دهید و قبل از خواب به کودک خود بدهید. این کار باعث می‌شود تا کودک شما دفع مدفوع راحت تری داشته باشد.

  • درمان یبوست کودکان با خاکشیر

در کودکانی که مبتلا به یبوست و دل‌ درد شده‎ اند و جوش هایی روی پوست‎ شان ایجاد شده است؛ مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری خاکشیر با آب می‌تواند کارساز باشد.

درمان یبوست کودکان

درمان قطعی و دارویی یبوست کودکان 

در کنار راه حل های خانگی و البته در موارد شدید تر، دارو های شیمیایی به کمک روده و دستگاه گوارش کودک شما می‌آیند البته مصرف این دارو باید به تشخیص و تجویز پزشک اطفال صورت بگیرد.

  • مکمل‌ های فیبر دار و شیاف گیاهی

اگر رژیم ‌غذایی کودک شما به ‌اندازه‌ کافی فیبر نداشته باشد یا اینکه یبوست کودک شدید باشد، تجویز مکمل ‌های فیبر دار مثل متاموسیل  (Metamucil) یا سیتریکل (Citrucel)  توسط پزشک اطفال می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

شیاف گلیسیرین هم می‌تواند برای کودکانی که با مصرف قرص و کپسول مشکل دارند یا از قورت دادن آنها می‌ترسند، بسیار مؤثر باشد. به طور کلی، اگر مشکل یبوست کودک شما حاد باشد، استفاده از انواع ملین ها و حتی تنقیه با روغن های گیاهی مثل کرچک یا مواد شیمیایی و دارویی دیگر از بهترین گزینه های درمانی است.

درمان فوری یبوست کودکان با طب سوزنی و ماساژ

در موارد دیگر، طب سوزنی و ماساژ کودک با روغن های گیاهی هم می‌تواند حرکات روده را روان تر کند؛ درنتیجه کودک شما دیگر مشکل یبوست نخواهد داشت؛ اگر می‎خواهید این مشکل را در کودک خود ریشه کن کنید، گزینه های درمانی مناسب را انتخاب کنید.

همچنین سعی کنید در سبک زندگی و رژیم غذایی خودتان تغییر ایجاد کنید؛ مثلا کودک خود را تشویق کنید تا آب بخورد یا اگر مشکل بد غذایی دارد، بشقاب غذا را با سبزیجات و میوه های مختلف تزئین کنید، یادتان باشد که مجله دلتا همیشه به فکر سلامتی شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…