هواپیمای ما فوق صوت و بی صدا ؛ جت X-59

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شکستن دیوار صوتی توسط جت های ما فوق صوت، صدایی مهیب، مانند یک انفجار بزرگ تولید می‌کند.
هواپیمای ما فوق صوت

هواپیمای ما فوق صوت X-59

ناسا خبر داد که هواپیمای ما فوق صوت و بی صدای آزمایشی این سازمان QueSST X-59، برای مونتاژ نهایی آماده است. این جت می‌تواند سفرهای ما فوق صوت کم صدا را که تاکنون بیش تر جنبه تبلیغاتی داشته اند، به واقعیت تبدیل کند. تکنولوژی این جتِ ما فوق صوت توسط لاکهید مارتین طراحی شده است، و تا سال ۲۰۲۱ میلادی اولین پرواز خود را به ثمر خواهد نشاند.

به گزارش مجله دلتا؛ پروازهای ما فوق صوت به دلیل ایجاد آلودگی صوتی بسیار بالا برای ساکنان زمین، در سال ۱۹۷۳ میلادی ممنوع شد. ناسا در تلاش است با بهره گیری از تکنولوژی و راه کارهای نوین، بتواند نسلی جدید از جت های ما فوق صوت را تولید کند که صدای آن در نتیجه شکستن دیوار صوتی زیاد نباشد. در سه دهه اخیر، این نخستین جت آزمایشی شبیه سازی شده ناسا در ابعاد بزرگ است. هدف از طراحی و تولید این جت کاهش آلودگی صوتی ناشی از یک انفجار صوتی تا حد صدای یک برخورد سنگین است.

این هواپیمای ما فوق صوت و بی صدا بسیار باریک و به شکل مداد طراحی شده است. جت X-59 در قسمت جلویی فاقد پنجره و به جای آن، برای دادن دید مناسب به خلبان، یک مانیتور قرار داده شده است که اطلاعات را از دوربین های تعبیه شده روی بدنه، نمایش می‌دهد.

در حالی که سرعت این جتِ بلند و باریک، تا ما فوق صوت افزایش می‌یابد، صدایی به اندازه صدای بسته شدن در خودرو ایجاد می‌کند. از آنجا که این وسیله با سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع حدود ۵۵ هزار پا پرواز می‌کند، این صدا، برای افراد قابل شنیدن نیست.

ناسا برای به دست آوردن بازخوردهای موثر، پرواز آزمایشیِ هواپیمای X-59 را روی بخش های متعددی از ایالات متحده امتحان می‌کند. همان گونه که چنین آزمایشی با هواپیمای F/A-18 هورنت بر فراز تگزاس انجام شده است. این آزمایشات به تبیین قانون جدید برای پروازهای زمینی ما فوق صوت کمک خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…