درمان گیاهی سل ؛ مگه میشه؟

۱
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیماری سل و عفونت ریه را جدی بگیرید! این بیماری کشنده با تشخیص زود هنگام قابل کنترل و درمان است؛ مجله دلتا این بار از درمان های گیاهی و خانگی بیماری سل با شما سخن می‌گوید؛ با ما همراه باشید.
درمان-گیاهی-سل

درمان گیاهی سل؟! درباره بیماری سل چه می‌دانید؟ یک بیماری عفونی که اول از همه روی ریه ها تأثیر مستقیم می‌گذارد. اهمیت این بیماری تا جایی است که در جهان به عنوان دومین بیماری مرگبار و کشنده شناخته شده است.

چرا سل می‌گیریم؟ وجود باکتری مهمترین علت ابتلا به این بیماری است. البته مصرف دخانیات و سیگار هم تأثیر مرگبار خودش را روی ریه ها می‌گذارد؛ این بیماری هم مثل سرماخوردگی و آنفولانزا قابل کنترل و درمان است؛ مجله دلتا شما را با درمان گیاهی سل بیشتر آشنا می‌کند؛ با ما همراه باشید.

درمان گیاهی سل

بیماری سل چیست؟ 

سل یک بیماری عفونی شایع و مرگبار است؛ این بیماری به طور معمول، توسط گونه‌ های مختلف مایکوباکتریا در بدن ایجاد می‌شود. البته اگر فردی به عفونت ویروسی سل مبتلا باشد، از طریق سرفه و عطسه بزاق خود را به هوا منتقل می‌کند و به این ترتیب، ویروس ها در هوا پخش می‌شوند.

 انواع سل 

به طور کلی، دو نوع عفونت سل وجود دارد: پنهان و فعال؛ در حالت اول ( سل پنهان) باکتری در بدن به ‌شکل غیر فعال باقی می‌ماند. این نوع سل هیچ نشانه‌ای ندارد و مسری هم نیست اما ممکن است به نوع فعال تبدیل شود؛ حالت دوم یا سل فعال باکتری فعال است و نشانه‌ های سل در بیمار دیده می‌شوند؛ این نوع سل مسری است و به دیگران سرایت می‌کند.

نکته جالب توجه این است که حدود یک‌ سوم از جمعیت جهان مبتلا به سل پنهان هستند. ۱۰ درصد از موارد سل پنهان به نوع فعال آن تبدیل می‌شوند. اما خطر ابتلا به آن در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ( مثل بیماران مبتلا به ایدز، سوء تغذیه یا افراد سیگاری) بیشتر است.

درمان گیاهی سل

علائم بیماری سل 

سل پنهان هیچ‌ گونه علائمی ندارد، اما علائم سل فعال معمولا با این موارد قابل تشخیص است:

  • سرفه ( گاهی ‌اوقات همراه با مخاط یا خون)
  • تب و لرز
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • از دست دادن اشتها
  • تعریق شبانه

تشخیص بیماری ( ویروس سل ) 

تشخیص بیماری سل از طریق استروسکوپ و گوش دادن به صدای ریه ها امکان‌پذیر است یا در موارد دیگر با آزمایش های پوستی مخصوص و تزریق دارو به بازو انجام می‌شود.

درمان گیاهی سل

درمان بیماری سل 

این بیماری به طور معمول، دو راه درمان دارد، استفاده از دارو های شیمیایی یا درمان گیاهی سل؛ البته اینکه کدام راه درمانی برای شما مناسب است، به تشخیص پزشک ( میزان عفونت ریه ها، مغز و کلیه) بستگی دارد اما معمولا در موارد شدید آنتی بیوتیک یا واکسن سل به بیمار تجویز می‌شود البته در برخی موارد بسیار حاد از حمله باکتری و ویروس سل ممکن است کار به شیمی درمانی هم بکشد.

درمان گیاهی سل ( درمان قطعی و خانگی سل ) 

درمان سل در منزل هم امکان‌پذیر است؛ البته بیشتر این موارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مناسب تر هستند؛ با ما همراه باشید تا با درمان گیاهی سل در خانه بیشتر آشنا شوید.

چای سبز

چای سبز یک عصاره جادویی است که نه فقط بیماری سل بلکه بسیاری از بیماری های دیگر را هم درمان می‌کند. این نوشیدنی با آنتی اکسیدان های بالایی که دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. چای سبز شامل ترکیبات پلی فنل است که از تکثیر باکتری در بدن جلوگیری خواهد کرد؛ با مصرف روزانه چای سبز از شر عفونت های ویروسی سل خلاص خواهید شد.

نعناع

شاید اولین گزینه‌ای که درباره خواص نعناع ( سبزی خوردن مقوی و پر خاصیت) به ذهن برسد، افزایش تمرکز و قدرت حافظه باشد. نعناع به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد، برای درمان بیماری سل بسیار مفید است.

بگذارید این گونه بگوییم که نعناع غذای ریه های شما است. نعناع به حل مخاط و احیای ارگان های بدن کمک میکند؛ برای این منظور، فقط کافی است، مخلوط یک قاشق چای‌خوری آب نعناع همراه دو قاشق چای‌خوری عسل، سرکه و نصف فنجان آب هویج را مخلوط و به صورت روزانه مصرف کنید.

درمان سل با سیر

سیر سرشار از اسید سولفوریک است که میکروب و عفونت های سل را از بین می‌برد .همچنین آلیسین موجود در این ماده غذایی خاصیت ضد باکتری و ویروس کشی قوی دارد، پس با این ماده غذایی می‎توانید به جنگ ویروس سل بروید.

برای تهیه این معجون گیاهی خانگی، مخلوط نیمی از قاشق چای‌خوری سیر له شده و یک لیوان شیر همراه با چهار فنجان آب را روی شعله قرار دهید تا یک چهارم از حجم آن کم شود، این معجون خانگی ضد سل باید سه بار در روز مصرف شود. همچنین شما می‌توانید هنگام خواب، چند قطره آب سیر را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و قبل از خواب این عصاره جادویی را میل کنید.

فلفل سیاه

ادویه ها به درمان بیماری سل کمک می‌کنند. اگر برای ریه های خودتان یک جاروبرقی طبیعی می‎خواهید، فلفل سیاه در خدمت شما است. این ادویه جادویی، به پاک شدن ریه ها کمک و التهاب و درد قفسه سینه را کم می‌کند.

برای درمان سل، ده دانه فلفل سیاه را با کره حرارت دهید و به آن کمی پودر غوره اضافه کنید، اجازه دهید تا مخلوط سرد شود و سپس این معجون گیاهی و خانگی را کم کم و در طول روز میل کنید.

گردو

گردو به عنوان یک منبع غذایی قدرتمند عمل می‌کند و در درمان سل و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. برای کنترل و درمان بیماری سل، از ترکیب دو قاشق چای‌خوری پودر گردو خرد شده، یک قاشق چای‌خوری رب سیر و کره استفاده کنید. این ترکیب مقوی باید به صورت روزانه مصرف شود.

سل چیست

میوه و سبزی برای درمان سل مفید است؟ 

میوه و سبزیجات نه فقط برای درمان بیماری سل بلکه برای درمان هزار و یک درد مفید هستند. اگر به بیماری سل مبتلا شده‌اید، مصرف این میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنید، معمولا گیلاس، هویج، فلفل دلمه ای، کدو حلوایی و گوجه فرنگی به درمان بیماری سل کمک می‌کند.

موز

موز یک منبع عالی از مواد مغذی، کلسیم و پتاسیم است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری سل کمک کند. همچنین این میوه سرفه و تب را کاهش می‌دهد. برای تهیه معجون میوه خانگی، یک موز رسیده را به صورت خمیر درآورید و با یک فنجان آب نارگیل، نصف فنجان ماست و یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و دو بار در روز مصرف کنید.

انگور هندی

انگور هندی به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد، می‌تواند به عنوان یک میوه ضد باکتری عمل کند. مخلوط آب دانه های انگور طبیعی با یک قاشق غذاخوری عسل و استفاده از این ترکیب به صورت ناشتا و با معده خالی می‌تواند ویروس و عفونت های ریه را برطرف کند.

پرتقال

پرتقال به عنوان یک منبع غنی از ویتامین c می‌تواند عفونت های انواع مختلف از بیماری سل را برطرف کند. آب پرتقال با افزایش سطح ایمنی بدن باعث مقاومت در برابر بیماری های عفونی از جمله سل می‌شود. برای درمان سل، مخلوط آب پرتقال، نمک و عسل را امتحان کنید.

سل چیست

پیشگیری از بیماری سل 

در کنار درمان گیاهی سل و مواد غذایی خانگی و مفید، پرهیز غذایی هم لازم است؛ شاید اولین گزینه ها سیگار و الکل باشند که بهتر است کم کم کنار گذاشته شوند؛ برای پیشگیری از بیماری سل چه باید کرد؟

  • کشیدن سیگار و قلیان با هر نوع تنباکو ممنوع!
  • الکل ننوشید تا از آسیب های کبدی در امان بمانید.
  • مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار را کم کنید.
  • از مصرف چربی‌ و گوشت‌ های قرمز با کلسترول بالا خودداری کنید و به جای آن از انواع لوبیا، پنیر سویا و ماهی استفاده کنید.

نظر شما درباره این بیماری عفونی چیست؟ کدام یک از این درمان های گیاهی و خانگی را برای بیماری سل بیشتر می‌پسندید؟ مجله دلتا پزشک خانواده شما است.

یک نظر

  1. عبدالله

    ۲۶ آبان ۱۳۹۹ در ۶:۱۹ ق٫ظ

    مطالب آموزنده بود با سپاس فراوان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…