برترین دیدنی های کاشان

۴
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
وقتی به دیدن این جاذبه دیدنی در کاشان می روید و عکس های حمام سلطان امیر احمد کاشان را به دیگران نشان می دهید همه به شما خواهند گفت که آنجا یکی از زیبا ترین حمام های ایران است.
دیدنی های کاشان

یکی از توریست پذیر ترین شهر های ایران، کاشان است. با نگاهی به جاذبه های کاشان در می‌یابیم که واقعاً در سفر به کاشان باید حداقل دو روز وقت بگذاریم تا بتوانیم همه جایش را ببینم. دیدنی‌ های کاشان زیبا تر از آن است که به سادگی بتوان از کنار آن ها گذشت. پس در این مطلب از صفحه گردشگری به بررسی تعدادی از آن ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

خلاصه ای در مورد کاشان

کاشان اولین جامعه شهر نشینی را داشته است. در واقعاً اولین سکونت گاه جمع نشینی با نام تمدن سیلک آنجا بوده. شهری تاریخی است و ده ها دیدنی دارد. جاذبه‌ های گردشگری این شهر در دو بخش کوهستانی و کویری قرار گرفته است مانند کویر مرنجاب که یکی از مقاصد گردشگری بسیار پر تردد است. باغ فینَش در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و آداب و رسوم خاصی مانند گلاب‌ گیری و قالی‌ شویان هم دارد. برخی می‌گویند کاشان از ترکیب «کی آشیان» به معنای جایگاه حاکمان به وجود آمده. با مجله دلتا بمانید تا بدانیم محبوب ترین نقاط گردشگری آن کدامند.

  • باغ فین
  • خانه طباطبایی ها
  • مسجد آقابزرگ
  • حمام امیر احمد
  • تپه سیلک

خانه های تاریخی کاشان

برترین دیدنی های کاشان

با این ‎که کاشان شهر کوچکی‎است اما از نظر خیلی‎ ها جاذبه های گردشگری آن پر از شاهکار هایی مانند: خانه بروجردی ‎ها، خانه طباطبایی ‎ها، مسجد جامع، مسجد و مدرسه آقابزرگ، آبشار نیاسر، کویر مرنجاب، تیمچه امین ‎الدوله، حمام امیر احمد و… است و همچنین تپه سیلک که هنردوستان حتماً یک بار را به آن‎ جا سر زده‎اند.

  • باغ فین

    یکی از جلوه گاه های هنر و معماری ایران در گوشه ای از کاشان کویری وجود دارد. باغ فین کاشان است که معجزه ای جهانی است. معماری اش بی نظیر است. گردش آب را در راه آب ها حوض ها و فواره ها به خوبی خواهید دید. پر از تفریحات است. بخش های مختلفی مثل حمام فین قتلگاه امیر کبیر را هم در خود جای داده است.

    باغ فین مهمترین جاذبه کاشان است و نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. اتفاقات تاریخی بسیاری را به خود دیده، چایخانه و عکاسخانه هم دارد. می توانید لباس های بی نظیر قجری را بپوشید و برای همیشه خاطره رفتنتان به باغ فین را برای همیشه در قابی بر دیوار خانه تان حفظ کنید. در فضای دل انگیز این باغ در کنار لذت بردن از جلوه های تاریخی، می‌توانید به موزه ملی کاشان هم سر بزنید.
    باغ فین کاشان

  • خانه طباطبایی ها

    کنار امامزاده سلطان امیر احمد، خانه‎ای وجود دارد که به دلیل تلفیقی از هنر و معماری به شاهکاری بی ‎نظیر تبدیل شده و آن را عروس خانه ‎های ایران می‎نامند؛ «خانه طباطبایی ها» در خیابان تاریخیِ علوی قرار دارد و جلوه‎ای باشکوه از هنر معماری ایرانی است.

    راستش گاهی فکر می‌کنم هنگامی که حاج جعفر طباطبایی، تاجر فرش، تصمیم گرفت خانه‎ ای مجلل برای خود بسازد و معمارِ قاجاری، استاد «علی مریم کاشانی» اولین سنگ این بنا را نهاد، اصلاً فکرش را می‎کردند پس از سال‎ ها آنچه بنا می‌شود مشهور ترین و بزرگ ‎ترین و شکوهمند ترین اثر به جای مانده کاشان می‌شود؟

    خانه طباطبایی ‎ها با تزئیناتِ چشم نوازی از گچ ‎بری ‎ها، نقاشی ها، شیشه های رنگی، ارسی و…. مزین شده است. بخش‎ های درون خانه و بیرون آن، به یکدیگر دید نداشتند و ساکنان می‌توانستند به راحتی در آن تردد کنند. ۴ حیاط دارد و فقط یکی از آن‎ ها متعلق به بخش بیرونی و سه حیاط دیگر در بخش اندرونی است. خوب است به شما بگویم ممکن است ورود شما دست خودتان باشد، اما خروج ‎تان از خانه طباطبایی ها، هرگز دست خودتان نخواهد بود.
    خانه طباطبایی ها کاشان

  • مسجد آقابزرگ

    یکی از باشکوه ترین و زیباترین بناهای دوره قاجار در ایران را می‌توانید در کاشان بیابید. آقا بزرگ نام مجموعه ای شامل مسجد و مدرسه و بسیار چشم نواز است. نگاه های بسیاری را به خود خیره می‌‍کند. منسوب به ملا مهدی نراقی است. فرهنگ ایرانی و اسلامی را به خوبی با یکدیگر آمیخته چرا که معماران و هنرمندان ویژگی های اسلامی را به خوبی به هنر ایرانی اضافه کردند و در ساخت این عبادتگاه از آن بهره گرفتند.

    جاذبه این مسجد بیشتر دیدنی است و از لحاظ بصری، بسیار چشم نواز است. عکس های بی نظیری هم به شما هدیه می دهد. یکی از زیبا ترین و باشکوه ترین مساجد ایران در دوره قاجار است. خوب است بدانید این مسجد تنها مسجد ۵ طبقه جهان است. یکی از دیدنی های کاشان که در بین کوچه پس کوچه های این شهر منتظر است تا ساعت هایی شگفت را  به شما هدیه دهد. در محدوده تاریخی و بافت قدیمی شهر، در محله‌ ای مجاور بقعه خواجه تاج‌ الدین، در خیابان آقابزرگ قرار گرفته است.
    مسجد آقا بزرگ

  • حمام سلطان امیراحمد

    وقتی به دیدن این جاذبه دیدنی در کاشان می‌روید و عکس های حمام امیر سلطان احمد کاشان را به دیگران نشان می‌دهید همه به شما خواهند گفت که آنجا یکی از زیبا ترین حمام های ایران است. منحصر به فرد با تزیینات و معماری چشم نواز. بیش از ۱۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. در محله ای تاریخی واقع شده و در نزدیکی دیگر جاذبه ها و دیدنی های کاشان.

    پشت بام این حمام یکی از مکان های نمادین کاشان است و سوژه بسیاری از عکاسان گردشگر. مربوط به دوره قاجار است و با رنگ های خیره کننده و معماری بی نظیر تزئین شده است. در خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد هم واقع شده و از هر کس در این شهر آدرس آن را بخواهید حتماً سر راست شما را راهنمایی خواهد کرد.
    حمام امیر احمد

  • تپه سیلک

    تپه سیلک از جاذبه های مهم کاشان در جنوب غربی این شهر واقع شده. در اصل یک زیگورات تاریخی است. برای اولین بار در سال ۱۳۱۱ خورشیدی توسط رباستان شناسی معروف به عنوان کهن ترین زیگورات در میان ۳۲ زیگورات موجود در ایران و عراق نام گذاری شد. قدمتی ۷ هزار ساله دارد و یکی از قدیمی ترین مراکز سکونت بشر ماقبل از تاریخ بوده است.

    مجموعه هایی از ظروف سفالی و ظروف فلزی و همچنین استخوان های انسانی از آن به دست آمده که در اکثر کتاب های تاریخ هنر حتماً تصویر آن ها را دیده اید. درواقع تمدنی شهر نشیبن در آن دوران در سیلک زندگی می‌کردند و آثارشان امروزه در موزه ایران باستان نگه داری می‌شوند. در جنوب غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار گرفته است. دیدن آن ها خالی از لطف نیست.
    تپه سیلک

۴ دیدگاه

  1. روزبهاني

    ۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۲۴ ق٫ظ

    بسیار دیدنی وجالب

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۴۲ ب٫ظ

      سپاس از شما 🙂

      پاسخ

  2. یوسفی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۴۲ ب٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…