آفریقای ایران کجاست؟

۱۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درست است که رفتن به کویر همیشه هیجان‌انگیز و پر از چالش است، اما گاهی بعضی جا‌ها بجز خاصیت کویری بودن چند گزینه و پیشنهاد خوب دیگر هم برایتان دارند. کویر خارتوران به آفریقای ایران معروف است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.
کویر خارتوران

کویر خارتوران که از آن به آفریقای ایران یاد می‌شود از آن دست جا‌هایی است که سفر کردن به آن هم لذت کویرنوردی را برای شما به ارمغان می آورد و هم لذت بازدید از حیات وحشی که در هیچ کجای ایران یافت نمی‌شود. اگر می‌خواهید آفریقای ایران را بشناسید این مطلب مجله دلتا را حتما بخوانید.

آفریقای ایران

کویر خارتوران کجاست؟

پارک ملی توران در منتهی‌الیه شرقی استان سمنان و در جنوب‌شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد و قسمت کوچکی از بخش شرقی آن در سبزوار در استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

این مجموعه در ضلع جنوبی جاده تهران-مشهد و شمال‌شرقی کویر مرکزی ایران واقع شده است.

خارتوران سبزوار

منطقه‌ای که از ۳ دشت بسیار وسیع تشکیل شده و دارای زیباترین و خوش آب‌وهواترین روستاهاست. از آن جمله می‌توان به روستای قلعه بالا اشاره کرد که ملقب به «دروازه حیات وحش توران» است.

آفریقایی درون ایران

اینجا یک منطقه حفاظت شده است. دومین مجموعه حفاظت شده وسیع در کشور ایران که توران یا خارتوران نام دارد و لقب آفریقای ایران را به آن داده‌اند.

این منطقه حفاظت شده یک بخش پارک ملی و یک بخش پناهگاه حیات وحش نیز دارد و با مساحت بیش از ۱۴۷ هزار هکتاری خود، دومین بیوسفر جهان از نظر وسعت پس از سرنگتی آفریقا در کشور تانزانیا است.

حیات وحش

این منطقه برای گردشگرانی که عاشق تماشای حیات وحش از نزدیک هستند یک بهشت واقعی است، جایی که ۱۶۷ گونه پرنده مانند: هوبره، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب طلایی، عقاب دشتی، شاه بوف، کرکس مصری و ۴۲ گونه خزنده مانند بزمجه بیابانی، لاک پشت، کفچه مار، مار زنگی و انواع مارهای جعفری است.

کویر توران شاهرود

۴۱ گونه پستاندار که مهم ترین آنها غزال و جبیر، پلنگ ایرانی، گربه پالاس و روباه قرمز و دو گونه دو زیست وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی اشاره کرد.

احتمالا از بین تمامی مناطق حفاظت شده، بیشترین تعداد یوزپلنگ آسیایی به منطقه خارتوران اختصاص دارد. گورخر ایرانی با رنگ خاکی، اصلی‌ترین گونه جانوری خارتوران، این روزها در معرض انقراض است، گونه‌ای که از نظر نوع و تعداد در جهان بی‌نظیر است.‌

یوزپلنگ آسیایی

موقعیت منحصر به فرد منطقه خارتوران در استان سمنان سبب شده تا این تنوع گیاهی و جانوری را بتوانیم در این منطقه ببینیم. استان سمنان در بخش جنوبی، شما را میهمان کویر و نمکزار می‌کند و در بخش‌های میانی‌اش می‌توانید دشت‌های زیبایی را ببینید.

منطقه خارتوران در استان سمنان

در کویر خارتوران زندگی جاری است

آفریقای ایران سرشار از زندگی است. اگر برای اولین بار است که به آنجا سفر می کنید شاید به نظرتان خشک بیاید و شاید باورتان نشود اینجا یک ذخیره‌گاه زیستی است. تنوع جانوری بسیاری دارد و محل وسیعی برای زندگی تعداد زیادی گونه پستاندار، پرنده، خزنده و دوزیست است.

 

صنایع دستی روستاهای اطراف

وقتی به کویر خارتوران می‌روید مجذوب کویر و حیات وحش بی‌ نظیر آن خواهید شد. قدم زدن روی بلندترین تپه‌‌های ماسه‌‌ای ایران، با پای‌ برهنه کلی برای شما دلچسب خواهد بود.

مناظر کویری و طلوع و غروب خورشید بسیار لذت‌ بخش است و آفرود سواری و تفریحات کویری برایتان خاطره خوش خواهد ساخت. اما می‌توانید آشنایی با زندگی مردم بومی منطقه را هم چاشنی سفرتان کنید.

صنایع دستی خارتوران

صنایع دستی آن‌‌ها بافته‌‌هایی پر از نقش و نگار و رنگارنگ است. انواع گلیم ساده و نقش برجسته توبره، قالی، پشتی، سفره آردی و… که الهام گرفته از طبیعت است و توسط زنان روستایی اطراف خلق می شود.

صنایع دستی کویر خارتوران

پیشنهاد مطالعه: مطلب یاقوت سرخ، جاذبه‌ حیرت‌انگیز خوزستان را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. حنا

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰ در ۷:۱۳ ب٫ظ

    چه عاااالی!!!

    پاسخ

    • ریحانه آهن کار

      ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۲۳ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۲۱ ب٫ظ

  4. فتحی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۲ ق٫ظ

    زیبا

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۲ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

      سپاس 🙂

      پاسخ

      • مسعود

        ۱۱ دی ۱۳۹۸ در ۹:۵۱ ب٫ظ

        بسیار آموزنده و مفید و کاربردی بود ممنون

        پاسخ

        • گلزار

          ۱۲ دی ۱۳۹۸ در ۹:۵۳ ق٫ظ

          سلامت باشید، سپاسگزارم 🙂

          پاسخ

  5. یوسفی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق٫ظ

    چقدر زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۲ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

      بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…