این شروط را در «قرارداد» ننویسید!

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعهداتی که قانون به هنگام عقد قرارداد برای طرفین بوجود می‎آورد بایستی با آگاهی کامل به اجرا برسند.
shoroote batel این شروط را در «قرارداد» ننویسید!

وقتی دو نفر با هم قرارداد می بندند، تعهداتی را برای یکدیگر به وجود می آورند. قانون مدنی به بعضی از این تعهدات اشاره کرده است؛ یعنی قانون تعهداتی برای طرفین به وجود می­‌آورد که به آنها «تعهدات اصلی یا قانونی» گفته می­‌شود.

به گزارش مجله دلتا، قرارداد علاوه ‌بر تعهدات قانونی و اصلی، می‌تواند تعهدات دیگری را نیز برای طرفین به وجود آورد.طرفین قرارداد می­‌توانند علاوه‌ بر تعهداتی که  قانون برای آنها ایجاد کرده، تعهدات دیگری را برای طرف مقابل و به نفع خود، به وجود آورند. مثلا در قرارداد فروش یک خانه، اگر طرفین در قرارداد بنویسند که در صورتی که با گذشت یک ماه از زمان قرارداد، فروشنده اقدام به تنظیم سند رسمی نکند،خریدار می‌­تواند قرارداد را فسخ نماید و ثمن(قیمت) معامله را پس بگیرد.

                                           shoroote batel3 این شروط را در «قرارداد» ننویسید!

شروط ضمن عقدِ باطل را می‌­توان به دو دسته تقسیم نمود:

الف. شروطی که خودشان باطل هستند، یعنی اگر در قرارداد ذکر شوند هیچ اعتباری ندارند؛ اما باعث باطل و بی اعتبار شدن قرارداد نمی‌­شوند.

طبق ماده‌­ی ۲۳۲ قانون مدنی این شروط سه دسته‌­اند:

  1. شرطی که انجام نشدنی و غیرمقدور باشد؛ مانند آنکه در قراردادی شرط شود که یکی از طرفین یک زبان خارجی را به‌طور کامل در یک روز به فرد دیگر آموزش دهد.
  2. شرطی که نامشروع (غیرقانونی) باشد؛ مانند آنکه در یک قرارداد شرط شود که یکی از طرفین خانه­‌ی یک نفر دیگر را آتش بزند.
  3. شرطی که بدون نفع یا فایده باشد؛ طرفین هرچیزی را که در قرارداد ذکر می کنند به دنبال نفعی از آن هستند. اگر شرطی در قرارداد ذکر شده باشد که به فرض اجرای آن، هیچ نتیجه و فایده ای نداشته باشد. این شرط باطل است.

در نوشته بعدی به بررسی دسته ی دوم این شروط می پردازیم؛ شروطی که نه تنها خودشان بی اعتبار هستند بلکه باعث بی اعتباری قرارداد هم می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…