واریس پا و روش های درمان آن!

۷
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یک بیماری خطرناک که به پر و پای شما می‌پیچد؛ واریس پا؛ درباره این بیماری چه می‌دانید؟ علائم و راهکار های درمانی واریس پا چیست؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-واریس-پا

درمان واریس پا را جدی بگیرید! واریس پا یک بیماری خطرناک است که علاوه بر اینکه می‌تواند ظاهر زشتی در پا های شما ایجاد کند؛ رگ های خونی شما را هم دچار التهاب می‌کند. درباره این بیماری چه می‌دانید؟ با روش های درمان واریس پا آشنا هستید؟ با مجله دلتا همراه باشید.

درمان واریس پا

واریس چیست؟ 

واریس، شایع‌ ترین بیماری عروقی است. این بیماری از شکسته شدن رگ های خونی و تراوش خون به منطقه آسیب‌دیده ایجاد می‌شود. درواقع، واریس به گشاد و پیچ‌ در پیچ شدن رگ‌ های اندام تحتانی گفته می‌‌شود که می‌‎تواند ناشی از نارسایی دریچه‌ های وریدی در قسمت ‌های مختلف باشد؛ این تورم در رگ های پوستی می‌تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود اما معمولا در اندام های تحتانی به خصوص پا ها و ران ها بیشتر است.

درواقع، رگ‌ های واریسی به عروقی گفته می‌‌شود که بزرگ شده‌اند؛ این رگ‌ ها اغلب شبیه طناب هستند و در حالت پیچ خورده و متورم ظاهر شده؛ به نحوی که روی سطح پوست احساس و اغلب در ران، پشت ساق پا و قسمت داخلی آن دیده می‌شوند.

چه کسانی در معرض ابتلا به واریس پا هستند؟ 

واریس به ‌شکل رگ‌ های آبی و بنفش تیره‌ای است؛ زیرا خونی که رگ‌ های واریسی حمل می‌کنند، فاقد اکسیژن است و به‌ این‌ دلیل، این رگ‌ ها به رنگ آبی هستند و اغلب به ‌صورت برجستگی‌ هایی در سطح پوست پخش شده‌اند. این بیماری اغلب زنان باردار و مسن را درگیر می‌کند؛ زیرا آنها دوره‌ای از تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند و تعادل هورمون‌ های بدن‌شان به‌ هم‌ می‌خورد.

درواقع سن، یکی از فاکتور های مهم ابتلا به این بیماری است. سیستم بدن افراد سالمند بیشتر دچار التهاب می‌شود و رگ‌ ها به ‌دلیل گشاد ‌شدن در زمان التهاب، به‌ مرور زمان، حالت طبیعی و  ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. جالب است بدانید که زنان به نسبت دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به واریس هستند.

علائم واریس پا

علت واریس پا

چرا پا های ما واریس می‌گیرند؟ شاید اولین چیز هایی که به ذهن برسد، سر پا ایستادن بیش از حد یا حتی زیاد نشستن ( مثلا در شغل هایی مثل آرایشگری) یا سایقه ژنتیک باشد؛ بیایید تا با هم علت های مختلف ابتلا به واریس پا را بررسی کنیم:

سن

همانطور که سن شما بالاتر می‌رود، رگ های شما می‌توانند کشش اولیه خود را از دست بدهند و دریچه رگ ها، ممکن است ضعیف شوند. این مسئله باعث می‌شود خونی که به سمت قلب در حال حرکت است، به عقب باز گردد. به این ترتیب، خونریزی، فشار خون و تجمع خون در رگ ها بیشتر می‌شود و واریس به سراغ‌تان می‌آید.

بارداری

برخی از زنان باردار به ورید های واریسی مبتلا می‌شوند. می‌پرسید چرا؟ بارداری حجم خون را در بدن افزایش اما جریان خون را از پا ها به لگن  کاهش می‌دهد. این تغییرات گردش خون برای حمایت از جنین در حال رشد، طراحی شده است اما می‌تواند عوارض ناخوشایندی در رگ های زنان باردار ایجاد کند.

جنسیت

زنان بیشتر در خطر احتمال ابتلا به واریس پا هستند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پیش از قاعدگی یا یائسگی ممکن است در تشدید این بیماری دخیل باشند؛ زیرا هورمون های خانم ها تمایل به آرام کردن دیواره های رحم را دارند؛ البته در کنار آن، مصرف قرص ها و دارو های هورمونی هم احتمال ابتلا به واریس را بیشتر می‌کند.

 ژنتیک و سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده مشکل واریس داشته باشد، احتمال اینکه سایر افراد هم به این بیماری دچار شوند، بسیار زیاد است؛ پس اگر علائم مشکوکی را مشاهده کردید، ابتدا درپی ریشه ژنتیک آن باشید.

چاقی

اضافه وزن و چاقی می‌تواند یکی دیگر از عوامل ابتلا به واریس پا باشد؛ زیرا وقتی وزن زیاد شد، فشار ناشی از آن هم بر بدن بیشتر می‌شود؛ درواقع فشار خون روی رگ های پا، بسیار مؤثر است. علاوه بر آن، ایستادن یا نشستن برای مدت  طولانی، به مرور زمان باعث ایجاد واریس پا می‌شود.

واریس پا

علائم واریس پا

علائم واریس می‌تواند در هر شخص متفاوت باشد اما معمولا این بیماری با این نشانه های شایع همراه است:

  • رگ‌ های بنفش یا آبی رنگ متورم روی پاها، ساق‌ ها یا قوزک
  • رگ‌ های کوچک به شکل تار عنکبوت که تقریباً در هر جایی از بدن بروز می‌کنند.
  • احساس سوزش یا خارش در پا ها
  • تورم پا و قوزک یا درد در پا ها
  • احساس سنگینی در پا

درمان قطعی واریس پا

درمان قطعی واریس پا 

این بیماری هم مثل بیماری های دیگر قابل کنترل، پیشگیری و درمان است؛ البته برای درمان واریس پا روش های مختلفی وجود دارد، از جراحی گرفته تا درمان خانگی واریس پا؛ شاید ساده‌ترین روش امتحان کردن جوراب واریس باشد.

به طور کلی، برای کنترل و درمان این بیماری، روش‌ های محافظه‌کارانه (دارو‌ درمانی، پوشیدن جوراب واریس و تغییر سبک زندگی)، روش‌ های نیمه ‌تهاجمی (اسکلروتراپی و قطع بافت ‌های داخل مجرایی)، روش تهاجمی (جراحی) و روش ترکیبی (ترکیبی از چند روش بالا) چاره‌ساز است؛ در ادامه به چند روش مهم درمانی اشاره می‌کنیم:

درمان خانگی واریس پا 

  • درمان واریس پا با ورزش
  • وزن خود را کنترل کنید.

رگ ‌های واریسی و درمان آن ها در افرادی که اضافه‌ وزن دارند و چاق هستند، مشکل‌تر است؛ زیرا در فرد مبتلا، تا زمانی که پا ها ملتهب و اندازه‌ رگ‌ ها بزرگ نشود، نمی‌توان متوجه بیماری شد.

  • درمان واریس پا با رژیم ‌غذایی

رژیم غذایی مناسب می‌تواند جان شما را از ابتلا به واریس نجات دهد. غذا های خاصی وجود دارند که مانع ایجاد التهاب می‌شوند و با تقویت گردش خون، سرعت بهبود این بیماری را افزایش می‌دهند. درواقع اگر رژیم غذایی شما ناسالم باشد، مشکلاتی مثل فشار خون و افزایش وزن پیدا می‌کنید.

اگر می‌خواهید رگ های سالم تری داشته باشید، با مصرف مواد غذایی مثل چربی‌ های ترانس، شکر، کافئین، الکل و غذا های فراوری‌شده خداحافظی کنید. اکثر این غذا ها حاوی مقادیر بسیار بالایی از سدیم هستند. سدیم زیاد، باعث دفع مقدار آب زیاد از بدن و باعث می‌شود سم‌ هایی در بدن تولید شود که شدت ورم رگ‌ های واریسی را بالا می‌برد.

علت واریس پا

درمان واریس پا با روش های پزشکی 

اگر شدت تورم رگ های شما زیاد باشد، به طوری که درمان های خانگی جواب ندهند، بهتر است درمان های دارویی را طبق نظر پزشک متخصص امتحان کنید.

  • اسکلروتراپی
  • درمان واریس پا با لیزر
  • روش های کاتتر با استفاده از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر
  • انعقاد بالا و تخلیه رگ
  • فلبکتومی آمبلیوپاتی
  • جراحی ورید آندوسکوپی

درمان واریس پا با حجامت

واریس پا با حجامت هم قابل کنترل و درمان است؛ طی درمان رگ های واریسی با حجامت با اعمال مکش به اطراف رگ‌ ها، خون تازه و اکسیژن در رگ‌ ها جریان پیدا می‌کند. این خون جدید، سلول‌ های خونی قدیمی و بدون اکسیژن را از رگ‌ ها خارج خواهد کرد. از این طریق، تورم کم می‌شود و رگ‌ های تیره رنگ شروع به باز شدن می‌کنند.

نظر شما درباره این بیماری دردناک و پرسوزش‌ چیست؟ اگر شغل خاصی دارید که مجبور هستید زیاد بایستید یا اینکه اگر اضافه وزن و مشکلاتی از این قبیل دارید، بهتر است قبل از مبتلا شدن به واریس پا فکر چاره باشید.

۷ دیدگاه

  1. رضا حمیدی

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ق٫ظ

    سلام کافی نبود

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۲۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۲۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۲۴ ب٫ظ

  5. مسعود

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۴:۴۱ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  6. مسعود

    ۸ دی ۱۳۹۸ در ۹:۳۶ ق٫ظ

    آموزنده بود ممنون

    پاسخ

  7. سعدی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۳۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…