راهنمای سفر ، وقتی جامون عوض شد، چجوری بخوابیم؟

۵
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ممکن است شما نه تنها جایتان عوض شده، بلکه در دلِ دلِ دلِ طبیعت هم هستید. درست است که راهنمای سفر و دوستانتان با شما هستند اما به هر حال با شنیدن برخی صدا ها ممکن است هزار فکر و خیال کنید و باز هم خوابتان نبرد.
راهنمای سفر

وقتی تصمیم می گیرید یک شب رو به شکلی بسیار ماجراجویانه خارج از منزل بمونید و مخصوصاً اگر لوازم کمپینگ تون رو برداشته باشید و به طبیعت بزنید، همه چیز اولش خوبه. همه با هم قرار می گذارید، کوله بارهاتون رو برمی‌دارید و می پرید بالای آفرود و با کلی هیجان راهی جنگل و کوهستان و شاید هم کویر می‌شید. یکی از شما هم راهنمای سفر می‌شه و با مهارت شما رو به مقصد می رسونه. فرض رو بر این می‌گذاریم که شما بلدید چطور در کویر کمپ بزنید، تو دل جنگل و کوهستان هم. همه چیز روبراهه و کلی هم بهتون خوش می گذره. اما! وقت خواب رسیده و شما از اون دسته آدم هایی هستید که وقتی جاتون عوض می‌‍شه خوابتون نمی‌بره!

بی خوابی در سفر

خوب حالا باید چیکار کنید. شما روز طولانی رو گذروندین، کلی پیاده روی، طبیعت گردی و یا کویر نوردی کردین. پس چرا خوابتون نمی بره؟ صفحه گردشگری می‌خواد امروز به شما بگه اگر در دل طبیعت بودین، توی کمپ و چادر چیکار کنید که بخوابید؟ که خوابتون ببره. این بر می گرده به همون اول ماجرا که شما تصمیم می‌گیرید کوله بارتون رو ببندید. پس با مجله دلتا بمانید تا همه چیز رو در مورد خواب وقتی جاتون عوض می‌شه بدونید.

مطمئنم شما شگفت زده خواهید شد اگر بدانید رعایت فقط چند نکته کوچک اما با اهمیت زیاد می تواند کل کمپینگ تان را به عالی ترین شکل جلو ببرد، و اگر بدانید چقدر رعایت نکردن همین نکات جزئی می تواند کل کمپ تان را به هم بریزد. پس خوب است این مطلب راهنمای سفر را تا آخر بخوانید تا ببینید آیا همه آنها را رعایت می کنید و نمی خوابید؟ اگر همه را  به درستی جلو می روید اما باز هم خوابتان نمی رود دیگر باید حتماً به یک مشاور مراجعه کنید!

بی خوابی در کمپ

کوله پشتی مناسب بردارید!

غیر از لوازم کمپینگ که لازمه هر گردشگر ماجراجوست، تنها چیزی که شما برای خواب در طبیعت به آن نیاز دارید فقط سه چیز است: کیسه خواب، جای خواب، لوازم دیگه خواب!

  • کیسه خواب

    از آنجا که این وسیله یکی از ضروری ترین وسایل برای خواب خوب در سفر است پس قبل از برداشتن کیسه خواب برای سفر، بهتر است آن را انتخاب کنید که مناسب خوابیدن در فضای باز باشد. بهترین کیسه‌ خواب مدلی است که بتوانید زیپش را در تابستان باز بگذارید تا خنک شوید و همین‌ طور در زمستان  هم به‌ اندازه کافی بتواند گرمتان کند. و مهمتر اینکه می توانید از یک راهنمای سفر هم کمک بگیرید.

    کیسه خواب مربعی: آن دسته از کیسه خوابی که شکل مربعی دارن، بسیار جادار و راحتند می توانید پاهایتان را به راحتی حرکت دهید. البته خوب است بدانید وزن و حجم بیشتری هم دارند.

    کیسه خواب مومیاییپایین این کیسه خواب ها مخروطی است. مانع جریان یافتن هوا درون کیسه خواب می‌شود و حسابی به بدن می‌چسبند، گرم‌ تر هستند و وزن کمتری هم دارند.

    غلاف خواب: عرض این‌ کیسه های خواب نصف طول آن است. یک مستطیل پت و پهن! به نام (Sleeping pods). اگر عادت دارید در خواب زیاد غلط می‌زنید، برای شما بسیار مناسب است.

کیسه خواب مناسب در سفر

  • تشک خواب

    خوب است بدانید غیر از کیسه خواب باید یک زیر انداز هم برای خوابیدن با خود بردارید. که آن را در سفر تشک خواب می‌نامیم. خوب طبیعی است که باید در طبیعت هم راحت بخوابید.

    تشک فومی: این تشک ها پوششی نایلونی و ضدآب دارند و از جنس فوم هستند. بسیار نازک و سبک اند و به هنگام بستن کوله هم بسیار راحت اند. تشک‌های ضخیم تر راحتی بیش‌ تری برای خواب دارند. از آنجا که شما مهمترین آدم در سفرتان هستید. پس ببینید کدامیک از آنها برای خودتان مناسب تر است. این تشک‌ها برای خوابیدن رو زمین‌های سرد، برفی و یخ زده هم واقعا جواب می دهند. همینطور روی زمین‌های سخت و خشن هم. دوام بالایی هم دارند. اما بدی شان این است که جاگیرند.

    تشک بادی: خوب کاملاً مشخص است که این تشک‌ ها با باد پر می‌شوند و برای زیرسازی کاملاً مناسبند. اما اگر به صورت خودکار باد نشوند درد سرشان زیاد است. اما اگر بتوان به صورت خودکار آنها را باد کرد عالی است.

    تشک هوا: اگر مطمئنید می‌توانید سواری را تا نزدیک کمپ خود ببرید و پیاده روی کوتاهی در پیش دارید، این تشک ها گزینه بسیار مناسبی هستند. چون وزنشان زیاد است و ممکن است در پیاده گردی ها یا جنگل و کویر نوردی ها کمی اذیتتان کند. اما آنها یک گزینه لوکس هستند که خیلی هم شبیه تشک‌های خانگی تان است.

تشک خواب

  • وسایل دیگر خواب !

    بالشت: خوب است بالشتک باشد. کوچیک اما با راحتی زیاد. اما باز هم اگر می دانید سواری را تا نزدیک کمپتان می‌برید پس بالشت خودتان را هم در سفر همراهتان ببرید.

    چشم‌بند: حتی می تواند یک روسری باشد تا اگر عادت به خوابیدن در جای تاریک دارید، حسابی کمکتان کند.

    گوش‌گیر: برای نشنیدن صداهایی که ممکن است نیمه شب گوش شهرنشینان را بیازارد.

    منبع روشنایی: هر چیز مثل چراغ قوه، فانوس، هد لایت و…

متناسب جایی که می روید بخوابید

برای این کار برخی چیزها خیلی اهمیت دارند البته حتماً راهنمای سفرتان هم همین ها را به شما خواهد گفت.

  • آمادگی روانی برای محیط جدید

    یک توصیه برای شما دارم. لطفاً از همان اول سفر خودتان را برای نخوابیدن آماده نکنید. به آن فکر نکنید. با آغوش به سمت همه اتفاقات جدید بروید. مطمئن باشید تمام انرژی طبیعت برای خواب راحت شما تلاش خواهند کرد. در روح نشاط طبیعت، غرق شوید و مشکل خوابتان را کلاً فراموش کنید. آرامش خود را حفظ کنید و به صدای حیات وحش گوش دهید.

کمپینگ در سفر

  • مکان چادر

    زیر صخره‌ ها نباشید دلشوره می‌گیرید. روی ریشه‌ درختان هم نخوابید ممکن است لانه جانوران باشد. پس باز هم دلشوره می گیرید. حتماً روی زمین صاف چادر بزنید. این بار دلشوره نمی گیرید ولی روی سراشیبی خواب واقعاً  آزار دهنده است!

برای خواب آماده شوید

برخی کارهارو قبل از اینکه بخوابید باید انجام بدید، یا باید انجام ندید!

اکثر کسانی که راهنمای سفر هستند معمولاً به شما خواهند گفت قبل از خواب باید برای آن آماده شوید. شاید به نظرتان مهم نباشد. اما هست، خیلی هم مهم است.

  • باید داخل چادر تمیز باشه، نباید بیرون چادر شلخته باشه:

    این ها هم برای سلامتی‌تان مهم است هم برای امنیت. با باقی مونده غذاها شلخته برخورد نکنین. نباید گوشه چادر رها بشن. بوی آنها نمی گذارد شب راحت بخوابید. آشفال و مواد فاسد شدنی را بیرون ببرید. بعد از مسواک زدن خمیر دندان رو در نزدیکی چادر تف نکنین! اگر در جنگل و کوهستان هستید و خرس و حیوانات وحشی هم وجود دارد، بهتر است با لباسایی هم که بوی غذا گرفتند هرگز نخوابید.

  • باید فکر کنید داخل خونه اید، نباید فکر کنید همه چیز عوض شده:

    خوب این خیلی مهم و اساسی است. این کار باعث می شود که احساس کنین در خانه اید.. مثلاً اگر عادت دارید شب‌ ها قبل از خواب کتاب بخوانید، خوب اینجا هم بخوانید. اگر عادت دارید چت کنید، خوب بکنید. درست قبل خواب مسواک می زدید، خوب در کمپ هم همین کار را انجام دهید. درست مانند زمانی که در خانه بودید.

چت کردن قبل از خواب

  • باید لباس خشک بپوشین، نباید زیاد بپوشین:

    با لباس‌های خیس و نمناک نخوابید اصلا و ابدا. مطمئن باشید شب به شدت کلافه می شوید و خوابتان نمی‌رود. دوم قبل از این که داخل کیسه خواب بروید، لباسهایتان را کم کنید. جالب است به شما بگویم لباسای حجیم از تأثیر گرمایی کیسه خواب کم می‌کند.

  • باید غذا بخورید، نباید آب بنوشید:

    زمانی بدن کار هضم غذا را انجام می دهد، در طی شب، بدن شما را گرم نگه می‌دارد. در واقع کیسه خواب هم همان گرمای بدن شما را در خود نگه می دارد. درست است که نوشیدن آب به گردش بیشتر خون کمک می‌کند و اگر در ارتفاعات کمپ زده باشید نمی گذارد سر درد بگیرید؛ اما نوشیدن بیش از حد آب باعث می شود شما مجبور شوید به دستشویی بروید. مثلاً با هزار زحمت خوابتان برده ولی یکی دو ساعت بعد از شدت دستشویی از خواب می‌پرید که وقت تخلیه است!

  • باید کلاه بذارید، نباید گرما از دست بدین:

    اگر در این فصل و در مکان سردسیر کمپ زده باشید یا کوهنورد باشید و در کوهستان هستید، یادتان باشد که شب حتماً سر خود را بپوشانید تا گرمای بدنتان از سر و صورتتان خارج نشود. ممکن است باز هم به هزار زحمت بخوابید اما بعد به خاطر مثلاً یخ کردن سرتان از خواب بیدار شوید!

کمپ در کوهستان

سعی کنید در طول شب نشنوید!

این قسمت از آخرین ها و مهمترین هاست. ممکن است شما نه تنها جایتان در سفر عوض شده، بلکه در دلِ دلِ دلِ طبیعت هم هستید. درست است که راهنمای سفر و دوستانتان با شما هستند اما به هر حال با شنیدن برخی صدا ها ممکن است هزار فکر و خیال کنید و باز هم خوابتان نبرد.

  • به نجواهای شبانه گوش نکنید:

    صدا های طبیعت بسیار دلنشین است و در شب مانند لالایی است. اما نه برای شما که مشکل خوابیدن دارید. پس به آنها توجه زیادی نکنید. از گوش گیر استفاده کنید. می توانید در کنار رودخونه چادر بزنید تا سر وصدای آب نگذارد صدای مثلاً زوزه گرگ ها را بشنوید.

  • در دستشویی شبانه آواز بخوانید:

    اگر مجبور شدید شب به دستشویی بروید، درست نیست دیگران و یا حتی راهنمای سفر تان را بیدار کنید. پس بهتر است منبع نورتان را همراه خود ببرید و حتماً در زمان انجام آن حتماً آواز بخوانید. اینطوری صدای شما نمی گذارد فکر کنید صدای پای کسی یا صدای نفس زدن حیوانی که به شما نزدیک می‌شود را می‌شنوید.

چطور در طبیعت بخوابیم؟

۵ دیدگاه

  1. شمس

    ۱۸ دی ۱۳۹۸ در ۴:۲۳ ب٫ظ

    گردش بسیار خوبی وخوابیدن در بیابان دل نترس میخواهد

    پاسخ

  2. حیدری

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ آذر ۱۳۹۸ در ۴:۰۱ ب٫ظ

      بلی سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

  3. یوسفی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ آذر ۱۳۹۸ در ۴:۰۲ ب٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…