خانه نکات حقوقی دانستنی های حقوقی مدیر ساختمان چه وظایف و اختیاراتی دارد؟

مدیر ساختمان چه وظایف و اختیاراتی دارد؟

۰
3
آتش سوزی یکی از حوادثی است که ممکن است هر لحظه رخ بدهد بنابراین بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی از مهم‌ ترین وظایف مدیر ساختمان است. مدیر ساختمان باید بر اساس متراژ هر واحد سهم هر واحد را در بیمه آتش سوزی مشخص کرده و ساختمان را در برابر این حادثه بیمه کند.
وظایف مدیر ساختمان

مدیر ساختمان مهم‌ترین عضو مجتمع مسکونی است که اداره‌ ساختمان، بدون حضور او کاری دشوار است. مدیر ساختمان باید توسط مجمع عمومی مالکان مجتمع های مسکونی اتخاب شود . براساس قانون تملک آپارتمان ها، مجمع عمومی مالکان در هر ساختمان از همه مالکان واحدهای آپارتمانی تشکیل می‌شود. وظیفه‌ اصلی این مجمع برگزاری جلسات سالانه، انتخاب مدیر ساختمان و تصمیم‌گیری برای مسائل مهم ساختمان، از قبیل نوسازی و بازسازی است. در واقع مدیر ساختمان موظف است تصمیم‌های مجمع را اجرا کند. در این نوشتار وظایف و اختیارات مدیر ساختمان بر اساس قانون تملک آپارتمان ها بررسی شده است. با مجله دلتا همراه باشید.

حقوق و مزایای مدیر ساختمان

  • معمولا در هر ساختمانی که بیش از سه مالک دارد باید فردی به عنوان مدیر ساختمان انتخاب شود که وظایفی چون پرداخت قبوض، پیگیری دریافت بیمه‌های مرتبط ساختمانی مانند آتش‌سوزی، جمع آوری شارژ ساختمان و تعیین سهم هر آپارتمان برای این موارد را به عهده گیرد. مدیرساختمان هم مثل هر شخص شاغل دیگری دارای حقوق و مزایایی است که بر اساس قانون وزارت کار تعریف می‌شود. در این صورت بین هیئت مدیره ساختمان به عنوان کارفرما و مدیر ساختمان در نقش کارگر قراردادی امضا می‌شود که میزان اجرت و حقوق به همراه بیمه و مزایا در آن درج می‌شود.فرقی نمی کند که این شخص از ساکنان مجتمع باشد یا نه ؛ در هر صورت طبق قوانین جاری کشور باید دستمزد وی پرداخت شود.. در این صورت هیئت مدیره ساختمان در نقش کارفرما و مدیر در نقش کارگر است و حداقل حقوق پایه وزارت کار + بیمه و مزایا و.. دریافت می‌کند.
  • اگر مدیر ساختمان از داخل ساکنین باشد و قرارداد کار مانند یک شخص خارج از ساختمان که در فوق اشاره شد داشته باشد دارای حقوق و مزایا طبق قرارداد منعقده و تابع قوانین کار است.
  • اگر مدیر ساختمان مستقیم از طرف ساکنان انتخاب شود و هیچ گونه قراردادی منوط به مزد و مزایا بین ایشان تنظیم نشده و فقط صورتجلسه انتخاب مدیر تهیه شود مدیر ساختمان به طور قانونی مجاز به برداشت هیچ گونه مبلغی  تحت هیچ عنوانی نیست. ولی بین ساکنان ساختمان عرف شده است که مدیر ساختمان در ساختمان های کم واحد فقط می‌تواند حق شارژ ثابت پرداخت نکند. شایان ذکر است که اگر در صورتجلسه ساختمان حق الزحمه قید شده باشد و پایین تر از حداقل حقوق وزارت کار باشد، این اشاره به معنای قرارداد کار نیست و از قوانین کار پیروی نمی‌کند. بنابراین مدیر، به عنوان مسئول ساختمان شناخته می‌شود و کماکان در مقابل خطرات و حوادث در ساختمان  مسئول است.

وظایف مدیر ساختمان

۱.محاسبه مقدار شارژ ماهانه هر واحد

مدیر یا مدیران ساختمان باید شارژ ماهانه هر واحد را محاسبه کرده و از مالکان بخواهندد تا شارژ را در اولین فرصت پرداخت کنند. مقدار شارژ ماهانه هر واحد با روش‌ های مختلفی مانند محاسبه بر اساس نفرات، متراژ واحد، شارژ ثابت و شارژ متغیر محاسبه می‌شود و یا می‌تواند با ترکیبی از این روش ها شارژ ماهانه هر واحد را محاسبه و دریافت کند.

۲.رسیدگی به اعتراض ساکنان

در صورتی که هر یک از ساکنان نسبت به روش اجرایی مدیر یا هیئت مدیره اعتراضی داشته باشد می‌تواند به مدیر مراجعه کند و مدیر موظف است که به اعتراضات او توجه کرده و او را نسبت به روش اجرایی خود قانع کند. برای مثال یکی از قوانین ساختمان، دریافت شارژ ماهانه از ساکنان است. فرقی نمی‌کند ساکنان به طور دائم در ساختمان حضور داشته باشند یا نداشته باشند. اما ممکن است که یکی از مالکان نسبت به این قانون معترض باشد که چرا در صورت عدم حضور در واحد مسکونی همچنان باید شارژ ماهانه را پرداخت کند. در این موارد مدیر موظف است که به اعتراض مالک رسیدگی  و در صورت صلاحدید وضعیت، باید شارژ ماهانه خدمات عمومی ساختمان را از او دریافت کند.

۳.بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی

آتش سوزی یکی از حوادثی است که ممکن است هر لحظه رخ بدهد بنابراین بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی از مهم‌ ترین وظایف مدیر ساختمان است. مدیر ساختمان باید بر اساس متراژ سهم هر واحد را در بیمه آتش سوزی مشخص کرده و ساختمان را در برابر این حادثه بیمه کند. در صورت بروز آتش سوزی در یک ساختمان بیمه نشده، مدیر ساختمان موظف به پرداخت خسارت به مالکان و ساکنان ساختمان است.

۴.اطلاع رسانی تصمیمات صورت جلسات به افراد غایب در جلسه

مدیر ساختمان موظف به ارسال فکس یا ایمیل و … به ساکنان و مالکان ساختمانی است تا در زمان و مکان مشخص شده در جلسه حضور داشته باشند ولی برخی از آن ها ممکن است که بنا به دلایلی در جلسه حضور پیدا نکنند. و چون همه ساکنان و مالکان باید از تصمیمات مجمع عمومی آگاه شوند بنابراین مدیر یا مدیران باید تصمیمات مجمع عمومی را به افراد غایب در جلسه اطلاع رسانی کند. مدیر موظف است که حداکثر ۱۰ روز بعد از جلسه، تصمیمات گرفته شده را به اعضایی که در جلسه حضور نداشتند اطلاع دهد.

اختیارات مدیر ساختمان

۵.ارائه رسید تسویه حساب هزینه‌ های ساختمان

زمانی که مالکی قصد انتقال واحد ساختمانی خود را داشته باشد، باید کلیه اسناد تسویه هزینه‌ های ساختمانی را به دفترخانه اسناد رسمی تسلیم کند. و این اسناد باید به تایید و امضای مدیر ساختمان نیز رسیده باشد. فقط در این صورت اسناد معتبر بوده و صحت دارند.

اختیارات مدیر ساختمان در صورت عدم پرداخت شارژ

در صورتی که مالکی حق شارژ ساختمان را پرداخت نکرده باشد، مدیر ساختمان موظف است برای او ابلاغیه‌ ای ارسال و وی را از بدهی اش  مطلع کند. اظهار نامه باید در فرم‌ های مخصوص دادگاهی و در سه نسخه تهیه و در دبیرخانه دادگاه به ثبت برسد و مامور دادگاه ابلاغیه را به مالک بدهکار ابلاغ کند. بنابراین اطلاع رسانی بدهی مالک از طریق نامه یا معرفی او به سایرین در برد ساختمان اعتبار قانونی ندارد و در دادگاه قابل استناد نیست. در این موارد  مالک بدهکار موظف است که در مدت ۱۰ روز بعد از دریافت اظهارنامه، بدهی خود را پرداخت کند. در صورتی که مالک بدهی خود را در مدت مذکور پرداخت نکند، مدیر می‌تواند خدمات تاسیساتی مثل آب، برق و گاز واحد بدهکار را قطع تا وی مبلغ بدهی خود را به مدیر ساختمان پرداخت کند. البته شایان ذکر است که مدیر ابتدا باید اظهارنامه را ابلاغ و در صورت عدم توجه مالک، خدمات تاسیساتی واحد او را قطع کند، زیرا در غیر این صورت مالک می‌تواند نسبت به وضع پیش آمده معترض باشد.

بیشتر ببینید در دانستنی های حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید

بازسازی ساختمان با وجود مخالفت مالکان

از جمله مشکلات مربوط به بازسازی ساختمان، عدم رضایت تعدادی از ساکنین برای این کار است. طبق …