دلیل پایین نیامدن اجاره‌ بها چیست؟

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حالی نرخ اجاره مسکن در تهران تا پایان آبان‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ۳۱.۴ درصد افزایش یافته که قیمت مسکن با کاهش مواجه بوده است.
رهن و اجاره در تهران

با کاهش قیمت مسکن که نتیجه تعدیل بازارهای موازی طلا و ارز بود، مستاجران در چند ماه گذشته نه فقط شاهد کاهش نرخ رهن و اجاره در تهران نبودند بلکه با روند افزایشی آن مواجه شدند. آگاهان بازار مسکن دلیل آن را وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی و پایین بودن توان خریداران مسکن می دانند.

به گزارش مجله دلتا ؛ بانک‌ مرکزی تازه‌ترین گزارش خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران را در آبان‌ماه در حالی منتشر کرد که آمارها حکایت از افزایش دوباره اجاره بها نسبت به مهرماه را داشت.

مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن در خصوص نرخ افزایشی اجاره‌بها می گوید:

اگر رفتار بازار اجاره بهای مسکن را در ۳۰ سال گذشته بررسی کنیم خواهیم دید که برخلاف قیمت مسکن که هر  ۴ یا ۵ سال دچار رونق و افزایش قیمت می‌شود، اجاره بها هر سال با روند افزایشی قیمت روبرو است.

ساماندهی بازار رهن و اجاره در تهران

مهدی غلامی کارشناس مسکن می‌گوید:

در کلانشهرها خانواده‌هایی که صاحب مسکن ملکی نیستند بخش قابل توجهی از درآمدشان را بابت اجاره‌ واحد استیجاری پرداخت می‌کنند و در مقابل، مالکان هزینه جاری مسکن را برای ارتقای کیفیت زندگی و رفاه بیشتر خود به کار می‌بندند.

این کارشناس مسکن معتقد است دولت برای ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن راهی جز راه‌اندازی سامانه ملی املاک را ندارد. وی ادامه داد: دلیل عدم تبعیت نرخ اجاره مسکن از قیمت مسکن را باید در موارد اقتصاد کلان جستجو کرد. به‌علاوه اینکه کمبود عرضه و کاهش قدرت خرید نیز می تواند دلیل دیگری باشد.

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز اظهار می‌دارد:

در تمام دنیا نرخ اجاره بها تابع قیمت مسکن است، اما اینکه رشد اجاره‌بها باید همواره متناسب با رشد کاهش قیمت مسکن باشد، اینطور نیست.

رشد نرخ اجاره بها تا پایان آبان‌ماه امسال هشداری به مسئولان است چرا که اگر وضعیت بخش مسکن بدون هیچ برنامه کوتاه مدت و بلند مدت پیش برود قطعا سال آینده و با آغاز فصل نقل و انتقالات شاهد رشد لجام گسیخته اجاره بها خواهیم بود.

۴ دیدگاه

  1. سعدی

    ۲۱ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۳ ق٫ظ

  2. عادل

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۳۲ ب٫ظ

    اطلاعات جدیدی بود همیشه برام سوال بود ممنون

    پاسخ

  3. سعدی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۲۱ ب٫ظ

  4. فتحی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…