مناطق مناسب تهران برای مسکن یکمی‌ها

۳
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، مسکن یکمی ها می توانند در ۶ تا ۱۰ منطقه شهر تهران واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متری خریداری کنند.
مسکن یکم

در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده است که دارندگان تسهیلات مسکن یکم ویژه زوج ها می توانند در ۶ تا ۱۰ منطقه شهر تهران واحدهای ۴۰ تا ۵۰ متری خریداری کنند، اما در این مناطق واحد مسکونی زیر ۱۵ سال به سختی پیدا می‌شود.

به گزارش مجله دلتا هرچند میانگین قیمت مسکن در تعدادی از مناطق پایتخت به متری ۵.۵ تا ۸.۵ میلیون تومان رسیده است، اما کارشناسان معتقدند تعیین میانگین قیمت مسکن در پایتخت به دلایلی از جمله «تفاوت بالای قیمت مسکن در ۵ منطقه نخست تهران با مناطق میانی و جنوبی این کلانشهر»، «تفاوت گسترده میان قیمت واحدهای مسکونی حتی در یک محله با یکدیگر از نظر امکاناتی چون پارکینگ، آسانسور، سال ساخت و …»، «کاهش شدید تعداد معاملات مسکن که در این ماه به ۴ هزار و ۱۰۰ واحد رسید که نسبت به ۴ میلیون واحد مسکونی در پایتخت، معادل یک صدم درصد (۰.۰۱%) است» و… نمی‌تواند معیار سنجی درستی باشد. با این حال این روند در تعیین وام برای مسکن یکمی‌ها لحاظ شده است.

اگر متقاضیان خرید مسکن از محل تسهیلات صندوق مسکن یکم قصد خرید واحد مسکونی ۴۰ متری را داشته باشند، در مناطق ۱۰ و ۱۱ تهران می توانند با استفاده از این تسهیلات، حدود ۸۰ درصد هزینه ملک را با استفاده از این وام تأمین کنند. اما در منطقه ۱۲ زوج های متقاضی خرید مسکن با استفاده از تسهیلات صندوق یکم می توانند تا حدود ۸۵ درصد ارزش ملک مورد نظر را تأمین کنند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در مناطق ۱۵ تا ۲۰ تهران نیز میانگین یک متر مربع واحد مسکونی بین ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که متقاضیان خرید مسکن از محل صندوق مسکن یکم با فرض در دست داشتن صرفا ۲۶۰ میلیون تومان و بدون محاسبه سایر منابع مالی می توانند بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش ملک مسکونی ۴۰ تا ۵۰ متری را خریداری کنند.

شرط ۱۵ ساله بودن بنا برای مسکن یکمی ها

گزارش میدانی از بنگاه های معاملات ملکی حاکی است در مناطق یاد شده به ندرت آپارتمان ۵۰-۶۰  متری کمتر از ۱۵ سال ساخت برای خرید پیدا می شود.

با توجه به اینکه واحد مسکونی مصرفی و کمتر از ۱۵ سال ساخت در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت به سختی در آگهی های مشاوران املاک یافت می شود، هم اکنون بسیاری از افرادی که می توانند با استفاده از تسهیلات صندوق مسکن یکم خانه دار شوند، امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند و عملا یا مجبور به انصراف از دریافت تسهیلات این صندوق می شوند یا فرصت زمانی آنها برای خرید مسکن منقضی شده و بانک با تمدید زمانی آن مخالفت می کند.

۳ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۴۷ ق٫ظ

    قیمت ها بی رویه بالا رفته وباید متعادل شود

    پاسخ

  2. ملکی

    ۱۸ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۰۱ ب٫ظ

    ممنون از مطالب مفیدتون

    پاسخ

  3. سعدی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۳۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…