با خواص عناب آشنا شوید!

۶
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
عناب یک میوه شفابخش است؛ درباره خواص عناب چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
خواص عناب چیست

خواص عناب چیست ؟ شاید باورتان نشود اما میوه عناب یار قدیمی روز های سرد زمستان و شب های یلدا است؛ اگر سرفه می‌کنید، سرما خورده اید یا مشکوک به آنفولانزا هستید، عناب بخورید. ویتامین C عناب برای روزهای سرد زمستان معجزه می‌کند. صبر کنید! داستان خوشمزه عناب ادامه دارد، بگذارید برای ده دقیقه مجله دلتا مهمان خانه های گرم شما باشد البته با یک مشت عناب تازه و پرخاصیت! با ما همراه باشید تا بدانید خواص عناب چیست ؟

خواص عناب

میوه عناب بخورید

میوه عناب بومی مناطق گرمسیری است و خاستگاه آن به چین و کشور های آسیایی بر می‌گردد که البته کم کم در همه جای دنیا این میوه تازه و خوشمزه طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است؛ جالب است بدانید که در هند و پاکستان عناب را «ایناب» و در شرق آسیا آن را «خرمای قرمز»، «خرمای چینی» یا «خرمای هندی» می‌نامند؛ چون هم شیرین است و هم هسته‌ای شبیه خرما دارد.

 

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با یک دمنوش تهیه شده از عناب ” دمنوش خرما بخورید” را مطالعه کنید.

 

ویتامین های عناب 

درخت، میوه و هسته عناب مواد مغذی و ویتامین های فراوانی دارد؛ عناب خشک و تازه علاوه بر ویتامین C‌، کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین A ، B  و … دارد؛ یک فنجان چای یا دمنوش عناب تازه می‌تواند انرژی تحلیل رفته بدن شما را باز گرداند.

خواص عناب خشک

خواص عناب چیست ؟ خشک و تازه در طب سنتی 

عناب جای خودش را در طب سنتی باز کرده است؛ در طب قدیم، مزاج عناب خشک معتدل و به قول ابو علی سینا کمی سرد است؛ این میوه شفا بخش حرارت بدن را کم می‌کند و در طب سنتی به عنوان تب بر از آن استفاده می‌شده است؛ عناب از همان روزگاران قدیم دوای سرفه و گلو درد بوده است.

هسته عناب را دور نریزید

استفاده از روغن هسته عناب یا روغن جوجوبا می‌تواند به درمان جوش صورت، آرامش اعصاب و مشکلات کبدی کمک کند. البته در نظر داشته باشید که هسته عناب به عنوان یک ماده خواب آور هم استفاده می‌شود.

دمنوش عناب

خواص درمانی عناب 

خواص عناب چیست ؟ قطعا هسته، برگ، میوه و حتی پوست عناب می‌تواند دوای بسیاری از درد های ما باشد؛ این میوه شفابخش چه بیماری هایی را درمان می‎کند؟ با ما همچنان همراه باشید.

خواص عناب برای دیابت

دیابت خود را با عناب کنترل کنید! مصرف روزانه پنج دانه عناب برای تنظیم قند خون مفید است. ترکیبات اتری موجود در این میوه عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. همچنین عناب پارامتر های بیوشیمیایی مانند قند خون، اوره، کراتینین، کلسترول سرم، تری‌گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را به طور قابل توجهی به سطح نرمال نزدیک می‌کند.

خواص عناب برای لاغری

رژیم لاغری با عناب؟! این رژیم عضلات شما را افزایش می‌دهد و باعث چربی سوزی می‌شود. برگ عناب شما را لاغر می‌کند! برای درمان چاقی، ‌یک مشت از برگ‌ های عناب را در یک پیمانه آب بریزید و به مدت یک شبانه‌روز آن را خیس کنید؛ صبح روز بعد این معجون را میل کنید البته این برنامه لاغری را باید تا یک ماه ادامه دهید.

عناب؛ میوه ضد سرطان

عناب با آنتی اکسیدان های طبیعی که دارد، یک میوه ضد سرطان است. عصاره عناب سلول های سرطانی را مهار می‌کند؛ این میوه به دلیل  ویتامین C و آنتی ‌اکسیدان فراوان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌ های آزاد می‌شود؛ در نتیجه رشد سلول های سرطانی را متوقف می‌کند؛ برای درمان سرطان ترکیب آب عناب با کاهو را امتحان کنید.

میوه آرام بخش و مقوی اعصاب

تصور کنید یک موزیک ملایم گذاشته‌اید و می‌خواهید در کنار آن یک دمنوش آرام‌بخش انتخاب کنید؛ چای سبز، گل گاو زبان یا دمنوش و چای عناب؟ کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ عناب سلول های مغزی را شستشو می‌دهد و مقوی مغز و حافظه است؛ اگر استرس و اضطراب دارید، عناب بخورید.

مقوی کبد و کلیه

عناب برای سلامت کلیه ‌ها و تقویت کبد بسیار مفید است؛ این میوه مقوی صفرا و کبد است و بسیاری از بیماری های کبد را درمان می‌کند. مصرف این میوه سطوح آنزیم ‌های کبدی را کاهش می‌دهد؛ اگر علائم خاصی دارید که نشان می‌دهد، کبد شما چرب شده است، در رژیم غذایی خود عناب را فراموش نکنید.

برای درمان سنگ مثانه و کلیه، ۳۰ عدد عناب را در یک لیوان آب ریخته و از شب خیس کنید، مصرف یک هفته از این ترکیب مغذی می‌تواند مثل یک سنگ‌شکن طبیعی عمل کند.

هضم‌کننده غذا

عناب در زمان ابتلا به اسهال می‌تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد؛ اگر کم اشتها هستید، یا مشکلات گوارشی دارید، عناب بخورید. در واقع این میوه به هضم غذا کمک می‌کند. اگر زخم یا ورم معده و اثنی عشر دارید، عناب را با هسته آن بکوبید و بعد از غذا یک قاشق چای‌خوری از آن میل کنید.

خواص عناب برای سرماخوردگی و آنفولانزا

دمنوش یا چای عناب می‌تواند شما را از شر سرماخوردگی نجات دهد؛ جوشانده عناب برای درمان سرفه و گلودرد بسیار مفید است.

این میوه سرشار از ویتامین A و C و پتاسیم است؛ درنتیجه با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند عفونت های ویروسی ناشی از سرماخوردگی را بر طرف کند. همچنین جوشانده عناب گرفتگی صدا را درمان می‌کند.

خواص عناب برای جوش صورت و زیبایی مو

عناب به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد، می‌تواند از پیری پوست جلوگیری کند. اگر پوست خشکی دارید یا مبتلا به کهیر، عفونت یا خارش های پوستی هستید، از جوشانده عناب استفاده کنید.

برای درمان کهیر و خارش های پوستی، ۵۰ عدد عناب را در یک لیوان آب جوشانده و صاف کنید، این ترکیب را می‌توانید به صورت ناشتا و همراه با سکنجبین میل کنید. البته استعمال خارجی عناب خشک شده با عسل هم می‌تواند خارش های پوستی را برطرف کند. همچنین عصاره عناب باعث رشد مو و درخشندگی آن می‌شود.

درمان سرگیجه و سر درد

اگر سردرد یا سرگیجه دارید، به مدت دو هفته هر روز ۵ دانه عناب بخورید. برای درمان میگرن و سر درد های عصبی می‌توانید از ترکیب گیاهان دارویی مختلف مثل عناب، بنفشه، گل پنیرک و ترنجبین استفاده کنید.

سلامت قلب و عروق

میوه عناب از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند؛ همچنین این میوه چه به صورت تازه و چه خشک چربی خون را کاهش می‌دهد و برای تنظیم فشار خون هم گزینه مناسبی است.

درمان روماتیسم

عناب دوست عضلات شما است؛ با مصرف این میوه برای همیشه می‌توانید با درد های عضلانی خداحافظی کنید. استفاده از پودر عناب همراه با شیر برای درمان روماتیسم مفاصل مفید است.

خواص عناب برای یبوست

همانطور که گفتیم، عصاره عناب می‌تواند به هضم غذا کمک و یبوست مزمن را به خصوص در سالمندان برطرف کند؛ اگر مشکلات مربوط به روده یا اسهال دارید، از میوه عناب استفاده کنید.

خواص عناب

خواص عناب در بارداری

مصرف میوه عناب برای درمان نازایی مفید است.خوردن عناب در دوران بارداری و به خصوص در ماه دوم آن برای جنین بسیار مفید است؛ این میوه از تهوع بارداری جلوگیری می‌کند و درد های شکمی را کاهش می‌دهد.

مضرات عناب 

مصرف بیش از حد عناب در اشخاص سرد مزاج، باعث تولید گاز و نفخ معده می‌شود؛ همچنین این میوه باعث ازدیاد ویتامین K در بدن می‌شود؛ در نتیجه خون بدن را غلیظ می‌کند؛ بنابراین اگر غلظت خون دارید، عناب نخورید. زیاده‌روی در خوردن عناب، باعث ایجاد انگل های روده‌ای و خلط بیش از حد می‌شود؛ با وجود تمام این مشکلات باز هم دوست دارید عناب بخورید؟

 

۶ دیدگاه

  1. پوریا

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ در ۵:۱۵ ب٫ظ

    همه جا نوشته برای غلظت خون خوبه شما میگی نخور غلظت خون میگیری؟
    عجب!

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۹:۰۳ ب٫ظ

  3. فتحی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

    مفید

    پاسخ

  4. مهدی فراهانی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۵:۱۷ ق٫ظ

    بسیار عالی و مفید

    پاسخ

  5. نامجو

    ۱۲ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۳ ق٫ظ

    مطلب جالبی بود

    پاسخ

  6. شمس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق٫ظ

    چقدر عالی ممنون از شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…