چرا فروشندگان مسکن عجله ای ندارند؟

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مجله دلتا، خبرنگار فارس در تحلیل بازار مسکن نوشت:

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که بازار مسکن در اواخر سال ۹۶ دستخوش تغییر قیمت شده و به طور متوسط ۱۵ درصد رشد قیمت در تهران رخ دهد.

تجربه نشان داده هر زمان که قیمت مسکن در تهران افزایش می‌یابد سایر شهرها نیز به تبعیت از این موضوع دستخوش تغییر قیمت می‌شوند، اما این بار ظاهراً با رشد قیمت مسکن در تهران سایر شهرها به آن واکنش ندادند.

 اکثر کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که قطعاً سال آینده با ادامه رشد قیمت مسکن در تهران سایر شهرها و شهرهای بزرگ نیز با تأخیر به این وضعیت قیمتی واکنش نشان خواهند داد.

این گزارش می‌افزاید: پیش‌بینی آینده بازار مسکن بعد از یک دوره رکود حدوداً ۵ ساله مسکن تا حدودی سخت و دشوار است اما ظاهراً این روزها شرایط تغییر کرده و دولتی‌ها بر خلاف روال گذشته به راحتی از پیش‌بینی بازار مسکن و قیمت‌ها سخن می‌گویند.

در دو ماه گذشته بارها و بارها مدیران دولتی، بانک‌ها، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس اتحادیه املاک اعلام کرده‌اند که قیمت مسکن در سال آینده به اندازه نرخ تورم و حتی ۲ درصد بیش از شاخص تورم افزایش خواهد یافت، بنابراین سازندگان و فروشندگان به این پیام‌ها به طور جدی واکنش نشان دادند و همین واکنش‌ها باعث شد تا فروشنده‌ ها برای روشن شدن وضعیت و یا برای سود بیشتر تصمیم‌گیری برای فروش را به سال ۹۷ موکول کنند.

Amlak چرا فروشندگان مسکن عجله ای ندارند؟

«بهروز ملکی» کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گویی می‌گوید:«به این دلیل که تهران شهر پیشتاز در معادلات بازار مسکن است، انتظار می‌رود وضعیت رونق تهران به‌تدریج به سایر شهرها هم سرایت کند. بر این اساس در سال ۹۷ انتظار داریم در بازار مسکن اکثر شهرهای کشور با رونق مواجه شوند».

وی می افزاید:«این که میزان رشد چند درصد باشد بستگی به عوامل متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها مولفه‌های بازار پول و ارز کشور، نرخ رشد نقدینگی، تورم عمومی، میزان رشد اقتصادی و… است. متناسب با وضعیت این شاخص‌ها، رشدهای متفاوتی در بازار مسکن قابل وقوع است، اما محتمل‌ترین سناریو این است که در سال ۹۷ نرخ رشد قیمت مسکن بیشتر از نرخ تورم عمومی‌ خواهد بود».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…