دیفن باخیا ؛ گیاه سمی و بی خطر

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیفن باخیا گیاهی سمی است که خطرناک نیست. به شرط آن که مراقب باشید آن را کجا قرار می‌دهید.
دیفن باخیا

دیفن باخیا

دیفن باخیا گیاهی از خانواده شیپوریان است که زادگاهش به برزیل می‌رسد. دیفن باخیا از گل های آپارتمانیِ مقاوم و همیشه سبز محسوب می‌شود. شرایط نگهداری این گیاه بسیار ساده است، به همین دلیل با وجود سمی بودن، محبوبیت بالایی دارد. در این مطلب مجله دلتا این گیاه را به شما معرفی می‌کنیم.

چنان چه شرایط مطلوب را برای ادامه حیات دیفن باخیا تضمین کنید، می‌تواند به ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی متر رشد کند. اما در محیط های آپارتمانی و خانگی، رشد آن در حدود ۷۰ سانتی متر است.

دیفن باخیا، برگ های پهن و نازک دارد. برگ های آن به رنگ های سبز یا ابلق سبز و کرم رنگ است. ساقه های آن نرم و ضخیم هستند. برگ های این گیاه در شرایط مطلوب به طور مرتب رشد می‌کنند و جوانه می‌دهند. برگ های بالایی که نور بیش تری دریافت می‌کنند بزرگ تر و برگ های زیرین ریز تر هستند. معمولا روی هر ساقه یک برگ وجود دارد. ساقه ها در پایین به تنه ای سخت منتهی می‌شوند.

دیفن باخیا سمی

دیفن باخیا سمی

وجود گیاهان داخل منزل، سبب ایجاد شادابی و سرزندگی می‌شود. استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. رنگ برگ و گل ها نمایی منحصر به فرد ایجاد می‌کند. اما ممکن است با شنیدنِ سمی بودن گل دیفن باخیا، از نگهداری آن در منزل خودداری کنید. باید به شما بگوییم که این گیاه بی آزار است. برگ های سمی آن فقط در صورتی که جویده یا بلعیده شوند سمی و بسیار خطرناک است. بنابراین اگر در خانه کودک دارید یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید باید گلدان را دور از دسترس آن ها قرار دهید.

شرایط نگهداری دیفن باخیا

شرایط نگهداری دیفن باخیا

دیفن باخیا به هوای تازه نیاز دارد. هر دو هفته یک بار، برای دریافت اکسیژن، برگ های آن را با اسفنجِ مرطوب، تمیز و گرد و خاک را از روی آن به آرامی پاک کنید. مانند تمام گیاهان، چهار عامل اصلی در سلامت و رشد گیاه اهمیت دارد.

  • نور

  • دیفن باخیا گیاهی سایه دوست است که نور مستقیم خورشید به برگ های آن آسیب می‌زند و در نهایت به خشک شدن گیاه منجر می‌شود. دیفن باخیا را دور تر از پنجره قرار دهید، اما آن را در تاریکی مطلق قرار ندهید. اگر نور کافی به گیاه نرسد، برای رسیدن به نور و دریافت مواد مغذی ساقه های آن بیش از حد رشد می‌کنند.
  • دما

  • دیفن باخیا سرما را ترجیح می‌دهد و دمای ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. ممکن است دماهای کمی پایین تر را برای مدتی تحمل کند ولی برگ های آن دچار ریزش می‌شوند. در فصل تابستان که هوا گرم است، به صورت روزانه روی برگ ها را آبپاشی و رطوبت لازم را برای آن تامین کنید.
  • آبیاری

  • از آب بدون املاحی، آبی که جوشیده شده و خنک شده، برای آبیاری دیفن باخیا استفاده کنید. در فصل های سرد، یک هفته در میان و در شش ماه اول سال هفته ای دو مرتبه این گیاه را آبیاری کنید.
  • خاک

  • مخلوطی از کود حیوانی، خاک برگ، کاه و ماسه برای خاک دیفن باخیا، مناسب است. آب باید به خوبی از سطح خاک عبور کند تا ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.

دیفِن باخیا؛ تکثیر

تکثیر دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا، به روش های مختلفی تکثیر می‌شود. می‌توانید با گرفتن قلمه های ۵ سانتی متری که حداقل یک جوانه دارند، این گل را تکثیر کنید. قلمه را از ساقه جدا سازید. آن را در سایه نگه دارید. پس از دو روز آن را درون خاک کوکوپیت قرار دهید.

علت زرد شدن دیفِن باخیا

علت زرد شدن دیفن باخیا

یکی از بیماری های شایع در این گیاه، زرد شدن دیفن باخیا و بستنِ تار عنکبوت زیر برگ های آن است. علت این بیماری، وجود کنه قرمز روی گیاه است که با سم پاشی برطرف می‌شود. دمای زیاد نیز برگ های این گل را زرد می‌کند و باعث ریزش آن می‌شود. در چنین حالتی نیاز است جای آن را تغییر دهید و به محلی خنک تر منتقل کنید.

برای آشنایی بیش‌تر با گیاهان خانگی می‌توانید مطلب “آشنایی با گل های آپارتمانی ؛ معرفی ۳ گیاه آپارتمانی” را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. مسعود

    ۱۰ دی ۱۳۹۸ در ۱:۳۹ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۸:۰۷ ب٫ظ

  3. 77

    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ در ۷:۵۵ ب٫ظ

    فکر کردم واقعا سمی هست. خدا ر شکر که این طور نیست

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۸ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

      خدا رو شکر

      پاسخ

  4. مودت

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۴۰ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

  5. شمس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۳۴ ب٫ظ

    گیاه بسیار سرسبز و قشنگی است

    پاسخ

    • مریم عنبری

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۴۲ ق٫ظ

      ممنون از همراهی همیشگی شما

      پاسخ

  6. یوسفی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸ در ۳:۱۲ ب٫ظ

    زیبا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…