کاخ ورسای ؛ جاذبه دیدنی پاریس

۲
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
زیباترینِ جای این کاخ، همین باغ‌ های ورسای است. در پشت کاخ قرار دارند، و مشرف به ایوانی است که از حوضچه‌ های تزیینی، مجسمه‌ ها و تندیس‌ های برنزی پر شده است.
کاخ ورسای

در پاریس شاید هیچ کاخ دیگری نباشد که توان برابری با ورسای را داشته باشد. چه بسا حتی در خود فرانسه هم.  با اینکه در حومه‌ی شهر واقع شده باز هم بسیاری گردشگران برای بازدید به آنجا رفته و به عنوان یکی از جاهای دیدنی پاریس در فهرست اصلی تورهای فرانسه است. محل اقامت سابق شاهان فرانسه بوده و نمونه‌ ای باشکوه از معماری باروک است. کاخ ورسای امروز مقصد گردشگری مان است. با مجله دلتا بمانید تا اگر برای تورهای نوروزی به فرانسه رفتید بخش های مختلف آن را بشناسید.

دیدنی های پاریس فرانسه

کاخ ورسای

وقتی بهترین زمان سفر به پاریس را انتخاب می‌کنید بدانید در هر فصلی هستید، کاخ ورسای زیبایی مخصوص به خودش را دارد. مثل مراکز خرید پاریس که همیشه دیدنی است. پس فقط برای برج ایفل نیست که باید فرانسه را ببینیم. جالب است بدانید در ابتدا اینجا یک کاخ نبود و فقط یک شکارگاه و اقامتگاه اختصاصی برای لویی سیزدهم و خانواده‌ او به حساب می‌آمد سپس در سال ۱۶۲۴ او فرمان داد تا کاخی در این محوطه بسازند. سپس در زمان لویی چهاردهم این اقامتگاه تبدیل به مجموعه‌ای باشکوه شد. با باغ‌هایی فرانسوی و انگلیسی در اطراف آن.

به علاوه قسمت‌های بعدی کاخ کم کم به آن اضافه شدند. ساخت دکوراسیون داخلی کاخ و طراحی باغ، باغ‌های فرانسوی، فواره‌های زیبا و… اندک اندک برای تکریم قدرت پادشاه به این مجموعه اضافه شدند. در زمان لویی پانزدهم و شانزدهم هم باز قسمت های جدیدی از باغ ساخته و تکمیل شد.

کاخ ورسای پاریس

ویژگی های کاخ ورسای

  • ۱۰۱ هکتار زمین دارد با فواره‌ها و درختان مختلف.
  • تالار آینه از ۳۵۷ میلیون آینه تشکیل شده.
  • اقامتگاه اصلی این کاخ، اقامتگاه سیاره‌ ها نام دارد.
  • سالن اپرا، تریانون‌ های بزرگ و کوچک و اقامتگاه ماری آنتوانت هم از این مجموعه هستند.
  • در کاخ ورسای حدوداً ۲,۱۴۳ پنجره ساخته شده است.
  • در زمان انقلاب فرانسه، آثار هنری کاخ ورسای به موزه لوور به امانت سپرده شدند.
  • قدمت باغ این کاخ مربوط به قرن هفدهم است. بزرگ‌ترین باغ در نوع خود و در اروپا.

کاخ های فرانسه

بخش های مختلف کاخ

  • جناح شرقی کاخ ورسای

    میدان آرم (Armes) در جناح شرقی این کاخ قرار دارد. در مرکز آن یک میدان با مجسمه‌ برنزی از لویی چهاردهم قرار دارد. در بخش غربی ورودی، یک دروازه‌ آهنی طلاکاری‌شده با نرده‌هایی سنگی برای ورودی اصلی و پشت این دروازه، دربار بزرگ است که از شمال و جنوب با ساختمان‌های «وزرا» احاطه می‌شود.

  • ورودی سلطنتی کاخ ورسای

    ورودی سلطنتی، دروازه‌ای طلاکاری‌ شده است که دربار افتخار را از دربار سلطنتی، جدا می‌کند. وقتی‌ به سمت جنوب می‌رویم، به عمارت کلاه‌ فرنگی دوفور (Dufour) می‌رسیم. عمارت گابریل نیز در شمال دربار سلطنتی قرار دارد. برای پذیرش گردشگران هر دو محوطه به‌ طور کامل بازسازی شده است.

ورودی ورسای

  • کاخ مرمر

    کاخ مرمر سوی دیگر دربار سلطنتی قرار گرفته و سنگ های مرمر سفید و سیاه دارد. کف ایوان هم پوشیده از همین سنگ هاست. در اطراف این کاخ ساختمان‌ های مرکزی ساخته شده و سر در این کاخ هم ده ها نیم تنه مرمری از گذشته گان امپراطور قرار داده شده اند.

  • ساختمان مرکزی مجموعه ورسای

    اینجا از دو طبقه همکف و اول تشکیل شده که طبقه‌ همکف آن مخصوص اعضای اصلی خانواده سلطنتی بود. آپارتمان‌ های خصوصی ملکه، ماری آنتوانت، پسر ارشد و دختران لویی پانزدهم و نیز محل اقامت ژنرال‌ های ارتش نیز در همین طبقه قرار دارد.

    آپارتمان‌ های مجلل شاه و ملکه در طبقه اول واقع شده اند. همچنین چندین سالن برای سرگرم کردن میهمانان و اعضای دربار. سالنی وجود دارد که به دلیل پنجره بیضی شکلش به چشم گاو معروف شده. ملازمان شاه تا زمان شرفیابی وی در آنجا منتظر می‌شدند. جالب است بدانید اتاق خوابی که لویی چهاردهم در آن از دنیا رفت هم در همین طبقه قرار گرفته است.

دیدنی های پاریس

  • تالار آینه کاخ ورسای

    تالار آینه مشهور ترین اتاق در مجموعه‌ کاخ ورسای است. ۷۰ متر طول و  ۱۷ آینه‌ بزرگ طاق‌دار دارد. سقف‌ ها مجموعه‌ ای از نقاشی های لویی چهاردهم هستند. مجسمه‌ ها و نقش برجسته‌ های طلاکاری‌ شده و دیوارهای مرمری از جاذبه های آن است.

  • جناح شمالی کاخ ورسای

    شاید آخرین کار مهمی که در این کاخ انجام شد، ساختن کلیسایی در جناح شمالی کاخ بود. مراسم نیایش‌ های روزانه و ازدواج‌ ها و غسل‌ تعمید سلطنتی در آن انجام می‌شد. گالری‌ ها، سالن‌ ها و آپارتمان‌ های دیگری نیز در همین قسمت واقع است.

جاهای دیدنی فرانسه

  • سالن اپرای سلطنتی کاخ ورسای

    سالن اپرای سلطنتی در شمالی ترین نقطه کاخ قرار دارد برای ازدواج پسر ارشد لویی شانزدهم و ماری آنتوانت استفاده می شد. و بیشتر محل اقامت، بزم و ولخرجی شاهان و خاندان سلطنتی بود که بعد از واقعه «تظاهرات زنان» دیگر این محل به عنوان اقامتگاه سلطنتی استفاده نشد.

  • جناح جنوبی کاخ ورسای

    «جناح شاهزادگان» در این قسمت از کاخ قرار داشت.  محوطه ای که ده ها نقاشی از نبرد های مهم را به تصویر می‌کشند و بیش از ۸۰ نیم‌تنه از رهبران نظامی شناخته‌شده  که در آن قرار داده شده است.به چشم می‌خورد.

  • باغ ها

    از نظرم زیباترینِ جای این کاخ، همین باغ‌ های ورسای است. در پشت کاخ قرار دارند، و مشرف به ایوانی است که از حوضچه‌ های تزئینی، مجسمه‌ ها و تندیس‌ های برنزی پر شده اند. در بخش غربی ایوان، فواره‌ی لاتونا ساخته شده است. صحنه‌هایی از کتاب دگردیسی (Ovid) را به نمایش گذاشته است. یک خیابان وسیع با مرکز چمن‌ کاری‌ شده به نام «فرش سبز» هم وجود دارد که به فواره‌ تماشایی آپولو می‌رسد، با دریاچه‌ای مصنوعی که قبلاً باتلاق بوده است. فواره‌ اژدها هم وجود دارد که آب را تا ۲۷ متر به بالا پرتاب می‌کند، کمی هم آن طرف تر فواره‌ نپتون قرار دارد و به دلیل وجود مجسمه‌ های نفیس و حجم آب عظیم توسط ۹۹ آبفشان، شهرت دارد.

کاخ ورسای فرانسه

  • تریانون ها

    دو کاخ کوچکتر در آن‌ سوی باغ فعلی ورسای معروف به تریانون‌ ها وجود دارند. اقامتگاهی برای لویی چهاردهم در سال ۱۶۷۰. بعدها به اقامتگاه محبوب ماری آنتوانت بدل شد. در خلال انقلاب فرانسه غارت شدند و بخش اعظم وسایل آن‌ ها به سرقت رفت. و سپس ناپلئون دستور بازسازی این کاخ‌ها را صادر کرد.

۲ دیدگاه

  1. روزبهانی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۱۲ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۰ آذر ۱۳۹۸ در ۹:۳۴ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…